{{ctrl.notification}}
سوغاتی‌های یاسوج

سوغاتی‌های یاسوج

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد از ییلاق‌های تابستانی خوش آب و هوای کشور محسوب می ‌شود. یاسوج به شهر آبشارهای خروشان و بهشت طبیعت‌دوستان معروف است، این شهر با طبیعت زیبای خود یکی از شهرهای گردشگری و پرطرفدار در ایران به‌ شمار می ‌رود، علاوه برا جاذبه های گردشگری فراوان و طبیعت بی نظیرش این شهر جذابیت های دیگری مانند: سوغات و صنایع دستی منحصربه‌فردی برای گردشگران نیز دارد. در این مقاله آس چارتر به معرفی سوغات یاسوج می پردازد، تا پایان مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در مشهد می باشد.

سوغات یاسوج

صنایع دستی یاسوج

یاسوج شهری زیبا و سرسبز که جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد، در سفر به این شهر شما می توانید در کنار جاذبه های زیبای این شهر از سوغات و صنایع دستی آن نیز بعنوان یادگار تهیه نمایید. جاجيم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چيت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ريسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قيمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سياه چادر بافی از مهمترين رشته‌های صنايع دستی در اين استان می باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

سوغات یاسوج

جاجیم بافی یاسوج

جاجیم بافی به عنوان یکی از صنایع دستی رایج در ایران قدمت زیادی دارد و از دیرباز بین خانواده های روستایی و عشایر رواج داشته است، جاجیم یکی قدیمی‌ترین و زیباترین صنایع دستی یاسوج می باشد. جاجیم معمولا به صورت راه راه و شبیه به رنگین کمان طولی بافته می شود. نخ های آن از پنبه یا پشم تابیده بسیار زبر و خشن و بدون پرز و یا ترکیبی از پنبه و پشم می باشد. برای بافت جاجیم نیاز به دستگاه (دار) جاجیم بافی است، جاجیم در ظاهر شباهت بسیار زیادی با گلیم دارد. اما ظرافت و ضخامت کمتر آن نسبت به گلیم باعث شده تا از آن به عنوان زیر انداز، رو انداز، روی کرسی و دیگر مصارف مانند: یک شی تزئینی و یادگاری برای تزئین دیوارهای خانه استفاده شود.

سوغات یاسوج

چنته یاسوجی

آیینه‌دان یا چنته از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه است که جهت وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربرد دارد. بافت چنته و مواد بکار رفته در بافت آن گاهی شبیه به گلیم و گاهی شبیه قالی یا هر دو است. نقوش معمول در چنته همان نقوش فرش‌ها و گلیم‌ها، ولی در ابعاد کوچک‌تر است.اگر به دنبال یک سوغاتی با ارزش برای اقوام خود هستید، چنته یاسوج یک سوغاتی جمع و جور و بسیار زیباست که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. چنته‌های یاسوج از فرش و گلیم بافته می‌شوند. به این صورت که یک طرف از جنس گلیم و طرف دیگر از فرش و یا برخی اوقات هر دو طرف از یک جنس بافته می‌شود. چنته‌ها بر روی دیوار قابل نصب هستند و بافت رنگارنگ آن‌ها نیز جلوه خاصی دارند.

سوغات یاسوج

توبره یاسوج

توبره یکی از صنایع دستی که در یاسوج مصارف زیادی دارد، توبره نوعی دست بافت که دختران عشایر این استان به عنوان جهیزیه به خانه خود می برند، توبره به شکل کیف مستطیلی است که دو طناب به دو طرف آن وصل شده است و در صحرا برای ریختن علف و علوفه استفاده می ‌شود. نقوش روی توبره شامل نقش گل آدمی و گل توبره می‌ باشد.

سوغات یاسوج

قالی و قالیچه در یاسوج

بافت قالی و قالیچه در تمامی نقاط ایران رایج می باشد،  بافت قالی و قالیچه در میان ایل نشینان و روستاییان بیشتر رواج دارد، قالی و قالیچه جزو وسایل ضروری زندگی ایل نشینان و جزء اصلی جهیزیه دختران می باشد، همچنین در خانه همه این هنر زیبا دیده می  شود که امروزه بخاطر وجود دستگاه های ماشینی قالی های ماشینی در طرح و رنگ های مختلف بیشتر وجود دارد، اما هستند کسانی که به این هنر علاقه مند هستند، و از این همر دست بافت ارزشمند حمایت می کنند. اجزای تشکیل دهنده قالی عبارتند از: پود ، تار ، پرز یا خواب قالی، در این استان جنس تارها از پنبه یا مخلوط پشم و مو است و جنس پودها از پشم یا پنبه می باشد .اما جنس پرز از پشم است و گاهی از کامواهای رنگی واکریلیک نیز استفاده می شود. دستگاههای بافندگی قالی و قالیچه توسط خود بافندگان ساخته می شود و به شکل افقی است.

سوغات یاسوج

پشتی یاسوجی

از دیگر صنایع دستی یاسوج می توان به پشتی یکی از دستبافت های عشایر این شهر اشاره کرد، پشتی ها همانطور که از اسمشان مشخص است برای تکیه دادن می بافند و دور تا دور چادر خود می گذارند، در حال حاضر پشتی های دستبافت مهمان اکثر خانه ها شده است. یکی از معروفترین پشتی های دستبافت پشتی قشقایی است که اکثرا به صورتی مربعی بافته می شوند و طرح های استفاده شده در آن ها حیوانات همچون بز کوهی، شیر، پلنگ و … است.

سوغات یاسوج

مفرش یاسوج

مفرش دستبافته ‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، زنان عشایر از مفرش به عنوان کیفی برای حمل وسایل خود در هنگام کوچ استفاده می‌کردند. مفرش با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌ شود و نقوش آن معمولا برجسته و الحاقی است؛ از مفرش می توان بعنوان چمدان یا ساک پارچه‌ای نیز برای سفرهای خود استفاده کنید. این مفرش‌ها بخاطر دست باف بودن شان از و کیفیت و استحکام بالایی برخوردار هستند.

سوغات یاسوج

گبه یاسوجی

گبه در واقع نوعی زیر انداز از پشم طبیعی گوسفند است که در همه جای دنیا طرفداران خاص خودش را دارد و دلیل اصلی که به آن گبه گفته می شود ضخامتی است که دارا می باشد. همچنین به گبه خرسک نیز گفته می شود. تفاوت اصلی قالی دستباف با گبه در اندازه ضخامت و پرزهای آن می باشد. گبه نوعی قالی با گره های درشت است که بلندی پرز های آن از یک سانت تا سانت متغییر است. و یکی از دلایل اصلی نرمی گبه پرزهای بلند آن است. گبه توسط عشایر لر استان کهگیلویه و بویر احمد بافته می‌ شود. برای بافت گبه از الیاف مختلفی مانند موی بز، پشم و یا پنبه استفاده می‌شود. از گبه به عنوان فرش و تابلو فرش استفاده می ‌شود. شما می توانید گبه را بعنوان یک سوغاتی زیبا و ارزشمند برای خود و عزیزانتان به یادگار تهیه نمایید.

سوغات یاسوج

مشته بافی

یکی دیگر از هنرهای دستی در یاسوج مشته بافی است که شباهت زیادی با گلیم دارد، با این تفاوت که برخلاف گلیم از یک رو بافته می شود و طرف دیگر طرح مورد نظر ایجاد می ‌شود. سمتی که طرح دارد، به علت پرزهایی که در این قسمت قرار دارد نرم‌تر و طرف دیگر آن قابل استفاده نیست. این هنر یکی از زیباترین و رایج ترین هنرهای دستی در یاسوج است که می توانید از این هنر بعنوان سوغات و هدیه برای عزیزانتان تهیه نمایید.

سوغات یاسوج

خوردنی‌های یاسوج

در ادامه به معرفی محصولات خوراکی این شهر که می توانیم بعنوان سوغات آنها را تهیه نماییم می پردازیم. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه و با کمترین هزینه بلیط لحظه آخری تهران یاسوج را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

ر

عسل یاسوج

یکی از خوردنی های مقوی و خوشمزه که در دل طبیعت و مناطق کوهستانی تهیه می شود عسل مرغوب یاسوج می باشد، عسل تهیه شده در مناطق بکر اطراف یاسوج طعمی بی نظیری دارند. پرورش زنبور و استخراج عسل از رایج‌ترین شغل‌ها در یاسوج و اطراف آن می باشد، این عسل خاصیت درمانی نیز دارد، اگر به دنبال مرغوب‌ترین عسل هستید شما می توانید در سفر به یاسوج این عسل خوشمزه و خوش طعم را حتما تهیه نمایید.

سوغات یاسوج

نان بلوط و نان توک

از معروف ‌ترین نان های خوشمره یاسوج می توان به نان بلوط و نان کلگ اشاره کرد، نان توک و نان بلوط از نان‌های سنتی و محلی این منطقه به شمار می‌رود که توسط زنان عشایر این منطقه پخته می ‌شوند. برای پخت نان بلوط، ابتدا میوه بلوط را آنقدر می‌سابند تا به آرد تبدیل شود. این آرد را در یک ظرف خیس می‌کنند و پس از جدا کردن عصاره از آن با ظرف‌های مخصوص محلی، آن را ورز داده و در تنور می‌ پزند. نان توک با یک چوب بلند پهن می‌شود و روی تابه‌ای داغ گذاشه می‌شود تا خوب برشته شود. برای خوش پخت شدن نان از ابزاری به نام حسوم استفاده می ‌کنند.

سوغات یاسوج

شلشلی

شلشلی از دیگر نان‌های سنتی و محلی استان کهگیلویه و بویر احمد است که با آرد گندم پخته می‌ شود. برای پخت این نان ابتدا آرد خمیر تهیه کرده و سپس این آرد خمیر را رقیق می ‌کنند. و سپس تابه را روی اجاق گذاشته و این خمیر رقیق را روی تابه ریخته و پهن می کنند، سپس تابه را روی زغال قرار می دهند تا طرف دیگر نان نیز پخته شود. در نهایت نانی ترد و خوشمزه به دست می‌آید که خود محلی‌ها آن را به روغن و عسل آغشته می‌کنند و می‌ خورند. شما می ‌توانید با رفتن به روستاهای اطراف یاسوج این مزه ناب را تجربه کنید و حتی آن را به عنوان سوغات یاسوج، با خود بیاورید.

سوغات یاسوج

گرده زیرچاله

یکی دیگر از نان‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد گرده زیرچاله است که با آرد گندم، رازیانه و گاهی شکر یا شیره خرما تهیه می شود. برای پخت این نان به خمیر آرد گندم زیره، شکر و یا شیره خرما اضافه کرده و خمیر سفتی را که به دست می آید با کف دست پهن می کنند. سپس این نان بیضی را با نوک انگشتان شکل داده یا با وسیله ای طراحی کرده و زیر خاکستر گرم قرار داده و روی آن زغالهای افروخته می ریزند تا پخته شود.

سوغات یاسوج

خشکبار یاسوج

خشکبار یاسوج یکی از مرغوب‌ ترین خشکبار ایران به حساب می ‌آیند. خشکباری که بعضی از آن‌ها به کشورهای دیگر صادر می ‌شوند. طعم ترش کشک و قره قورتی که از شیر دام‌های محلی تهیه شده و گردو و مویز از مهم ترین خشکبارهای مهم و معروف یاسوج هستند که در صنعت سوغات یاسوج بسیار عالی بوده است.

سوغات یاسوج

گیاهان دارویی یاسوج

در تمام مناطق کوهستانی ایران منابع با ارزش و غنی از گیاهان دارویی و خوش عطر و بو وجود دارد. در روستاهای اطراف و مناطق کوهپایه‌ای یاسوج نیز  انواع بسیار مختلفی از گونه‌های گیاهان دارویی وجود دارد که خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. این گیاهان اکثرا به صورت دمنوش و یا همراه با چای مورد استفاده قرار می ‌گیرند و همچنین عطر خوبی نیز به چای می‌بخشند. از جمله گیاهان دارویی می‌توان به بومادران که جوشانده و برگ آن برای درمان سرماخوردگی، و جلوگیری از خونریزی‌های جزئی بسیار کاربرد دارد اشاره کرد. همچنین آویشن، مریم گلی، بابونه، پنیرک، مرزنجوش، آویشن، بنشن، اکالیپتوس، باریچه و... از دیگر گیاهانی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند. شما می توانید از گیاهان پرخاصیت این منطقه بخرید و بعنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید.

سوغات یاسوج

گردو

در این استان بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو وجود دارد. زمین‌های این منطقه شرایط خوبی برای کاشت گردو دارد. گردو این منطقه از کیفیت بالا و خوبی برخوردار است که آن را به سوغاتی محبوب مبدل کرده است. اگر به دنبال گردویی مرغوب هستید در سفر به یاسوج حتما سری به روستاهای اطراف و باغ‌های گردوی آن‌ها بزنید و به عنوان سوغات یاسوج، گردو بخرید.

date_range شنبه 19 شهریور 1401 remove_red_eye 758 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0