{{ctrl.notification}}
جزیره هرمز

جزیره هرمز

جزیره هرمز، جزیره ای بسیار زیبا و دیدنی های بی شمار دارد  که مجذوب ان خواهید شد در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شما را با جزیره رنگارنگ هرمز اشنا کنیم همچنین می توانید بلیط چارتری شیراز بندرعباس را از سایت اس چارتر تهیه کنید.

معرفی جزیره هرمز

هرمز در 8 کیلومتری بندرعباس و در شرق جزیره قشم واقع شده است که بخاطر موقعیت جغرافیایی ان و مجاورت با تنگه هرمز ان را کلید خلیج فارس می نامند. تنگه هرمز به شکل بیضی شکل و گنبدی نمکی است، تنگه هرمز به دلیل موقعیت ان در طول تاریخ از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

 

تاریخچه هرمز

هرمز اسم بندری معتبر در رود میناب با خلیج فارس بوده است اکنون میناب بر روی این خرابه ها ساخته شده است، هرمز قدیم در اوایل عهد مغول قاجار تجارت بسیار پر رونقی داشته است هنگامی که مغولان در سال 700 هجری حمله کردند مردم شهر هرمز ابتدا به جزیره قشم و بعد به جزیره هرمز که در ان زمان زرون  (معرب آن جرون که بعدها نام بندری در محل بندرعباس کنونی شد و به تلفظ پرتغالی بندر گمبرون خوانده شد)  این نام را داشت مهاجرت کردند و شهری در انجا ساختند و به یاد شهر قدیم هرمز خود نام او را هرمز گذاشتند.

در طی گذر زمان این شهر نام خود را به همه جزیره داد و بندر جرون ( گمبرون بعدی ) نام خود را از ان گرفت. هرمز به دلیل عظمت زیاد دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج فارس از جمله بحرین بوده است. در سال 1632 میلادی شاه عباس جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی ها خارج کرد و شهر های هرمز و گمبرون را تخریب کرد و بندرعباس فعلی را بر روی خرابه های گمبرون استوار کرد. امروزه هرمز به هیچ عنوان رونق زمان گذشته را ندارد. شما می توانید بلیط چارتر تهران بندرعباس خود را  از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

جزیره هرمز

نام جزیره هرمز

هرمز یا هرمزد گرفته شده از اورمزد یا اهورا مزدا یعنی نام خدای یکتا ایران باستان می باشد.

 

ویژگی های جزیره هرمز

سطح جزیره هرمز از طبقات رسوبی و اتشفشانی تشکیل شده است طبقات نمکی به صورت تپه هایی قسمت اعظم جزیره را پوشانده اند و جنس ان اغلب نمک خوراکی است و بلند ترین نقطه ان 186 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ ترین قطر ان هشت کیلومتر است. از مهم ترین منابع درامد اهالی مردم هرمز استخراج و صدور خاک سرخ می باشد. اب قابل شرب این جزیره در قدیم از طریق چاه ها تامین می شده است و بخاطر بارش های کم و خشک سالی، بعد ها ان را با شناور از بندرعباس به  هرمز حمل کرده است و در اب انبار ها نگهداری می شده است.

در سال 1388 به علت این که اب نا سالم بود و برای همه در دسترس نبود باعث شد تا اب شیرین کن راه اندازی شود و مشکلات ابی مردم هرمز تمام بشود. جزیره هرمز در بین زمین شناسان بخاطر این که از انواع خاک های مختلف تشکیل شده است و تنوع بالایی دارد به (بهشت زمین شناسان ) مشهور شده است.جزیره هرمز دارای تپه و کوه های اتشفشانی و نمکی است و بلندترین نقطه ان به 210 متر می رسد. اطراف جزیره هرمز را جلگه های پست و همواری در بر گرفته است و معدن های خاک سرخ و نمک سفید ان بسیار معروف است.

 

کوه های خوراکی هرمز برای چه چیزی استفاده می شوند؟

هنگامی که از مسیر قشم به جزیره هرمز می روید می توانید کوه هایی را با رنگ زرد، سفید، قرمز ببینید .در میان این کوه های رنگارنگ، رنگ قرمز ان خوراکی می باشد و مردم محلی هرمز از خاک سرخ ان به عنوان ادویه در تهیه یک غذا به نام (سوراغ ) طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس استفاده می کنند. اهالی مردم هرمز این کوه را (گلک) می نامند و خاک سرخ ان را مانند نمک برای تهیه انواع غذاها استفاده می کنند .ارتفاع این کوه 200 متر است و در جزیره هرمز واقع شده است و خاک ان در صنایع سرامیک سازی و رنگ سازی استفاده می شود. اس چارتر این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بلیط چارتری ارزان کیش بندرعباس خود را از سایت دریافت نمایید.

 

جاذبه های جزیره هرمز کدام اند؟

کوه سرخ

همانطور که در بالا معرفی کردیم کوه سرخ استفاده خوراکی دارد و سرشار از مواد معدنی و اکسید اهن است و در تهیه غذا استفاده می شود و هنگامی که اب دریا به ساحل برخورد می کند رنگ سرخ به خودش می گیرد.

کوه سرخ هرمز

الهه نمک

در این منطقه از جزیره هرمز می توانید انواع مختلف نمک کریستال و نمک خوراکی را ببینید.در اینجا یک رشته کوه از کریستال نمک قرار دارد و دیواره های از جنس کریستال نمک دو طرف گذرگاه را در بر دارد.

 

دره تندیس ها

در قسمت جنوبی ساحل هرمز دره تندیس ها قرار دارد این دره به دلیل واکنش های شیمیایی و فرسایشی، سنگ ها و صخره های این منطقه به طرز عجیبی زیبا است که باید ان را از نزدیک دید. در قسمت پایانی این دره می توانید تصویر خلیج فارس را ببینید.

 

خانه تاریخی جری پولاک

این هنرمند و نقاش اهل چک می باشد و این ساختمان در دوران پهلوی ساخته شده است و اکنون از  این مکان می توانید دوچرخه اجاره کنید.

 

قلعه پرتغالی ها

همامنطور که در قسمت بالا گفته شد نزدیک به یک قرن پرتغالی ها در جزیره هرمز فرمانروایی می کردند از این رو انها با استفاده از سنگ های مرجانی این قلعه را احداث کردند و برای نمای ان از سنگ های سبز استفاده می کردند تا قلعه را در دریای اطرافش استتار کند، این قلعه شامل یک کلیسا، سربازخانه و مقر فرماندهی است. زمانی که پرتغالی ها خارج شدند مردم بومی با تغییراتی در ساختار کلیسای قلعه ان را تبدیل به اب انبار کردند و به خاطر طراحی این اب انبار موجودات مختلف نمی توانند در اینجا رشد کنند و اب ان در زمان های مختلف سالم بوده است. امروزه پس از گذشت سال ها رسوبات دریا بیشتر شده است و قسمت هایی از ان مثل سربازخانه در زیر ماسه ها گم شده است.برای دیدن این قلعه کافی است بلیط هواپیما چارتر را بگیرید و از این مکان دیدن کنید.

دره پرتغالی ها هرمز

موزه دکتر احمد نادعلیان

احمد نادعلیان یک هنرمند محیطی  بوده است که این مرکز تبدیل به یک مجموعه اموزشی و هنری می باشد که در این مجموعه هنر بومی مردم جنوب به نمایش گذاشته شده است.

 

چگونه به جزیره هرمز برویم؟

برای رفتن به جزیره هرمز باید از طریق دریا بروید،  دیگر برای این مسیر نمی توانید از هواپیما یا وسیله شخصی استفاده کنید، هنگامی که قصد کردید از جزیره هرمز بازدید کنید یک روز مناسب را انتخاب کنید و با قایق های تندرو به انجا بروید. این قایق ها معمولا در طول مسیر رفت و برگشت را طی می کنند ، اگر هم می خواهید به صورت مستقیم از بندرعباس به این جزیره بروید می توانید ساعات 7 و 9 صبح، 12 و 2 ظهر، 5  عصر و 8 و نیم شب را در اسکله های بندر بمانید تا به این جزیره برسید.

date_range چهارشنبه 14 مهر 1400 remove_red_eye 566 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0