{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی کرمانشاه 1

غذاهای محلی کرمانشاه 1

زمانی که اسم کرمانشاه را می‌شنوید به نظر شما علاوه بر آثار باستانی ارزشمند این دیار و سوغات کرمانشاه، چه چیز دیگری به ذهن‌تان می‌رسد؟ بله کاملا صحیح است: غذاهای محلی کرمانشاه .

مطمئنا غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب کرمانشاهی یک از بهترین و خوشمزه‌ترین خاطراتی خواهد بود که در ذهن همه مسافران ورودی به کرمانشاه نقش می‌بندد. از دنده کباب پرآوازه کرمانشاهی گرفته تا خورشت‌های ضیافتی مثل خورشت خلال و آش‌های خوشمزه‌ای مثل آش عباسعلی و آش ترخینه می توان تمام اینها را نام برد .

همانطور که می‌بینید غذاهای محلی کرمانشاه تنوع بالایی دارد و هر مسافری را برای چشیدن و میل کردن آنها به هوس می‌اندازد و بسیاری از مسافرین با خرید بلیط چارتر کرمانشاه به این شهر می آیند  . در ادامه به معرفی غذاهای محلی کرمانشاه و نحوه پخت آنها می‌پردازیم ولی حتما باید یک سفر به کرمانشاه داشت تا با طعم بی‌نظیر آنها آشنا شد.

دنده کباب

بدون شک امضای غذاهای محلی کرمانشاه ، دنده کباب است. نمی‌شود گفت کسی کرمانشاه رفته و دنده کباب این غذای لذیذ را نخورده باشد. دنده کباب را معمولا در رستوران‌های معروف کرمانشاه سرو می‌کنند و مناسبت خاصی برای خوردن این غذای عالی  لازم نیست. خوب است حالا با آس چارتر همراه شویم تا ببینیم این دنده کباب خوشمزه چطور درست می‌شود:

دنده گوسفندی، گوشت گوسفند، پیاز، گوجه، فلفل شیرین یا تند، لیمو ترش، کره و مقداری نمک، مواد لازم برای تهیه دنده کباب هستند. در ابتدا دنده‌های گوسفند رو از وسط باید نصف کنیم، بعد معمولا دنده‌های نصف شده را دوتایی یا سه‌تایی (بستگی به رستوران و سلیقه آشپز دارد) با چاقو از هم جدا کرده به سیخ میکشیم . دنده‌ها را که به سیخ کشیدیم ، بعد از گوشت همان ناحیه گوسفند تکه‌هایی رو می‌بریم و با پیاز و نمک مخلوط کرده، کنار دنده‌ها گذاشته و ساطوری می‌کنیم و می گذاریم تا طعم بگیرید .

حالا برای اینکه گوشت‌ها به دنده‌ها بچسبند و نریزند، از زیر گوشت‌های ساطوری شده دو یا سه سیخ خالی رد می‌کنیم و کنار دنده‌ها می‌چسبانیم و این سیخ‌ها را روی منقل و زغال قرار می‌دهیم تا گوشتها از سیخ جدا نشود. کباب باید کم‌کم حرارت ببینند و اصلا به آتش زیاد احتیاج نیست . طوری که سیخ‌های زیر گوشت‌های ساطوری شده، به گوشت بچسبد و در زمان زیر و رو کردن سیخ‌ها، نریزند و به این شکل این غذای محلی کرمانشاه آماده می شود ..

در رستوران‌های سنتی کرمانشاه معمولا دنده کباب با نان داغ لواش که در رستوران پخته و سرو می‌شود و یکی از بهترین غذاهایی است که هرکسی آن را امتحان کرده است . کنار دنده کباب، گوجه و فلفل را هم کباب می‌کنیم و سرو می کنیم . یک سس ترکیبی خوشمزه حاوی گوجه و کره هم می‌توان درست کرد. کره را داغ کرده و رب گوجه را با آن تفت می دهیم و ترکیب بسیار بی نظیری می شود .

این سس را زمانی که کباب روی منقل هست با فرچه روی کباب می‌کشیم که مزه غذا را خوشمزه‌تر  و بی نظیر ترکند. در نهایت دنده کباب و گوجه و فلفل با نان داغ و چندتا لیموی ترش خوشمزه باهم سرو می‌شود و دیدنش دهان هر گردشگری را آب می‌اندازد. به شما پیشنهاد می کنیم اگر بلیط چارتر ارزان کرمانشاه دارید اولین کاری که انجام می دهید این باشد  که به یک رستوران بروید و حتما از دنده کباب استفاده کنید .

دنده کباب غذای محلی کرمانشاه

خورشت خلال

بدون شک خورشت خلال بادام که یک غذای اصیل ایرانیست ویکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاه است ، این خورشت یکی از رقبای سرسخت دنده کباب کرمانشاه است . غذایی پرطرفدار و مجلسی که با ذائقه هر فردی سازگار و از محبوبیت زیادی در خانواده‌های کرمانشاهی  و کلا ایرانی برخوردار است. این خورشت را معمولا در مراسم‌های خاص مانند جشن عروسی سرو می‌کنند و در واقع یکی از غذاهای شادی می باشد . البته زمانی هم که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، خورشت خلال یکی از بهترین گزینه‌ها می باشد. پس اگر شما هم بلیط  چارتر مشهد کرمانشاه  گرفته اید حتما از این خورشت بی نظیر هم استفاده کنید .

مواد لازم برای تهیه خورشت خلال کرمانشاه : گوشت مغز ران گوساله، خلال بادام درختی، زرشک سیاه، پیاز، لیمو امانی، رب گوجه فرنگی، کره، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک می باشد .

برای درست کردن این خورشت خوشمزه، ابتدا یک قالب کره را داخل تابه انداخته و بعد از اینکه ذوب شد گوشت را به مواد اضافه می کنیم. سپس به مدت 10 دقیقه تفت می‌دهیم تا گوشت کمی سرخ شود و خامی آن گرفته شود . بعد از سرخ شدن گوشت‌ها 1 لیتر آب جوش را به آن اضافه کرده و صبر می‌کنیم که گوشت کامل بپزد و خورشت جا بیفتد. اگر آب گوشت کم شد دوباره مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا خورشت ما آماده شود .

در مرحله بعد همراه با مقداری کره، پیازهای خورد شده را کامل سرخ می‌کنیم و گوشت‌هایی که پخته شده را از آب خارج می کنیم و به پیازها اضافه می‌کنیم. سپس زردچوبه ، فلفل، نمک و رب گوجه را به گوشت‌ها اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا مزه دار شود. آب گوشت را هم که داشتیم به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که مدتی بپزد و خورشت ما آماده شود.

سپس نوبت به خلال بادامی است که از 2 ساعت قبل در آب ولرم گذاشته شده، می‌رسد. خلال و لیمو امانی را به خورشت اضافه می‌کنیم پس از نیم الی یک ساعت زرشک سیاه را داخل خورشت خلال ریخته و 10 دقیقه فرصت می‌دهیم تا بپزد. حالا خورشت خلال آماده است.

به شما پیشنهاد می کنیم برای چشیدن غذاهای محلی کرمانشاه حتما بلیط چارتر کرمانشاه گرفته و حتما سری به رستورانهای این شهر  بزنید .

خورشت خلال غذای محلی کرمانشاه

آش عباسعلی

آش عباسعلی از غذاهای محلی کرمانشاه می باشد و در گویش محلی معروف به آش وسلی است و تاریخچه‌ای حدودا 200 ساله دارد. آشی که شخصی بنام عباسعلی نذر کرده بود شب‌ها وقت افطار در مسجد محلشان به روزه‌داران بدهند و به حدی خوشمزه بود که همه دستور پختش را می‌خواستند به آش عباسعلی معروف شد. آش عباسعلی را به طور معمول در ماه مبارک رمضان و برای افطار نوش جان می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه این آش منحصر به فرد: گوشت گوسفندی، لوبیا سفید، نخود، عدس, بلغور گندم، برنج دودی ایرانی، لوبیا چیتی، نعناع داغ، پیاز داغ، سیر داغ، روغن حیوانی کرمانشاهی، نمک، فلفل، ادویه جات، زردچوبه (حبوبات همه باید از قبل خیس خورده باشند) می باشد.

در ابتدا بلغور گندم را همراه با آب در قابلمه ریخته و نیم ساعت صبر می‌کنیم تا کمی نرم شود و قابل استفاده شود. در ادامه لوبیا، برنج، لوبیا چیتی، عدس و نخود را به آاین غذا  اضافه می‌کنیم. گوشت را به صورت تیکه‌های درشت خورد کرده (چون باید بعداً ریش ریش شود) و در قابلمه دیگری به همراه آب، پیاز و سیر می‌پزیم تا بعد از آن به صورت ریش ریش شود .

بعد از اینکه گوشت ها کاملا پخت، آنها را ریش ریش کرده و به قابلمه آش  اضافه می کنیم . زردچوبه را داخل تابه دیگری تفت داده و همراه نعناع داغ، سیر داغ، ادویه جات و ورغن کرمانشاهی به قابلمه اصلی می ریزیم . البته بخشی از نعناع داغ و سیر داغ را برای تزئین پایانی نگه می‌داریم تا در پایان به ان اضافه کنیم . نمک، فلفل سیاه و دارچین را به آش اضافه کرده و صبر می‌کنیم که آش کاملا جا بیفتد و مزه دار شود . این آش بخاطر ریش ریش شدن گوشت، کش دار و لذیذ می باشد .این آش یکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاه می باشد که تنها با دریافت بلیط چارتری می توانید از این آش بی نظیر هم می توانید استفاده کنید .

آش عباسعلی غذای محلی کرمانشاه

آش سورانه

آش سورانه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که در فصل بهار طبخ و استفاده می‌شود. سورانه نوعی سبزی بهاری محلی شبیه به تره است که در مناطق غرب کشور و عمدتا کورد نشین و در کوهپایه‌های زاگرس می‌روید و در  این آش استفاده می شود .

مواد لازم برای تهیه این آش: سبزی سورانه، رب انار، نمک، زردچوبه، فلفل و پیاز داغ است . بعضی‌ها هم مقداری گوشت چرخ‌کرده به غذا اضافه می‌کنند تا این غذا لذیذتر  شود .

پس از شستن و خشک کردن سبزی‌ها آنها را در  اندازه های کوچیک تیکه‌ کرده و در تابه‌ای همراه با مقداری روغن و زرد چوبه تفت می‌دهیم و سپس به قابلمه آب اضافه می‌کنیم . گوشت چرخ کرده را همراه با نمک فلفل و زردچوبه در کمی روغن تفت داده و به قابلمه اصلی آش اضافه کرده و حدود نیم ساعت صبر می‌کنیم که آش پخته شود و جا بیفتد . در انتها نیز مقداری رب انار را به آن اضافه می‌کنیم و بعد از چند دقیقه جوشیدن پیاز داغ را بریزید و 5 دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود . در انتها نیز با پیاز داغ آش را تزئین می‌کنیم و یکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاه به همین آسانی طبخ می شود .

آش سورانه غذای محلی کرمانشاه

شلمین

اگر تاکنون از غذاهای محلی کرمانشاه استفاده نکرده اید فقط کافی است یک بلیط چارترکرمانشاه بگیرید و از این غذاهای بی نظیر استفاده کنید . یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه شلمین نام دارد که طعمی خوشمزه و منحصر به فرد دارد و چشیدن طعم این آش خوشمزه خالی از لطف  برای شما نیست. به همین منظور در اینجا دستور و نحوه تهیه این آش را باهم مرور خواهیم کرد:

شَلَم شباهت زیادی به ترخینه دارد اما ترکیب آنها باهم  متفاوت می باشد . گندم آسیاب شده باید پخته شود، سپس شلغم و برگ شلغم را به صورت ریز خرد می‌کنند و به آن اضافه می کنند . حالا در ظرف‌های بزرگ ، یک لایه گندم پخته و بعد یک لایه شلغم و برگ شلغم خرد شده می‌ریزند و اینکار را تا پر شدن ظرف ادامه دارد .

در ظرف را می‌بندند و هر چند روز یک بار آن را بهم می‌زنند تا جا افتاده و ترش مزه شود و آماده شود . بعد از اینکه مواد آماده شد، به اندازه کف دست از آن برداشته و روی پارچه یا سبد پهن می‌کنند تا این مواد خشک شود.

برای تهیه آش شلمین، شلم آماده و خشک شده، عدس، نخود، گوشت گوسفندی، گردو، پیاز، زردآلو، نمک و زردچوبه و فلفل، کشکش و روغن مورد نیاز است . در ابتدا شلم خشک شده را در آب خیس می‌کنیم وبعد از خیس خوردن داخل قابلمه و روی شعله گاز می‌گذاریم. نخود و عدس را پس از پخت جداگانه، به قابلمه اصلی اضافه می‌کنیم و تقریبا این غذا حاضر است .

در ادامه گوشت گوسفندی را با پیاز تفت داده و به مواد قبلی بیفزایید . زمانی که مقداری غذا پخته شد، گردو کشکش و برگه قیسی را به آن اضافه می‌کنیم و همه محتویات قابلمه را باهم مخلوط کرده و اجازه می‌دهیم آش جا بیفتد و آماده سرو شود .

بسیاری افرادی که به بلیط چارتری گرفته اند حتما از غذاهای محلی کرمانشاه استفاده می کنند وبسیار از طعم آنها رضایت دارند .

شلمین غذای محلی کرمانشاه

date_range دوشنبه 28 تیر 1400 remove_red_eye 1918 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
Ghasem pilpayeh :

????????????????????????