{{ctrl.notification}}
رودخانه های آذربایجان غربی

رودخانه های آذربایجان غربی

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران است که در شمال غرب کشورمان قرار دارد، این استان دارای آب و هوای کوهستانی می باشد، و دارای جاذبه های تاریخی و باستانی بسیار زیادی می باشد که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی جاذبه ای طبیعی بسیار زیادی نیز می باشد، جاذبه های بکری مانند: جنگل، کوهستان، دشت، مرتع و دریاچه‌های متعدد، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری که باعث شده است گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کند، در ادامه آس چارتر به معرفی رودخانه های آذربایجان غربی می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد تبریز را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

رودخانه های آذربایجان غربی

گادارچای آذربایجان غربی

رودگادر یکی از رودهای آذربایجان غربی است که از غرب کوه های اشنویه سر سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل‌چشمه» در شهرستان سقز استان کردستان سر چشمه می گیرد، و طی مسافتی حدود 100 متر و گذر از شهرهای نقده و اشنویه به دریاچه ارومیه می ریزد، رودخانه گدار چای از سه شاخه گادر و چم غلطان و اشنویه شکل گرفته است. رودخانه گدار چای حدود 90 کیلومتر طول و مساحت حوضه آبریز آن در محل دربند نقده در حدود 875 کیلومتر می باشد. میانگین آب روان سالیانه این رودخانه حدود 200 میلیون مترمکعب می باشد.

رودخانه های آذربایجان غربی

زرینه رود آذربایجان غربی

یکی از طولانی ‌ترین و پرآب ‌ترین رودهای شمال غرب کشور زرینه ‌رود می باشد، که طولی حدود 302 کیلومتردارد، این رودخانه از کوه‌های چهل چشمه در شهرستان سقز استان کردستان سرچشمه می‌ گیرد و ازشهرستان‌های بوکان، شاهین دژ و میاندوآب عبور می کند و به دریاچه ارومیه می ‌ریزد. رودخان زرینه رود در زمان مغول بنام دو پسر چنگیزخان مغول بنام چغنو وجغتای معروف بوده است، که امروزه این رودخانه بنام های جغتی و جغتو بین محلی ها معروف می باشد، وسعت حوضه آبريز زرينه رود 11000 كيلومتر مربع می باشد، رودخانه زرینه رود در ماه‌های اسفند و فروردين بسیار پر آب می شود و گاهی باعث طغیان رودخانه می شود به همین دلیل در گذشته سیلاب‌های ناشی از این رودخانه روستاهای زیادی را ازبین برده است و خساراتی را وارد کرده است. رودخانه زرینه رود داراى هفت شاخه اصلى و چهار شاخه فرعى است و شاخه‌های اوليه و اصلی زرينه رود كه بنام‌های چم چغاتو و خورخور می باشد. در رودخانه زرینه رود همچنین یکی از رودخانه هایی است که طرفداران ورزش های آبی برای ورزش‌های آبی و قایق‌ سواری به این رودخانه می آیند.

رودخانه های آذربایجان غربی

سیمینه رود آذربایجان غربی

سیمینه رود یکی دیگر از رودخانه های آذربایجان غربی می باشد که دارای اهمیت بالایی می باشد، این رود از در گذشته بنام تاتائو مشهور بوده است، امروزه نیز در میان محلی ها به این نام معروف است. سیمینه رود حدود 200 کیلومتر طول و مساحتی حدود 2 هزار و 90 کیلومتر دارد و متوسط آب سالانه سیمینه رود حدود 640 متر مکعب می باشد، سیمینه رود از ارتفاعات شهرهای مهاباد، بانه، سقز، و کردستان عراق سرچشمه می گیرد و از شهر های بوکان و میاندوآب عبور می کند و به دریاچه ارومیه می ریزد، برای آبیاری زمین های زراعی و باغات بوکان و میاندوآب این رودخانه نقش مهمی دارد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری از سامانه آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

رودخانه های آذربایجان غربی

مهاباد رود آذربایجان غربی

مهابادرود یکی از رودخانه‌ های در شهرستان مهاباد است. مهاباد رود از سه شاخ رود بیطاس، دهبکر، کوتر تشکیل شده است، و از کوه های مام‌سواره، سرمیرگان و کوه ابراهیم‌جلال سرچشمه می گیرد و از میان ارتفاعات سردشت و پیرانشهر و روستاهای دارلک، خورخوره، گردیعقوب و داشخانه عبور می کند و سرانجام به باتلاق‌های جنوب دریاچه ارومیه می‌ریزد، مهاباد رود همچنین مزارع و زمین‌های کشاورزی سر راه خود را آبیاری می کند. سدی  نیز بر روی این رودخانه احداث شده است که برای تولید برق آب مشروب شهر نیز از آب این رودخانه استفاده می شود. همچنین یک سد انحرافی دیگر در محله یوسف کندی در 8 کیلومتری مهاباد برای آبیاری اراضی ساخته شده است .

رودخانه های آذربایجان غربی

باراندوزچای آذربایجان غربی

یکی دیگر از رودهای مهم و پر آب آذربایجان غربی رودخانه باراندوز چای ارومیه می باشد، رودخانه باراندوز از ارتفاعات ارتفاعات ککوداغ، جمال‌الدین و الوق که ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه و ایران و عراق می باشد سرچشمه‌ می گیرد، و پس از طی مسافتی و عبور از حدود 102 روستا و ابیاری زمین های کشاورزی به دریاچه ارومیه می ریزد، مساحت حوضه ی آبریز این رودخانه در ساعت حدود ۶۶۶ کیلومتر مربع و در بابارود ۱۰۱۲ کیلومتر مربع است. میانگین سالانه آب آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب در ساعتلو و در بابارود ۱۴۳.۳ میلیون متر مکعب است. این رودخانه یکی از جاذبه های دیدنی در آذربایجان می باشد، این رودخانه در کنار جاذبه های دیگر همچون آبشار و دیگر جاذبه های تاریخی بسیار جذاب می باشد.

رودخانه های آذربایجان غربی

زاب کوچک آذربایجان غربی

رود زاب یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و رودخانه های معروف در ضلع غربی کوهستان‌های مابین مهاباد و پیرانشهر می باشد، این رودخانه دارای دو شاخه مهم فرعی چون رودخانه لاوین و سیلوه و بادین آباد در پیرانشهر و رودخانه‌های فرعی پردانان، خدرآباد، نستان، کانی زرد، قازان و ویسک در حوزه سردشت است، رود زاب از ارتفاعات سیاه کوه واقع در مرز ایران و عراق به نام رود لاوین سرچشمه می گیرد و بعد عبور از سردشت پیرانشهر و سردشت وارد خاک عراق می شود و به رود دجله می ریزد. بر روی این رودخانه سه پل نیز وجود دارد، بنام های پل قلاتاسیان، پل فلزی و پل تیت می باشد، در اطراف رودخانه زاب گورستان خمره ای باستانی از دورە اشکانی و تپه های باستانی مختلفی نیزوجود دارد، حوضه آبریز رودخانه زاب در نزدیکی مرز عراق 3383.11 کیلومتر مربع است. در اطراف رودخانه زاب همچنین پوشش گیاهی خاصی قرار گرفته است، و جود درختان و گیاهان خودرو این رودخانه را بسیار جذاب و دیدنی کرده است.

رودخانه های آذربایجان غربی

شهرچای آذربایجان غربی

شهرچای از دیگر رودهای آذربایجان غربی می باشد، که از کوه کان کبوتر به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه‌های کردستان سرچشمه می ‌گیرد، و در امتداد شمال شرقی و جنوب غربی آذربایجان و بعد ازگذر از کشتزارها و باغات شهرستان به دریاچه ارومیه می ریزد، مساحت حوضه آبریز رودخانه شهرچای در محل بند ۳۹۶ کیلومتر مربع و میانگین سالیانه آب این رودخانه در محل بند پس از انشعاب آب آشامیدنی به ۱۶۸ میلیون متر مکعب می ‌رسد. رودخانه شهرچای دارای نام‌های دیگری همچون برده‌رود، شهرچای، برده، بکشلوچای و ارومیه‌ رود و سنگ ‌سرخ نیز می باشد. شهرچای یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در محل معروف بند برای مردم ارومیه است.

رودخانه های آذربایجان غربی

نازلوچای آذربایجان غربی

نازلو چای یا رودخانه نازلو از دیگر رودهای آذربایجان غربی است، این رودخانه از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد، نازلوچای روستای نازلو واقع در بخش نازلو از مهمترین روستاهای واقع بر مسیر این رود است. رودخانه نازلوچای نام های دیگری همچون نازلی‌ چای و  نازلورود می باشد. این رودخانه که در قسمتهای مرزی از مسیر خود به رود خانه مارمیشو می رسد، آب این رودخانه برای مصارف آبیاری باغ‌ها و تاکستان‌ها و کشتزارهای توتون، چغندر قند و غلات و حبوبات دهستان نازلو مورد استفاده قرار می گیرد.

رودخانه های آذربایجان غربی

زولا چای آذربایجان غربی

رودخانه زولا چای آذربایجان غربی یکی از معروف ترین رودخانه های ایران است و در جنوب غرب سلماس قراردارد، که از ارتفاعات ساری ‏داش و کوه‌های مرزی هراویل، ارتفاعات چیچک سرچشمه می گیرد، عرض این رودخانه ۱۲۰ متر می باشد و وسعت آن حدود حدود ۹۶۰ کیلومتر مربع می باشد. بر روی این رودخانه سدی احداث شده است، طول تاج آن ۳۲۳ متر بوده و ارتفاع آن از بستر ۸۷ متر است. حدود ۹۲۷۲ هکتار از آب این رودخانه برای تامین آب شرب و صنعتی شهرهای سلماس و زمینهای کشاورزی استفاده می شود.

رودخانه های آذربایجان غربی

بهترین فصل سفر به آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای آب‌و‌هوای مرطوبی است، این استان در ارتفاعات قرار گرفته است، بنابراین دارای آب و هوای سردی در زمستان ها می باشد، بهترین فصل برای سفر به این استان فصل تابستان می باشد. که می توانید به راحتی به بازدید و سفر بپردازید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران تبریز در شهر مشهد می باشد.

date_range دوشنبه 03 بهمن 1401 remove_red_eye 164 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
حسین :

عالی بود