{{ctrl.notification}}
غذاهای معروف خراسان رضوی

معروف ترین غذاهای خراسان رضوی

غذاهای استان خراسان رضوی در نهایت خوشمزگی و خوش پخت، طرفداران بسیاری از گوشه و کنار ایران دارند،بسیاری از غذاهای خراسان رضوی معروف هستند و حتما برای یکبار هم شده آن هارا تست کرده اید.

در طول یکسال مسافران و زائران بسیار زیادی به این شهر زیبا سفر می کنند، مشهد پایتخت مذهبی ایران است، حضور حرم امام هشتم امام رضا (ع) باعث شده است تا گردشگران زیادی سالیانه به مشهد سفر کنند، بیشتر سفر ها به مشهد از مسیر هوایی با تهیه بلیط هواپیما و رزرو بلیط چارتری مشهد می باشد البته که خیلی از افراد با ماشین های شخصی خود به شهر مشهد سفر می کنند، اما در تاریخ های خاص سفر فراد به مشهد بیشتر با رزرو بلیط هواپیما است، غیر از تاریخ های خاص کرونا و محدودیت های تردد باعث روی آوردن افراد به مسیر های هوایی شده است.

غذاهای استان خراسان رضوی

اگر می خواهید به مشهد زیبا سفر کنید پیشنهاد آس چارتر به شما رزرو بلیط هواپیما و تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما می باشد.

1ـ شله مشهدی

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ی مشهدی ها که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هست، شله مشهدی است. این غذای مقوی بر پایه گوشت و حبوبات می باشد به همین دلیل غذایی سنگین حساب می آید. این غذا یکی از غذاهای سنتی مشهدی ها است و کاملا یک وعده ی کامل و مقوی است. زنان با سلیقه مشهد بیشتر برای دادن نذری از این غذا استفاده میکنند این غذا در مجالس سرو می شود و مورد پسند بسیاری از افراد می باشد . همچنین این غذا در زمستان مخصوصا بسیار استفاده می گردد..

شله مشهدی

مواد لازم جهت پخت شله مشهدی :

لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، برنج نیم دونه، بلغور گندم، ماش، عدس، گوشت گوساله، گوسفند و یا گاو، ادویه هایی همچون نمک و فلفل استفاده می کنند.فوت کوزه گری در پخت این غذای سنتی مشهد در این قسمت است که در آن از گوشت تازه و خیلی زیادی استفاده کنید تا طعم فوق العاده ای بگیرد.برای پخت این غذا باید زمان روی حرارت و دائما در حال هم زدن کلیه مواد باهم باشد، تا حبوبات و گوشت به خوبی پخته و باهم مخلوط شوند.

البته ناگفته نماند که هیج جای ایران نمی توانند این غذای خوشمزه را مانند خود مشهدی ها خوب و عالی درست کنند، معمولا در وفات امام رضا این غذای خوشمزه درست و به صورت نذری پخش می شود،پس بهتر اگر اهل تست غذاهای خوشمزه هستید بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری از زاهدان به مشهد را تهیه کنید و به مشهد سفر کنید.

۲ـ پلو مخلوط

یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد که بسیار خوشمزه و لذیذ است، پلو مخلوط مشهدی می باشد. این غذا شباهت زیادی به استانبولی دارد تفوت این غذا در نوع سس برنجش است.

شیوه طبخ پلومخلوط:

برای تهیه این غذای دلچسب و لذیذ، ابتدا باید لوبیا سبز خورد شده را با گوشت، هویچ، پیاز و رب گوجه فرنگی مخلوط کرده و بگذارید تا خوب بپزد.سپس برنج را تا مرحله صاف کردن بگذارید تا قل زده و بعد از صاف کردن، سس تهیه شده با مواد ذکر شده را، به لا به لای آن اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد.

یشنهاد می کنیم که برای تهیه ی ته دیگ این غذا از نان و یا سیب زمینی استفاده کنید تا انگشت هایتان را در کنارش نوش جان نمایید.

۳ـ چنگالی

شاید نام این غذای مشهدی ها کمی برای شما عجیب و غریب باشد ولی وقتی از آن بچشید بدون شک عاشق طعم این غذای سبک که بیشتر به عنوان عصرانه میل می شود، خواهید شد.

اسم اصلی این غذای مشهدی چنگ مالی است و چنگال دقیقا اشاره ای مستقیم به چنگال های دست می باشد.

برای درست کردن این غذا که امروزه تنها مشهدی ها هنوز هم به درست کردن آن وفادار مانده اند، از مواد غذایی استفاده می شود که در همه ی خانه ها پیدا می شود و یا حداقل با هزینه ای کم درست می شود.

مواد لازم عصرانه لذیذ چنگالی:

نان بیات و خرد شده، روغن، عسل یا شکر و یا شیره ی نبات، ماهیتابه و گاز تنها چیزهایی هستند که شما برای درست کردن این غذا احتیاج دارید.برای درست کردنش هم ابتدا نان ها را در روغن داغ سرخ کنید و بعد از بین عسل، شکر و شیره ی نبات هر کدام را که در خانه ی خود داشتید را اضافه کنید.بعد هم بگذارید اندکی خنک شود و بعد نوش جان کنید.

۴ـ آش لخشک

آش لخشک یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد بوده که از خانواده آش ها بشمار می آید. تفاوت آش لخشک با سایر آش ها در این می باشد که در آن به جای حبوبات، تنها از عدس استفاده می شود.همچنین در تهیه این آش از رشته بلند و پهنی به نام لخشک استفاده می شود که در قدیم توسط خود بانوان، در منزل تهیه می شد.

آش لخشک مشهد

مواد لازم آش لخشک:

عدس ،رشته ،سیر داغ ،پیاز داغ ،کشک

از آنجایی که ماده اصلی این آش خوش مزه عدس می باشد ،برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید است.

۵ـ یتیمچه

یتیمچه یکی از غذاها بسیار مقوی و خوشمزه خراسان رضوی می باشد. مطمئنا هرکسی در هر جای ایران این غذای خوشمزه را تست کرده است اما ممکن است نام آن متفاوت بوده باشد، دلیل اینکه هر فردی تست کرده است آسان بودن و در عین حال مقوی و خوشمزه بودن یتیمچه می باشد. غذای یتیمچه تنها منحصر به مشهدی ها نیست و شیرازی ها و ترک های آذری هم این غذا را می پزند.

مراحل پخت یتیمچه :

در یتیمچه ی مشترک بین مشهدی ها و نیشابوری ها از عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک و فلفل و دارچین استفاده می شود.بعضی ها برای پخت این غذا از کشک و گوجه فرنگی و نعنا داغ هم استفاده می کنند.

فوت کوزه گری برای پختن این غذا این است که از بادمجان های به اصطلاح شیرین و گوشتی استفاده کنید.

۶ـ اشکنه قوروت

یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد اشکنه قوروت است.

اشکنه قوروت یکی از غذاهایی است که سرشار از منابع کلسیم می باشد، زیرا پایه اصلی این غذا از کشک ، مغز گردو و روغن حیوانی است. به اشکنه قوروت، کله جوش هم می گویند.

کشک ساییده شده، پیاز داغ، مغز گردوی خرد شده، نعنا داغ و ادویه های معمولی که در غذاهای مختلف استفاده می کنیم، درست می شود.

این غذا یکی از غذاهای محبوب و دوست داشتنی مشهدی ها است.

۷ـ آش ماستی

البته ممکن است بارها آش ماستی را میل کرده باشید و ندانسته باشید که این غذا متعلق به کدام شهر است ولی ما امروز به شما می گوییم که غذای لذیذی به نام آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد است.

یکی از نکات جالبی که وجود دارد این است که این غذا در هر کجای استان خراسان به شکل و شیوه ای خاص پخته می شود و به همین خاطر آش ماستی سبزوار و مشهد با هم تفاوت دارد.

مواد اولیه آش ماستی :

لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه ی مرغ، نعنا، برگ بو، ادویه های معمول و زعفران .

۸_ کوکو شیرین

کوکو شیرین برعکس اسمش یکی از غذاهای شیرین و دسرگونه ی مشهدی هاست که یا به عنوان دسر و یا به عنوان پیش غذا سرو می شود. اصلی ترین نکته ای که باعث پر طرفدار شدن و مزه ویژه این غذا می شود، شیره ای است که بر روی آن ریخته شده و طعم شیرین و خاصی را به آن می بخشد.

کوکو شیرین

شیره ای که از ترکیب شکر، آب، گلاب و زعفران تهیه شده و وقتی به کوکویی که کمی سرد شده اضافه می شود، دیگر نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. در پخت این دسر از تخم مرغ، زعفران، آرد و ذرت استفاده می گردد.

۹ـ رشته پلو

ما ایرانی ها رسم داریم که در هنگام سال تحویل اگر بخواهیم غذایی بخوریم؛ آن غذا یا باید سبزی پلو با ماهی باشد یا رشته پلو!

همین رشته پلویی که می خوریم از غذاهای بومی و محلی شهرهایی مثل مشهد و یا اردبیل می باشد. البته با این که روش پختشان با هم متفاوت است و فرق اساسی با یکدیگر دارد ولی رشته پلوی مشهدی ها طعم و مزه ی اصیل و مربوط به خود را دارد.

از آن جایی که در بعضی نقاط خراسان رضوی رسم دارند تا این غذا را در زمان سال تحویل نوش جان کنند، این غذا را به این شکل می پزند که در برنج و رشته ای که با هم تا حدی آب پر شده اند را به صورت پلویی دم می گذارند و به همراه آن مخلوطی از زعفران، ران مرغ، پیاز، سماق، روغن، دارچین، کره و فلفل و نمک را اضافه می نمایند.

البته برخی ها به همراه این پلو از گوشت چرخ کرده و خرما هم استفاده می کنند.

۱۰_ ماقوت

مسقطی مشهدی یا ماقوت نوعی دسر است که برای طعم دار کردن آن از خلال بادام و زعفران استفاده می شود. مشهدی ها در باره ی ماقوت می گویند که: حلوای ماقوت به از جوهر یاقوتی!

این دسر بسیار خوشمزه را مشهدی ها از زعفران و نشاسته درست می کنند. معمولا مشهدی ها این دسر را در مراسم های مختلف و بیشتر در ماه رمضان در کنار زولبیا و بامیه خود قرار می دهند.

۱۱_ کباب شیشلیک معروف

شیشلیک یک نوع کباب و یکی از گران قیمت ترین غذاهایی است که در کشورهای آسیایی مانند ایران، شوروی، و بخشی از اروپای مرکزی، طرفداران زیادی دارد.این کباب به شیوه های متفاوتی تهیه می شود. شیلیک شاندیز کباب بسیار معروف شهر مشهد است که با شش تکه گوشت راسته گوسفندی تهیه می شود.

شیشلیک

این غذای بسیار خوشمزه در شهر مشهد و شاندیز به همراه دنده به سیخ کشیده می شود. تهیه این نوع کباب دقت و نکات زیادی را لازم دارد تا گوشت آبدار و لذیذ باقی بماند. گوشت ماده اصلی این غذا است که برای طعم دار کردن آن از موادی مانند، ماست، زعفران، لیمو، روغن و فلفل استفاده می کنند و در کنار آن از گوجه فرنگی هم برای سرو استفاده می نمایند.

در زمان سفر به مشهد و تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر ساری مشهد  و یا بلیط چارتر هواپیما اهواز مشهد ، پیشنهاد آس چارتر به شما این است که حتما برای وعده های اولیه نهار و یا شام خود به شاندیز بروید و خوردن این غذای لذیذ با فضاهای دلنشین و دلچسب لذت ببرید.

۱۲_ خورشت ریواس

خورشت یا خورش ریواس هم از آن دسته غذاهای سنتی مشهد است که انحصار آن را با شهرهایی در خراسان جنوبی، کردستان و حتی شهر نیشابور شریک است.

البته در هر کجای ایران که گیاه ریواس بروید این غذا را درست می کنند و به آن خورشت ریواس می گویند.

این خورشت به خاطر وجود ریواس در خود مزه ای ترش دارد و در درست کردن آن از گوشت تازه ی گوسفند و یا گوساله، جعفری و نعنا تازه، پیاز و حتی شکر استفاده می کنند.در کنار این غذا از پلوی داغ و تازه همراه مخلفات همیشگی نیز خورده می شود.

۱۳_ دیگچه

دیگچه نوعی دسر است مانند شله زرد اما بافتی چسبنده تر و سنگین تر از شله زرد می باشد،این دسر خوشمزه طعمی شیرین دارد،مزه گلاب در این دسر بسیار مشخص و معلوم است. دیگچه را در 3 رنگ سفید،زرد و شکلاتی تهیه می بینند،رنگ سفید بدون افزودنی و رنگ اصلی خوده دیگچه  می باشد رنگ زرد از وجود زعفران و رنگ قهوه ای روشن آن از وجود ترکیب قهوه و شکلات باهم است.

دیگچه مشهدی

در پخت دیگچه مشهدی که از غذاهای سنتی مشهد است از مواد غذایی همچون: گلاب، هل، برنج، گلاب، شیر، زعفران، شکر و کره استفاده می شود. پس از مخلوط کردن این مواد با هم و پختن آن ها در کنار یکدیگر، این مواد معمولا در اندازه ی غالب های مربعی کوچک و یا مستطیلی متوسط در می آیند.

۱۴_ دیزی سنگی

آبگوشت را همه شهر های ایران دارند و می دانند که چقدر این غذا مقوی و خوشمزه است، این غذا سنگین بوده و بیشتر در هوای سرد خواهان دارد. ظرف های سنگی و سنگینی وجود دارد که مواد اولیه آبگوشت را داخل این ظرف های مخصوص ریخته و میگذارند تا به مدت زمان 3 الی 4 ساعت بر روی حرارت ملایم تا پخته شود، دیزی سنگی بر پایه گوشت گوسفندی تازه و سبزی های عطر دار آن می باشد.طعم خاص این غذا به خاطر ظرفی است که این غذا در آن طبخ می شود.

آس چارتر در این مقاله به 14 نوع غذای خوشمزه و مقوی خراسان رضوی پرداخته است،اگر اهل خوردن و تست کردن طعم خاص جدید هستید پس تا دیر نشده بلیط ارزان چارتر هواپیما خود را رزرو و یا بلیط چارتر هواپیمای خود را تهیه کنید تا در مشهد هم زیارت داشته باشید و هم سیاحت.

date_range چهارشنبه 02 تیر 1400 remove_red_eye 2734 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0