{{ctrl.notification}}
در مورد تاجیکستان بیشتر بدانیم

 در مورد تاجیکستان بیشتر بدانیم

تاجیکستان کشوری زیبا و شگفت انگیز در آسیای مرکزی است که با کشورهای افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان همسایه است و مرز زمینی دارد. این کشور به داشتن کوه های ناهموار شناخته شده است و مقصدی مناسب برای کوهنوردی و طبیعت گردی به حساب می آید .

سنت های مردم تاجیکستان بخش عمده ای از زندگی روزمره را شامل می شود، از لباس گرفته تا سرگرمی و مراسم و جشن ها و رقص و موسیقی در این کشور به خوبی می توان دید . در بسیاری از مناطق تاجیکستان، مردم سنت های خود را نزدیک به زندگی روزمره نگه می دارند، به این معنی که سنت های مردم تاجیکستان به مرور از دست نمی روند و مردم این کشور زیبا سعی در حفظ سنت های قدیمی و بومی این کشور زیبا دارند.

شما با تهیه بلیط هواپیما تهران دوشنبه می توانید همه این سنت های زیبا را از نزدیک ببینید .

اگر دوست دارید با حقایقی درباره کشور تاجیکستان و فرهنگ و آداب و رسوم و سنت های تاجیکستان بیشتر آشنا شوید تا آخر این مقاله با آس چارتر همراه باشید.

درباره تاجیکستان بیشتر بدانیم

درباره تاجیکستان

سنت ها در تاجیکستان دریچه ای برای سبک زندگی، ارزش ها و زیبایی شناسی فرهنگ و راهی عالی برای شناخت بهتر فرهنگ این کشور و مردم این مرز و بوممی باشد . فرهنگ غنی کشور تاجیکستان فرهنگی شبیه به افغانستان، ایران و ازبکستان است . شاید برای شما هم دانستن و یادگیری فرهنگ این کشور زیبا، جالب و شگفت انگیز و بی نظیر باشد.

مردم کشور تاجیکستان از زمان های بسیار قدیم با احترام به آداب و رسوم خود رفتار می کردند و آن ها را نسلی به نسل دیگر انتقال می دادند ، تاجیک ها تا امروز دوست دارند لباس ملی خود را در روزهای تعطیل بپوشند و در مراسمات عروسی لباس های سنتی و بومی این کشور  را می پوشند و از سنت های تولد گرفته تا عروسی همه آن ها را انجام می دهند و احترام زیادی برای این سنت ها از دیرباز قائل هستند و برایشان جالب توجه است . پایتخت تاجیکستان شهر دوشنبه است، این شهر مشهور به بازارهای خرید و فضای شهری بزرگ می باشد. بیشتر کارخانه‌ های تاجیکستان در این شهر واقع شده اند . این شهر مهم ترین شهر تاجیکستان می باشد. واحد پولی این کشور، سومانی تاجیکی می باشد. زبان رسمی مردم تاجیکستان، تاجیکی، فارسی، روسی و رئیس جمهور این کشور امامعلی رحمان است. این کشور محصور در خشکی می باشد و مساحتی بالغ بر ۱۴۳۱۰۰ کیلومتر مربع را شامل می شود.

تاجیکستان کشوری از کشورهای جماهیر شوروی سابق می باشد  که پس از فروپاشی به استقلال رسید. این کشور یک کشور کوهستانی می باشد ، تاجیکستان کشوری خوش آب و هوا و سرسبز است که در مرکز آسیا  واقع شده است . تاجیکستان با وسعتی در حدود ۱۴۳۱۰۰ کیلومتر مربع دارای ۷۴۸۷۴۸۹ نفر جمعیت می باشد .

آداب و رسوم تاجیکستان

علاقه زیاد به خانواده

یکی از آداب و رسوم معروف کشور تاجیکستان این است که آن ها به هیچ عنوان، از خانواده و خویشان خود جدا نمی شوند، حتی  آنان پس از ازدواج به مانند دوران مجردیشان در کنار خانواده شان زندگی می کنند که البته این رسم در ایران قدیم هم مرسوم بوده است ، اما در اتاق هایی جداگانه و متعلق به خودشان زندگی می کنند. وابستگی به خانواده در این کشور موردی است که بسیار زیاد می بینم . آن ها از لحاظ مذهبی بسیار مقید و دارای  عقاید مربوط به خود هستند، بسیاری از آداب و رسوم سنتی آنان، شبیه ایرانیان می باشد. اگر شماهم بلیط هواپیما تاجیکستان گرفته اید حتما متوجه این نکته خواهید شد .

 

خلق و خوی مردم تاجیکستان

مردم تاجیکستان بسیار محافظه کار هستند و با آن که تاجیک ها می توانند برخوردی بسیار دوستانه داشته باشند، گستاخ بودن آن ها نیز پدیده ای دور از انتظار نمی باشد. همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، تاجیکستان یک کشور فارسی زبان می باشد اما انتظار نداشته باشید که مانند سایر کشورهای فارسی زبان همچون ایران و افغانستان برای گردشگران فرش قرمز پهن شود و از آنها استقبال ویژه ای به عمل آورند. برخلاف مردم ایران که بسیار خونگرم می باشند و از مردمان تمام کشورها با آغوش باز، دعوت می کنند، مردم تاجیکستان مانند مردم ایران، زیاد خونگرم نیستند و در این مورد متفاوت هستند.

 

هفت شب و هفت روز عروسی تاجیکستان

مردمی که در فلات های تاجیکستان ساکن هستند دارای جشن های ازدواج منحصر به فردی می باشند که ۷ روز به طول می انجامد. در اولین روز مراسم، عروس و داماد ازدواج خود را اعلام می کنند و به مدت سه روز ضیافت های جداگانه ای با خانواده های خود برگزار می نمایند . در طول ۵ روز اول این مراسم ، عروس همچنان در منزل پدری خود اقامت دارد و در روز ششم به همراه اعضای خانواده خود به خانه ی داماد رفته و شب را در آن جا می گذرانند که همین موضوع پایان مراسم را اعلام می دارد. اگر شما هم بلیط هواپیما خارجی به این کشور گرفته اید حتما عروسی های جالب این مورد شما را جذب می کند .

عروسی در تاجیکستان

طولانی ترین ماه عسل در تاجیکستان

نکته دیگری که در مورد ازدواج تاجیک ها جالب توجه می باشد مدت زمان ماه عسل آنهاست که ۴۰ روز است و تمام این ۴۰ روز را در خانه ی والدین داماد گذرانده می شود تا عروس و داماد در ابتدای زندگی مشترک خود تحت حمایت آن ها بزرگان فامیل خود قرار بگیرند.

جشن نوروز در تاجیکستان

نوروز، عید باستانی ایرانیان و فارسی زبانان می باشد ،  به هنگام اعتدال بهاری در تاجیکستان جشن گرفته می شود. اگر در این ایام  بلیط هواپیما تاجیکستان دارید ، شاهد خواهید بود که تمامی مردم برای این فستیوال آماده شده و غذاهای منحصر به فرد این فصل را آماده می کنند به گونه ای که روی میزها جا برای سوزن انداختن پیدا نمی کنید.

جشن نوروز تاجیکستان

تعطیلات گل لاله

نکته ی جالب دیگر در مورد کشور تاجیکستان تعطیلات گل لاله می باشد .در تاجیکستان تعطیلاتی به افتخار گل لاله برگزار می شود که در آن می توانید شاهد دسته ی سرایندگان و گروه های رقص باشید. شقایق و لاله ، گل های بومی تاجیکستان محسوب می شود  و منشا لاله های هلندی را نیز به تاجیکستان نسبت می دهند.

 

مراسم گل گردانی

یکی از آداب و رسوم معروف مردم تاجیکستان مراسم گل گردانی می باشد، این رسم قبل از آغاز فصل بهار و در اواخر فصل زمستان آغاز وانجام می شود. در زمان های پیشین این مراسم توسط سال خوردگان و بزرگتر ها صورت می گرفته است ، اما اکنون توسط جوانان و کودکان صورت می گیرد. این مراسم به این گونه ای است که در اواخر فصل سرما یعنی زمستان، کودکان و نوجوانان به دشت و صحرا رفته، گل های تازه روییده را می چینند و آن ها را به روستا یا شهر خود می برند، سپس با دادن گل ها به مردم و گرفتن انعام از آن ها، مژده رسیدن بهار و پایان سوز و سرما را به این افراد می دهند این مراسم در کشور عزیزمان ایران و استان مازندان نیز وجود دارد. آنان همراه با چیدن گل ها، حمد و ثنای خدا را نیز به خاطر رسیدن فصل شکوفه و گل به جا می آورند و این شعرها را با خود زمزمه می کنند که برای شما می نویسیم :

گل آوردم از اون پایان” خبرت می دهم دهقان ” بته ( بده) غله به گل گردان ” بهار نو مبارک باد

گله زردک ثنا میده ” ثنای مصطفی میگه ” به هر پلو خدا میگه ” بهار نو مبارک

اگر شما هم در فصل بهار بلیط هواپیما دوشنبه گرفته اید حتما مراسم گل گردانی را خواهید دید که بسیار جالب خواهد بود .

شهر دوشنبه کشور تاجیکستان

جفت براران

از دیگر آداب و رسوم  معروف  تاجیکستان، مراسم جفت براران می باشد ، که این مراسم و جشن  نیز قبل از نوروز و به امید پر برکت شدن محصولات کشاورزی کشاورزان صورت می گیرد، در این روز کشاورزان، به وسیله نان فطیر، پلو یا دیگر غذاها از کهنسالان خود پذیرایی می کنند و سپس این اشعار زیبا را می خوانند که گفتن اینها خالی از لطف نیست

مزید نعمت  ” زیاده دولت ” برار  کار ” صحت و سلامتی  خرد و کلان ” رسد به بابای دهقان ” خوش آمدید میهمانان

 

سلسله مراتب غذایی

غذاهای سنتی تاجیکی با خوردنی های شیرینی مانند حلوا و چای شروع می شود. بعد از این غذاهای شیرین نوبت به سوپ و گوشت می رسد و در نهایت نوبت به سرو شدن پیلاف (پلوی مزه دار شده که می تواند با انواع گوشت، سبزیجات یا میوه های خشک شده سرو شود) می رسد که بسیار طعم بی نظیری دارد.   غذای ملی تاجیکی کابلی پلو است که ماده ی اصلی آن برنج است و روی آن را با تکه های شلغم زرد، هویج، گوشت و روغن زیتون می پوشانند که بسیار لذیذ است .

 

احترام به غذا مخصوصا نان

در تاجیکستان خوردن هر غذایی در نوع خود یک جشن محسوب می شود . هر چند نان در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می یاشد و مقدس به شمار می رود. به همین دلیل هیچ وقت سعی کنید تاجیک ها مچ شما را در حال پرت کردن یا انداختن نان به روی زمین بگیرند! نکته ی جالب دیگر این است که آن ها نان را در حالت خاصی قرارمی دهند  و آن را با دست و به دقت تکه می کنند و در این حین به هیچ وجه از چاقو کلا استفاده نمی کنند.

 

شال کمر برودروی دوزی شده

کلاه زیبای مردان تاجیک شبیه بشکه ای کوچک می باشد که با پوست بره ی سیاه درست می شود. لبه ی پایینی این کلاه را لوله می کنند تا خز زیر آن پیدا نشود که در عین تزئینی بودن، کاربردی نیز  می باشد . اما آنچه در مورد لباس مردان تاجیک جالب توجه می باشد و در نوع خود اثری هنری در کشور تاجیکستان و جهان می باشد .

 

دوچرخه سواری فقط برای مردان

دوچرخه اولین وسیله ی نقلیه ی اختراع شده به دست بشرمی باشد که با قدرت پاهای انسان به کار می افتد و زن و مرد و پیر و جوان می توانند از آن در زمان ها و مکان های مختلف در سراسر دنیا  لذت ببرند. هرچند در تاجیکستان دوچرخه وسیله ی نقلیه ای مردانه تلقی می شود و دلیل آن هم تابو بودن یک زن دوچرخه سوار در روستاها می باشد .

اگر شما هم بلیط هواپیما به تاجیکستان دارید حتما با این مورد مواجه خواهید شد که فقط مردان دوچرخه سواری میکنند .

date_range شنبه 23 مرداد 1400 remove_red_eye 2382 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0