{{ctrl.notification}}
روز بزرگداشت فردوسی

روز بزرگداشت فردوسی

کشورمان ایران دارای جاذبه های تاریخی و باستانی و دارای قدمت بسیار زیادی می باشد، که از گذشته های دور خاطرات تلخ و شیرینی را در پشت سرگذاشته است. علاوه بر جاذبه های تاریخی و کهن سرزمین مان افرادی معروفی نیز در طول قرن‌های گذشته در این کشور زندگی می کرده اند، که آثار ارزشمند از ادبیات کهن ایران را از خود به یادگار باقی گذاشته‌ اند که نشان دهنده پیشینه‌ای غنی و فرهنگ و ادبیات ایران می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از شخصیت های معروف قدیمی ابوالقاسم فردوسی می پردازد. فردوسی از قدیمی‌ ترین شاعران کشورمان ایران است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید خرید بلیط هواپیما ارزان چارتر را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

روز بزرگداشت فردوسی

زندگینامه ابوالقاسم فردوسی

ابوالقاسم حسن منصور بن محمد بن اسحاق شرفشاه در سال  329 هجری قمری در روستای پاژ طوس در دوره سلطنت سامانیان چشم به جهان گشود، نام پدر وی ابومنصور بود و پدر از کشاورزان بزرگ خراسان بود که دارای مال و اموال و جایگاه مناسبی و ثروت زیادی در طبران توس بود و نام مادر وی گردویه زهرا که از شاهزادگان مازندرانی به نام اسپهبدان بود. فردوسی در دوران کودکی زندگی راحت و پر از رفاهی داشت و در آسایش زندگی می کرد، وفردوسی دوران نوجوانی و جوانی خود را به کسب علم و دانش پرداخت، و به مطالعه تاریخ ایران پرداخت، و علاقه اش بیشتر به سمت داستان‌ها و افسانه‌های کهن بود و همین دلیل باعث شد که وی تصمیم به نوشتن داستان های اساطیری ایرانیان کند. وی توانست در میان داستان‌های اصیل و کهن ایران اثری جاودانه و خلاقانه را از خود خلق کند. همچنین فردوسی یک پسر و یک دختر داشت که پسرش را در زمان حیات از دست داد. فردوسی در طول حیات خود به بزرگترین سراینده ی پارسی گو و حکیم سخن و حکیم طوس شهرت پیدا کرد که اکنون نیز شهرت جهانی دارد. وی در سال 396 هجری قمری در سن 67 سالگی چشم از جهان فروبست.

روز بزرگداشت فردوسی

شاهنامه فردوسی

فردوسی در زمان حیات خود اثری خلق کرد که بر فرهنگ و تاریخ ادبی ایران بیش از هزاران کتاب تأثیر گذاشت، شاهنامه فردوسی قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد، شاهنامه فردوسی اثری منظوم در بیش از 60000 بیت است که در سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی تقسیم شده است، فردوسی برای خلق این اثر بزرگ در سال  ۳۷۰ کار خود را آغاز نمود. وی دوران کودکی اش را در زمان سلطنت پادشاهان سامانی گذراند که خوشبختانه پادشاه سامانی و برخی از بزرگان خراسان یکی از علاقه مندان به تاریخ باستان ایران و ادبیات ایران بودند و به همین خاطر در به نظم آوردن شاهنامه به وی کمک های شایانی را ارائه دادند. به نظم در آوردن شاهنامه در حدود ۳۰ سال به طول انجامید، فردوسی در ابتدای کار خود دارای ثروت و دارایی فراوانی بود اما به مرور زمان و پس از گذشت چندسال دچار فقر و تنگدستی شد این در حالی بود که بیشتر این شاهنامه را سروده بود. بعد از مرگ فردوسی نسخه‌های خطی مختلفی در دوره‌های مختلف توسط پادشاهان ایران تهیه شده است که اکنون در موزه‌های برجسته در سراسر جهان نگهداری می ‌شود. از معروف ترین این نسخه ها می توان به شاهنامه طهماسب، شاهنامه شاه طهماسب که متعلق به سده ۱۰ قمری است توسط نقاشان و خوشنویسان دوره صفوی با خط زیبای نستعلیق نگارگری شده است. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز مشهد از سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

روز بزرگداشت فردوسی

آثار موجود در شاهنامه فردوسی

شاهنامه یکی از بزرگترین و غنی ترین مجموعه شعرهایی است که از سلسله سامانیان و غزنویان به ارث رسیده است، شاهنامه گنجینه ادبی ادبیات ایران و بارزترین فرهنگ و تمدن کهن ایران زمین می باشد. همانطور که گفته شد شاهنامه فردوسی از سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده است، از زمان آغاز تمدن ایرانیان تا انقراض سلسله ی ساسانیان توسط اعراب که در این کتاب به صورت داستان‌های حماسی به تصویرکشیده شده است، در سرتاسر شاهنامه نبرد بین خوب و بد، خوب و بد، حق و باطل وجود دارد.فردوسی در شاهنامه از سلسله های پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان یاد کرده است. از مشهورترین آثار شاهنامه می توان به مثنوی یوسف و زلیخا و گرشاسپ‌نامه و هجونامه‌ای در نکوهش پادشاه محمود اشاره کرد. شرح زندگی، پیروزی‌ها، شکست‌ها و دلاوری‌های ایرانیان از زمان سلطنت کیومرث، اولین پادشاه جهان تا سرنگونی حکومت ساسانیان توسط تازیان در قرن هفتم میلادی، داستان زال و رودابه، رستم و سهراب، بیژن و منیژه، بیژن و گرازان، کرم هفتواد، کشمکش ایرانیان در شرق با هندی ها و در شرق و شمال شرق با توران ها، در غرب و شمال غرب با رومیان و در جنوب غربی با تاجیک ها، شاهنامه علاوه بر سیر تاریخی خطی داستان، مملو از داستان‌های پراکنده و مستقلی است که مستقیماً با سیر تاریخی ارتباط ندارند، که در دوره های سلطنت پادشاهان کیقباد،کیکاووس، کیخسرو، لهراسب و گشتاسب و پهلوانانی مانند زال، رستم، گودرز، توس، بیژن و سهراب در سپاه پادشاهان جنگاوری می‌ کردند در شاهنامه به تصویر کشیده شده است.

روز بزرگداشت فردوسی

قسمتی از اشعار شاهنامه در وصف رستم وسهراب


کنون من ز ترکان و جنگاوران                  برانگيزم از گاه، کاوس را
به رستم دهم تخت و گرز و کلاه                از ايران به توران شوم جنگجوی
بگيرم سر تخت افراسياب                        چو رستم پدر باشد و من پسر
فراز آورم لشگری بيکران                      از ايران ببرم پی طوس را
نشانمش بر گاه کاوس شاه                       ابا شاه، روی اندر آرم بروی
سر نيزه بگذارم از آفتاب                        نبايد به گيتی کسی تاجور

روز بزرگداشت فردوسی

آرامگاه  فردوسی

آرامگاه فردوسی در 20 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در نزدیکی شهر تاریخی طبران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. در زمان مرگ فردوسی دفن شیعیان در این قبرستان  توس ممنوع بود. و فردوسی در قبرستان توس دفن نشد و در آخر وی  در شهر طوس و در باغ خودش به خاک سپرده شد و حاکم محلی غزنویان بنایی بر فراز قبرستان فردوسی ساخت. به مرور زمان مقبره ویران شد تا اینکه مقبره فردوسی به دستور رضاشاه در زمان پهلوی بازسازی شد. در سال 1348نیز توسط معمار مشهور ایرانی هوشنگ سیحون مقبره فردوسی به شکل امروزی که می بینید طراحی گشت.

روز بزرگداشت فردوسی

معماری آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی دارای معماری اصیل ایرانی می باشد که در بعضی ار بخش های آن معماری از دوره هخامنشیان به چشم می خورد همچنین آرامگاه فردوسی شباهت زیادی به مقبره کوروش در پاسارگاد دارد، این آرامگاه از بتن، سنگ و کاشی ساخته شده است. و به شکل مربعی شکل می باشد که تمام از سنگ مرمر تشکیل شده است که بسیاری از اشعار شاهنمامه بر روی آنها حک شده است. سنگ مقبره فردوسی نیز از جنس مرمر اسن و ابعاد آن یک متر در یک و نیم طول و عرض و ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع آن است. همچنین در محوطه آرامگاه فردوسی موزه و کتابخانه ‌ای نیز وجود دارد که در این موزه آثار باستانی کشف شده از منطقه توس و همچنین نسخ خطی در کتابخانه نگهداری می‌ شود. آرامگاه فردوسی در میان باغی قرار گرفته است که بسیار سر سبز و زیبا می باشد. و تندیس باشکوهی از فردوسی نیز در روبروی آرامگاه واقع شده است، همچنین در این باغ در نزدیکی مقبره قردوسی مقبره ی مهدی اخوان ثالث شاعر برجسته شعر نوی ایران و مقبره خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان نیز در این محوطه قرار گرفته است.

روز بزرگداشت فردوسی

روز بزرگداشت فردوسی

نام و شهرت فردوسی در سراسر جهان شناخته شده و تحسین برانگیز است و شاهنامه فردوسی به بسیاری از زبان های زنده جهان ترجمه شده است. در ایران ۲۵ اردیبهشت به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است. همه ساله در این روز مراسم فردوسی و شاهنامه در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برگزار می شود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

روز بزرگداشت فردوسی

جشن های روز بزرگداشت فردوسی

همزمان با روز بزرگداشت فردوسی گروه های فرهنگی در سراسر ایران جشن های مختلفی را برگزار می کنند. روز فردوسی به منظور بزرگداشت و یاد و خاطره این شخصیت برجسته تاریخ ادبیات، فعالیت های مختلفی انجام می شود از جمله مراسم شاهنامه خوانی که  را در سراسر کشور و همچنین در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برگزار می شود.

آدرس آرامگاه فردوسی

استان خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، شهر توس، انتهای بلوار شاهنامه، جنب بلوار بهارستان

 

date_range سه شنبه 20 دی 1401 remove_red_eye 121 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0