{{ctrl.notification}}
راهنما و شرایط استخدام مهماندار هواپیما

چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ راهنمای صفر تا صد مهماندار شدن

چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ احتمالا این سوالی است که خیلی از شما خوانندگان این متن نیز دارید؛ وگرنه الان اینجا نبودید!

با کمی جستجو در موتور جستجوی گوگل می توانید اطلاعات گوناگونی درباره وظایف مهماندار، تعریف شغل مهمانداری، سختی های این حرفه و… بدست آورید؛ به همین دلیل هم ما در این مقاله Airplanes News  قصد نداریم درباره هیچ یک از موارد ذکر شده صحبت کنیم؛ طبیعتا کسی که به دنبال جواب سوال ” چگونه مهماندار هواپیما شویم!؟ ” می گردد، پیش‌تر از این به همه جوانب آن فکر کرده است. مهماندار هواپیما لازم است یک ساعت و نیم قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند تا در جلسه مهمانداران حضور داشته باشد و در جلسه توجیهی قبل از پرواز حضور داشته باشند که وظایف آنها را خاطر نشان کنند.

شرایط استخدام مهماندار

برای اینکه خیال‌تان را راحت کنیم در همین ابتدای کار بد نیست به شما بگوییم که نویسنده این متن تجربه حضور در دو پروسه استخدامی بعنوان مهماندار شرکت های هواپیمایی را تا مرحله پایانی داشته است و همه مراحلی که لازم است شما از آن آگاهی داشته باشید را بطور کامل به شما انتقال خواهد داد. در ادامه با آس چارتر، ارائه کننده بهترین بلیط ارزان چارتری و بلیط چارتر ارزان هواپیما همراه باشید.

 

چه ویژگی هایی برای مهمانداری باید داشته باشم؟

خیلی شفاف باید به اطلاع شما برسانم که اگر دو ویژگی زیر را نداشتید، تقریبا باید بیخیال مهماندار شدن شوید!

تسلط نسبی به زبان انگلیسی

قد و وزن متناسب

اگر از نظر زبان انگلیسی در وضعیت “صفر” قرار دارید بدانید که اوضاع خیلی خراب است! اول باید زبان انگلیسی‌ خود را تا حد مطلوب ارتقا دهید و بعد به فکر اقدام برای مهماندار شدن بیفتید!

اما قد و وزن… طبیعتا وزن را می توان با رژیم های غذایی مناسب تا حد مورد نیاز و تناسب با قدتان کاهش یا افزایش داد اما همانطور که می دانید چنین امری برای قد امکان پذیر نیست.

گفتنی است یکی از شرایط استخدامی مهم مهماندار در شرکت های هواپیمایی داخلی میزان قد بر اساس معیار زیر است:

آقایان: حداقل 170 سانت و حداکثر 185 سانت

خانم‌ها: حداقل 165 سانت و حداکثر 180 سانت

لازم بذکر است که ممکن است معیار بالا در استخدامی ایرلاین خارجی متفاوت باشد اما قطعا اگر قصد مهماندار شدن در شرکت های هواپیمایی خارجی را دارید باید تسلط کامل بر زبان انگلیسی داشته باشید؛ چه بسا تسلط نسبی یا کامل بر دیگر زبان های خارجی نیز خود یک امتیاز بزرگ محسوب شود!

نکته بعد اینکه مدرک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام بعنوان مهماندار دیپلم است که این موضوع شرایط را برای اکثر متقاضیان راحت می کند. آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه  بلیط هواپیما ارزان چارتری می تواند گزینه ای مناسب برای سفر های شما باشد.

استخدام مهماندار

برای استخدام باید مدرک مهمانداری داشته باشم؟

مطمئنا سوالی که برای خیلی از شما وجود دارد، همین است!

شاید خیلی از شما به این موضوع فکر کنید که اگر رفتم با صرف وقت و هزینه مدرک مهمانداری هم گرفتم و آن وقت هیچ ایرلاینی نیاز به مهماندار نداشت چه!؟

اگر از من بپرسید، دقیقا حق را به شما می دهم. خصوصا که با وضعیت موجود ایرلاین های ایرانی وضعیت سختی در خرید هواپیماهای جدید دارند و عدم خرید هواپیماهای جدید یعنی عدم نیاز به نیروی جدید! البته با توجه به خرید گه‌گاه هواپیماهای دست دوم توسط برخی ایرلاین ها و همچنین به اتمام رسیدن خدمت مهمانداران با سابقه، مطمئنا نیاز به جذب نیروی جدید هست و نباید نا امید شد ولی مدت انتظار برای رسیدن به این هدف یعنی مهماندار شدن مشخص نیست! خرید اینترنتی بلیط ارزان چارترهواپیما را با آس چارتر تجربه کنید.

به هر حال چیزی که مشخص است این است که تقریبا بغیر از دو شرکت هواپیمایی داخلی که نام آنها را در ادامه خواهم گفت، سایر شرکت ها برای استخدام مهماندار باید مدرک مهمانداری متقاضیان را رویت کنند. جالب است بدانید که برخی از ایرلاین ها تنها مهمانداران با سابقه کاری و یا برخودار از تایپ یک هواپیمای خاص مثل ایرباس A300 را استخدام می کنند!

خب شرایط سخت‌تر هم شد.

بد نیست به این نکته اشاره داشته باشم که برای گذراندن دوره های مهمانداری یا باید دانشجوی دانشگاه های علمی کاربردی شوید یا از طریق آموزشگاه های آزاد نسبت به گذراندن دوره های اقدام کنید.

مزیت آموزشگاه های آزاد نسبت به دانشگاه های علمی کاربردی زمان محدود دوره مهمانداری است که معمولا حداکثر 6 ماه به طول می انجامد اما در عوض هزینه دوره مربوطه نیز تقریبا معادل 5 تا 7 میلیون تومان است که چندین برابر هزینه تحصیل در دانشگاه های عملی کاربردی است.

اگر قصد تحصیل در آموزشگاه های آزاد را دارید، شخصا دانشگاه صنعت هوانوردی کشور واقع در مجموعه فرودگاه مهرآباد را به شما معرفی می کنم؛ در کنار این گزینه باید این موضوع را هم ذکر کنم که ممکن است گاهی اوقات صندوق بازنشستگی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) نیز نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام کند.

اما حال در نظر می گیریم که شما هم نخواهید مثل من خیلی ریسک کنید که در نتیجه می رسیم به نام آن دو شرکت هواپیمایی مورد نظر که کمی قبل‌تر گفته بودم

در حال حاضر هواپیمایی ایران ایر (هما) و هواپیمایی ماهان تنها ایرلاین های کشورمان هستند که اقدام به استخدام مهماندار بدون نیاز به مدرک مهمانداری می کنند؛ بدین معنا که ترجیح می دهند ابتدا نیروهای مورد نظرشان را از طریق آزمون های عمومی و تست های پزشکی جذب کرده و سپس خود این ایرلاین ها نسبت به آموزش آنها اقدام کنند. آس چارتر ارائه کننده بلیط چارتری و بلیط ارزان هواپیما انتخابی مناسب برای سفر شما می باشد.

از قضا اینجانب نویسنده مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، در آزمون های هر دو شرکت هواپیمایی ذکر شده شرکت کرده ام؛ شاید نیاز به گفتن جزئیات نباشد اما باید خاطرنشان کنم که آزمون هواپیمایی ماهان در یک روز تعطیل در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در حالی که ایران ایر ترجیح داد آزمون را در مرکز ادارات خود واقع در ابتدای فرودگاه مهرآباد برگزار کند. با خرید بلیط چارتری و بلیط چارتر هواپیما خارجی ارزان از آژانس آس چارتر می توانید به راحتی سفر کنید.

یک تفاوت آشکار در ابتدای امر میان پروسه استخدام این دو شرکت هواپیمایی وجود داشت و آن اینکه ماهان ایر پیش از برگزاری آزمون با دعوت از متقاضیان نسبت به بررسی مدارک آنها و بعد از آن اخذ تست های پزشکی سطحی لازمه شامل موارد زیر اقدام نمود:

تست کور رنگی

محاسبه بسیار دقیق وزن و قد

سلامت ظاهری جسمانی

سنجش بینایی

اتفاقا در همین مرحله به من تذکر داده شد که وزن شما نسبت به قدتان کمی زیاد است و در صورت قبولی در آزمون بهتر است تا مرحله مصاحبه وزن‌تان را کاهش دهید! بعد از آن هم به من کارت حضور در آزمون داده شد؛ متاسفانه در همین مرحله آغازین برخی از متقاضیان بدلیل عدم برخورداری از برخی شرایط ذکر شده نتوانستند کارت حضور در آزمون را اخذ کنند. آژانس آس چارتر یکی از بهترین ارائه کننده بلیط هواپیما چارتر می باشد که با خرید بلیط چارتر از آن می توانید مطمئن سفر کنید.

دو نکته:

عینکی بودن شما دلیل بر حذف شما در این مرحله نیست! (من هم عینکی بودم)

قد و وزن‌تان را در فرمول استاندار BMI محاسبه کنید و ضعف خود را به لحاظ وزن تا پیش از زمان مقرر بهبود ببخشید. (از روز معاینه پزشکی تا روز مصاحبه حضوری که حدود 1 ماه به طول انجامید، شخصا 7 کیلوگرم وزن کم کردم)

درباره تفاوت پروسه استخدام ایران ایر و ماهان صحبت می کردیم؛ باید به این موضوع اشاره کنم که هواپیمایی ایران ایر تنها با بررسی مدارک شما که باید حتما بصورت پستی ارسال شوند، نسبت به اجازه حضور شما در آزمون کتبی بررسی های لازمه را انجام می دهد. خرید بلیط چارتر و خرید بلیط هواپیما چارتری را با آس چارتر تجربه کنید.

آزمون کتبی مهمانداری

آزمون کتبی مهمانداری

حال که از مرحله اول یعنی معاینه پزشکی و بررسی مدارک رد شدیم می رسیم به غول مرحله بعد یعنی آزمون

آزمون معمولا شامل چند تست هوش، معارف، اطلاعات عمومی و البته زبان انگلیسی می شود. میزان تست های زبان انگلیسی از جمع تست های سایر مباحث بیشتر است که این نشان از اهمیت تسلط بر زبان انگلیسی دارد!

من قبل از هر دو آزمون حدود چند روز کتاب های زبان انگلیسی قدیمی خودم را شامل مجموعه کتاب‌های Top Notch و سری اول کتاب های Summit را مطالعه کردم و همین میزان مطالعه برای قبولی در آزمون کفایت می کند. بلیط هواپیما ارزان و بلیط چارتری ارزان خود را می توانید از آس چارتر تهیه کنید.

 

مصاحبه مهمانداری

اگر آزمون کتبی را قبول شدید، باید منتظر مرحله دعوت به مصاحبه بمانید. مرحله مصاحبه شرکت هواپیمایی ماهان با ایران ایر تفاوت بسیار زیادی دارد! اگر از من بپرسید شرکت ماهان به مراتب دقیق‌تر و حساس‌تر از ایران ایر در جذب نیرو اقدام می کند.

ابتدا جزئیات مرحله مصاحبه شرکت ایران ایر را خدمت تان عرض می کنم.

در ابتدا وقتی وارد اتاق انتظار پیش از مصاحبه می شوید، در کنار سایر متقاضیان قرار می گیرید تا پیش از فراخواندن نام شما برای ورود به اتاق مصاحبه مسئول مربوطه اتاق انتظار با دعوت از شما قد و وزن تان را بصورت دقیق محاسبه و در پرونده شما ثبت نماید. (این بخش در ماهان ایر پیش از مرحله آزمون کتبی انجام شد)

و اما نام شما را برای ورود به اتاق مصاحبه صدا می کنند.

سعی کنید بدون استرس، لرزش در صدا و دست ها و تکان ندادن پاها در هنگام حرف زدن به سوالات مصاحبه کنندگان پاسخ دهید. ممکن است در ابتدای ورود به اتاق کمی مثل من از تعدد میزان مصاحبه کننده ها شوکه شوید اما خودتان را کنترل کنید؛ حدودا 10 نفر مصاحبه کننده در اتاق وجود دارد که معمولا 2 یا 3 نفر آنها یا کلا از شما سوال نمی کنند یا با تنها یک سوال، دیگر با شما کاری ندارند و تنها به ثبت حرف های شما روی کاغذ می پدازند؛ احتمالا یکی از این افراد مسئول حراست مجموعه باشد!

دیگر مصاحبه کنندگان از مدرک تحصیلی شما، دلیل شما برای مهماندار شدن، میزان علاقه تان و سایر موارد از این دست سوال می کنند. توجه داشته باشید که احتمال قریب به یقین در میان مصاحبه کنندگان یک روانشناس هم وجود دارد که خیلی راحت می تواند متوجه صدق یا کذب بودن پاسخ های شما شود. (به همین دلیل گفتم که استرس در صدا و لرزش دست ها نداشته باشید)

موضوع دیگر اینکه ممکن است یکی از مصاحبه کنندگان با برخی پرسش های عجیب شما را به چالش بکشد! مثلا بپرسد که اگر مسافری غذای خود را روی صورت شما پرتاب کرد، چه واکنشی نشان می دهید؟ سعی کنید پاسخ هایی منطقی، با تامل و دقیق بدهید و از هیچ چیز واهمه نداشته باشید. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست؛ هست!؟

در پایان هم برای شما آرزوی موقیت می شود و از شما می خواهند که اتاق را ترک کنید. تمام شد… همین! می توانید ارزان ترین بلیط لحظه آخری چارتر را از آس چارتر تهیه کنید و سفر خود را با ما تجربه کنید.

اما مرحله مصاحبه ماهان ایر کمی مفصل تر است.

در ابتدای ورود به مرحله مصاحبه شما را به اتاقی دعوت می کنند که کاملا شبیه سازی شده با کابین هواپیماست! در این اتاق سایر متقاضیانی که آنها هم مثل شما مرحله کتبی را با موفقیت به پایان رسانده اند نیز حضور دارند که در همان بدو ورود میزان چند برابری خانم ها نسبت به آقایان جلب توجه می کند! دقیقا به ازای هر سه خانم یک آقا حضور دارد

برای شما کمی فیلم پخش می کنند و بعد از آن یکی از مهمانداران ماهان ایر به زبان انگلیسی برای شما صحبت می کند و در میان صحبت هایش به برخی نکات در خصوص تاریخچه این شرکت هواپیمایی اشاره می کند که بد نیست آنها را یادداشت کنید؛ البته این نکات را در سایت ماهان ایر نیز می توانید پیدا کنید و بد نیست قبل از مرحله مصاحبه نگاهی به آن بیندازید.

بعد صحبت های مهماندار هواپیمایی، یک یا دو نفر دیگر از مصاحبه کنندگان اصلی نیز در آن اتاق حاضر می شوند و از شما می خواهند که یک به یک بلند شده، خودتان را پشت میکروفون به زبان انگلیسی معرفی کرده و سپس به اتاق کناری منتقل شوید.

بعد از اینکه به اتاق بعدی رفتید باید به صورت گروه های 4 نفره سر میزهایی که در آنجا قرار داده شده اند، بنشینید؛ هر گروه 3 خانم و 1 آقا… سپس به هر گروه یک برگه نوشته به زبان انگلیسی می دهند که باید به صورت گروهی به سوالات آن به زبان فارسی یا انگلیسی پاسخ دهید.

نکته: در کنار شما میز پذیرایی نیز وجود دارد که بهتر است تا بعد از پایان پاسخ به سوالات برگه سمت آن نروید! چراکه زمان شما برای پاسخ گویی محدود است. سعی کنید با اعضای گروه نیز همفکری داشته باشید، شما لحظه به لحظه زیر نظر ناظران اتاق قرار دارید! به هیچ عنوان منزوی و ساکت نباشید!

بعد از این مرحله شما را بصورت فردی به اتاق مصاحبه اصلی دعوت می کنند. در اتاق مصاحبه احتمالا 4 نفر بیشتر حضور نخواهند داشت. دو نفر مهماندار خانم که یکی از آنها فقط به زبان انگلیسی با شما صحبت می کند. (همان مهمانداری که در ابتدای جلسه برای شما به زبان انگلیسی سخنرانی کرد) و دو نفر آقا که یکی از آنها قریب به یقین روانشناس مجموعه است.

باز هم سعی کنید بدون استرس و نگرانی به سوالات پاسخ دهید و حتما  و حتما همواره لبخند روی صورت‌تان به همراه داشته باشید! یکی از رازهای موفیت شما در این مصاحبه لبخند جادویی شماست.

توجه داشته باشید که روانشناس مربوطه بسیار خبره است و با سوالاتش می تواند دروغ های شما را بفهمد و حسابی شما را به چالش بکشد! همانگونه که من را تسلیم خودش کرد

استخدام مهماندار هواپیما

استخدام مهمانداری هواپیما شدیم؟ تمام شد!؟

تقریبا می توان گفت کار شما به اتمام رسیده استایران ایر بدون شک در همان ابتدای کار از شما تعهد خدمت چند ساله می گیرند که با توجه به آموزش رایگان و زمان و هزینه ای که قرار است برای شما اختصاص دهند، کاملا طبیعی است؛ و احتمالا شما را برای چک آپ های تخصصی و دقیق‌تر پزشکی نیز معرفی می کنند تا از سلامت کامل شما بر اساس معیارهای خودشان اطمینان حاصل کنند.

اما هواپیمایی ماهان پس از قبولی شما در مصاحبه، شما را به مرکز پزشکی مخصوص استخدامی هواپیمایی ماهان معرفی می کند تا آن‌ها نیز چک آپ های مربوطه را برای شما انجام دهند؛ اما باید به این موضوع نیز اشاره کنم که هزینه کامل این چک آپ به عهده خود شماست که این مبلغ در سال 95 مبلغی بین 1 تا 2 میلیون تومان بود. نکته شاید حساسیت برانگیزی که در خصوص این چک آپ وجود دارد این است که در صورت رد شدن شما در چک آپ پزشکی مرحله پایانی، وجه پرداختی شما بابت تست پزشکی مسترد نخواهد شد!

بعلاوه هزینه دوره آموزش مهمانداری نیز برخلاف ایران ایر توسط هواپیمایی ماهان از شما اخذ خواهد شد! البته این مبلغ از هزینه ثبت نام در آموزشگاه های آزاد کمتر است و البته گفتنی است استخدام شما در ماهان ایر قطعی است.

منبع:      airplanes

date_range سه شنبه 01 تیر 1400 remove_red_eye 11855 بازدید favorite_border 0 chat 13
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 13
محمد عباسی :

سلام خسته نباشید من محمد عباسی هستم از خراسان شمالی بجنورد مدرک تحصیلی دیپلم است مدرک مهمانداری هواپیما دارم سن 32سال وزن 65قد 175است شرایطی شما چجوری

مهرنوش جاویدان نسب :

با سلام اینجانب مهرنوش جاویدان نسب کارشناسی زبان با معدل۱۷/۱۱و قد ۱۶۸ و وزن تا الان ۶۸ میباشم و مدرک ۳۲ ساعته هلال احمر و خواهان همکاری با شرکت هواپیمای را دارم اما سال تولد ۲۲ مهر ۱۳۷۰ .اما جوان و نه بابام و جذاب میباشم در صورت تمایل اینجانب خواهان همکاری بااین شرکت هواپیمای را دارم

داودساعی :

سلام جهت استخدام مهماندا هواپیما نام وشمارمو گذاشتم

ایمان ابوالحسنی :

تخصص بالا هستم ازهمه نظر

کوثر :

سلام وقتتون بخیر ممنون از توضیحاتتون اما نگفتید که مدارکمون رو به کجا و چه آدرسی ارسال کنیم که در آزمون ماهان یا ایران ایر شرکت کنیم ؟

مدیر سایت :

سلام روزتون بخیر. با شماره های پشتیبانی اس چارتر در تماس باشید.

اسیه افرازه :

سلام خسته نباشید من نیاز به کاردارم ودنبال درامد خوب میگردم وشهرستان ابادان هستم

مدیر سایت :

سلام. ممنونم از شما. اس چارتر سامانه خرید بلیط هواپیما در مشهد می باشد. امیدوارم بهترین ها برتون رقم بخوره.

فرامرزجلویان :

سلام.من 18ساله هستم.وزبان رامسلط نیستم.میتونم در دوره های مهمانداری شماشرکت کنم؟دیپلمه هستم.قد180هستم

مدیر سایت :

سلام. ما سایت نمایش پرواز چارتر هستیم. دوره های مهمانداری رو از پشتیبانی میتونید راهنمایی بگیرید.

محمدرضا نصیری :

درخواست مهماندار یا هرکار موردنظر درهواپیمایی

خانم سمین امیری :

سلام وقت بخیر خسته نباشید من۱۸ سالمه وقدم ۱۶۷ ووزنم ۵۵ کیلو رشته تربیت بدنی زبان انگلیسی در حد معمولی علاقمند به مهمانداری هواپیمایی راهنمایی بفرمایید چه کنم ممنون

خانم سمین امیری :

سلام

ویدا بیگدلو :

سلام بنده ارشد حقوق هستم و بخاطر علاقه به این کار نمیدونم چطور باید وارد شغل مهمانداری هواپیما بشم و خیلی امروزی و لایف استایل خوبی دارم ممنون میشم پاسخ بدین ۰۹۲۲۱۸۹۰۱۱۸

محنام گودرزی :

محنا گودرزی هجده ساله وزن 58قد 165 امسال دیپلم میگیرم دان دو کاراته از لحاظ ظاهری معقول عاشق این شغلم راهنماییم کنید لطفاً چکار کنم

بهاره :

سلام و وقت بخیر خدمت شما من یه سوال دارم اینکه آیا رشته مهمانداری هواپیما در مقطع کارشناسی هم ارائه میشه اگر بلی بعد از اخذ مدرک کاردانی هست یا باید مستقیم مدرک کارشناسی رو از این رشته دریافت کرد ممنون میشم پاسخگو باشید