{{ctrl.notification}}
معرفی شهر طالقان البرز

معرفی شهر طالقان البرز

طالقان یکی از شهرهایی است که در اطراف تهران و شمال غرب کردان  قرار دارد این شهر فوق العاده خوش اب و هوا و جزو مناطق بکر و دست نخورده است برای دیدن این شهر کافی است بلیط چارتری تهران را بگیرید، با ما همراه باشید.

معرفی طالقان

طالقان بزرگ ترین شهر استان البرز می باشد که در شمال غرب استان در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد این شهرستان در ازادراه کرج به قزوین و چند کیلومتر جلوتر از منطقه ابیک وارد جاده طالقان می شوید و بعد از طی کردن مسیر کوهستانی به شهرستان طالقان که سرسبز است می رسید.

این مسیر کوهستانی طی کردن ان 2 ساعت زمان می برد اما این زمان برای شرایط خلوتی جاده است و در روز های اخر هفته و تعطیلات ممکن است کمی زمان بر تر باشد ، از نظر موقعیت جغرافیایی طالقان از سمت غرب و شمال غرب به منطقه الموت و از سمت شرق و جنوب شرق به شهرستان ساوجبلاغ و از سمت شمال به استان مازندران راه دارد.

طالقان تهران

تاریخچه شهرستان طالقان

طالقان از دو قسمت منطقه بزرگ با نام های بالا طالقان و مرکزی تشکیل شده است که چهار دهستان به نام جوستان، میان طالقان، کنار رود، طالقان دارد، یکی از عجیب ترین ها این است که در گذشته های دور طالقان بخشی از استان گیلان بوده است و عده ای هم به همین زبان صحبت می کردند و زمانی که جزو گیلان بود نام ان تلکان یا تالکان بود که این کلمه در زبان گیلکی به معنای تپه یا بلندی بوده است همچنین مردم شهر طالقان به دو زبان تاتی طالقانی یا مازندران صحبت می کنند.

مردم این شهرستان در قرن سوم هجری قمری ائین زرتشت را دنبال می کردند و بعد از ان سراغ دیگر ادیان رفتند ولی زمانی که صفویان به حکومت رسید مردم منطقه به اسلام روی اوردند، جمعیت این شهرستان کمتر از 20 هزار نفر است و می توانیم بگوییم که این منطقه جزو سرسبز ترین مناطق تهران و اطراف البرز است و به دلیل اینکه طبیعت ان فوق العاده وسیع است می توانیم گونه های جانوری مختلفی را مشاهده کنیم یک نکته قابل توجه و بسیار مهم درباره این منطقه این است که مردمان ان شهر و دیگر مسافران به طبیعت ان اسیب نزده اند.

مکان های دیدنی شهر طالقان

کتیبه گردنک عسلک

در شهرستان طالقان روستایی وجود دارد که نام ان روستای گراب است این روستا کتیبه ای دارد که در انجا نگهداری می شود و با ارزش است این کتیبه از یادگاری دوران حکومت قاجار به شمار می رود که در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی گردنه عسلک قرار دارد و همچنین در بهمن ماه سال 1381 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است ، اگر قصد دارید که به این روستا سفر کنید کافی است در روستای گرداب به سمت دامنه کوه های یخچال و میش چال بروید.

کتیبه گردنه عسلک

روستای میر

در بخش بالا گفتیم که طالقان دارای 86 روستا می باشد یکی از این روستاها که بسیار جذاب می باشد همین روستای میر است که از زیباترین و جذاب ترین روستا ها است و جزو مناطق دیدنی طالقان است و این روستا چند محله کوچک تر به نام های کابار، جوری زمین ، دیوم، کابار، گرمودر، خزه ای، و رجی دارد. اس چارتر این امکان را به شما می دهد تا کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط ارزان هواپیما اراک تهران خود را دریافت نمایید.

کوه های اطراف طالقان

طالقان کوه های زیادی دارد که بسیارمناسب برای کسانی است که علاقه به صخره نوردی و کوه نوردی دارند قبل از این که راهی بشوید و بروید حتما تجهیزات مناسب و کامل را اماده کنید  البته این نکته را هم بدانید که طالقان دو کوه دارد که در ادامه انها را معرفی خواهیم کرد:

شاه البرز

این کوه در بخش غربی روستای طالقان واقع شده است که در ارتفاع 4200 متری از سطح دریا قرار دارد و نکته جالب ان است که اگر قله را ادامه بدهید وارد جبه غربی کوه می شوید که مصادف با منطقه دره الموت استان قزوین است اگر به دره الموت رسیدید حتما از مکان قله ان دیدن کنید.

علم کوه

این کوه از توابع کلاردشت حساب می شود یعنی بیشتر مسیر هایی که در این شهر قرار دارند در روستای رودبارک واقع شده است و مسیرش صخره های زیادی را دارد و کسانی که اهل صخره نوردی هستند از ان بسیار بازدید می کنند این کوه بعد از قله دماوند به عنوان دومین قله مرتفع در ایران شناخته شده است و چشم انداز ان مکان زیبایی را چون جنگل های مازندران و دشت ها نشان می دهد، در مسیر صعود به علم کوه دو تخت سنگ وجود دارد که چون روبه روی هم قرار گرفته اند از پدیده های نادر خاورمیانه به شمار می رود.

علم کوه طالقان

آبشار اورازان

این روستا در اطراف  شهر طالقان است و ابشاری با همین نام دارد و معمولا گردشگرانی که به این روستا می روند از ان دیدن می کنند، برای بازدید از روستای اورازان باید 12 کیلومتری طالقان بروید، ابشار این روستا از ارتفاعات رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد و از شمال مسجد روستا عبور می کند و یک چشمه هم در شمال مسجد واقع شده است که در زمانی که خشکسالی است برقرار است این روستا علاوه بر داشتن ابشار تپه باستانی دارد که  در ظروف سفالی کشف شده نشان می دهد 4 هزار سال قدمت دارد. اس چارتر بهترین مرجع ارائه کننده بلیط چارتری هواپیما در مشهد می باشد.

آبشار کرکبود

مهم نیست که این ابشار چقدر کوچک است چیزی که ان را محبوب کرده است زیبایی ان است برای رفتن به این ابشار باید 14 کیلومتر بروید و سپس به ان خواهید رسید دلیل نام گذاری این ابشار کوه هایی است که در کنارش قرار گرفته است و رنگ ان کبود می باشد بعد از رسیدن به روستا نیم ساعت پیاده روی تا ابشار است که سرچشمه ان از ارتفاعات حصارچال مازندران است این ابشار در فصل تابستان می تواند تفریح خوبی برای اب تنی باشد.

سد طالقان

این سد یک مکان بسیار مناسب برای کسانی است که علاقه به ماهیگیری دارند همچنین این سد ماهیانی چون قزل الای رنگین کمان، زردپر، کپور دارد. برای دیدن سد طالقان کافی است پرواز چارتری گرگان تهران را بگیرید و سپس سفر کنید.

سد طالقان

قلعه ارژنگ

از کوه های بلند طالقان می توانیم به قلعه ارژنگ اشاره کنیم که در سال 544 هجری بنا شده است و بناهای استفاده شده فرقه اسماعیلیان بوده است که به دلیل موقعیت مکانی اش به منطقه طالقان دید داشته است و این ساختمان از ساروج و سنگ بنا شده است و قسمت های ان از مسیر راه های زیرزمینی به یک دیگر متصل شده است و می توانید قسمتی از دریاچه طالقان را ببینید این بنا هم در سال 1381 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است.

date_range سه شنبه 04 آبان 1400 remove_red_eye 517 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0