{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری بغداد

شیعیانی که برای زیارت به عراق سفر می کنند سومین پایگاهشان بعد از کربلا و نجف کاظمین می باشند . کاظمین در شمال غربی بغداد واقع شده است . جایی که پدر و پسر امام رضا(ع) یعنی امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) دفن شده اند . برای همین به آنجا حرم جوادین یا کاظمین گفته می شود بنای ضریح و  بارگاه کاظمین در سال ۱۵۱۵م برابر با ۸۹۳ قمری در دوره صفویه طراحی و ساخته شده است . صفویه که حکومتی شیعی تشکیل داده بودند به احیا کردن سنت های ائمه و بارگاه های شیعی آنها اهمیت زیادی می دادند. طبیعتا هنر و معماری صفویه نیز در این مکان به خوبی به چشم هر بیننده ای می آید؛ ایوان هایی زیبا، کاشی کاری های معرق استادانه و آیینه کاری هایی باشکوه این حرم ها می باشد . از  مهمترین شاخص حرم کاظمین داشتن دو گنبد در کنار هم می باشد . هر دو گنبد طلایی می باشد و هر یک بر پیکر مطهر یک امام واقع شده است .شما می توانید با خرید بلیط هواپیما خارجی مشهد بغداد از بهترین مناطق گردشگری این شهر استفاده کنید. 

طاق کسری بغداد

طاق کسری (ایوان مدائن یا ایوان خسرو)  از معروف ترین مناطق دیدنی بغداد می باشد .یادگاری از دوره ساسانیان در بین النهرین می باشد . طاق واژه ای فارسی و معادل ایوان می باشد . کسری نیز نامی است که عرب ها در قدیم به پادشاهان ایرانی می دادند. شهر تیسفون که این طاق در آن قرار داشته است در کشور عراق کنونی بوده است . بقایای این طاق که متعلق به عمارت بلند شاهی بوده در ۳۵ کیلومتری شهر بغداد پا برجا مانده است. طاق کسری را از بناهای دوران شاپور اول یا به قولی دیگر از آثار خسرو اول می دانیم . ایوان باقیمانده از آن بزرگترین و عریض ترین طاق در معماری ایران باستان به شمار می رود. این طاق 37 مترارتفاع دارد و عرض آن حدود 50 متر می باشد . نخستین بار خود عرب ها بودند که به هنگام فتح ایران به آن دست درازی کردند و بسیاری از بخش ها و گنجینه های موجود در آن را به غارت بردند. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما  به بغداد به لین شهر بروید واز این بنای بی نظیر دیدن کنید. پس از آن نیز این شاهکار معمای ایرانی در امان نماند و همواره در همسایگی تانک ها و نفربرهای جنگی واقع شده بود. بلیط چارتر تهران بغداد خود را می توانید از آس چارتر تهیه کنید.

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق در شهر بغداد واقع شده است . به آن موزه بغداد نیز می گویند ولی در واقع بزرگترین و مهمترین موزه موجود درعراق همین ساختمان می باشد . آثار با ارزش موزه که یادآور تمدن بین النهرین می باشد توجه بینندگان را به خود جلب و جذب می کند . گرترود بل، جهانگردی بریتانیایی در سال ۱۳۰۴ شمسی این موزه را از خود به یادگار گذاشته است . در سال ۲۰۰۳ برابر با سال ۸۱ شمسی در جریان جنگ عراق بسیاری از آثار موجود در موزه به یغما و تاراج رفت. پس از آن خیلی ها تلاش کردند آثار به سرقت رفته را به موزه باز گردانند ولی هنوز که هنوز است جای خالی بسیاری از آثار گذشته مشهود است . موزه بغداد سال های بسیار به روی بازدیدکنندگان بسته بوده است تا بازسازی های لازم در آن صورت گیرد و خوشبختانه در حال حاضر به روی عموم علاقمندان باز می باشد . بازگشایی موزه به سال ۹۳ یعنی ۴ سال پیش باز می گردد . هم اکنون نیز تمرکز آن بر آثار و حفاری های باستان شناسی متعلق به تمدن بین النهرین می باشد .

باغ وحش بغداد

باغ وحش بغداد در سال ۱۳۴۹ شمسی در منطقه باغ های الزوره در امتداد پارک تفریحی رویای الزوره تاسیس و شروع به کار کرد.  در آخر جنگ باغ وحش نابود شد و حیوانات آن نیز مثل بسیاری از آدم های بیگناه کشته شدند. در این میان فقط ۳۵ حیوان جان سالم به در بردند و زنده ماندند . در سال ۲۰۰۳ این منطقه دوباره راه اندازی شد و هم اکنون زیستگاه نزدیک به ۱۰۷۰ حیوان می باشد . این باغ وحش ، بزرگترین باغ وحش عراق به شمار می رود و از جاذبه های گردشگری بغداد می باشد . سالانه میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف برای بازدید از این فضا به شهر بغداد می آیند. تنها در  سال ۱۳۷۹ شمسی بیش از یک و نیم میلیون نفر از این باغ وحش بازدید کردند. آس چارتر یکی از بهترین مراجع ارائه کننده بلیط هواپیما بغداد در مشهد می باشد.

سفارت آمریکا در بغداد

شاید عجیب به نظر برسد که یک سفارتخانه جزو مناطق دیدنی یک شهر به شمار برود، ولی ساختمان های سفارت آمریکا در بغداد از چند نظر اهمیت ویژه ای دارد . اول اینکه یادآور روزهای مهم و پر خطری در تاریخ کشور عراق می باشد . از سوی دیگر ساختمان اول سفارتخانه پیش از اینکه به دست آمریکایی ها بیفتد کاخی متعلق به دیکتاتور عراق می باشد که همه ما می شناسیم بود. بله! این ساختمان از جاذبه های دیدنی شهر بغداد است که  قبلا کاخ صدام حسین بوده است . آمریکایی ها در ۱ ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی یعنی سال ۸۲ به سفارتخانه اولشان در منطقه سبز شهر بغداد که پیش از آن کاخ سابق صدام حسین بود وارد شدند. بنای سفارتخانه دوم پس از چندین سال ساخت و ساز در سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با سال ۸۷ شمسی به اتمام رسید. سفارتخانه دوم آمریکا گران ترین و بزرگ ترین سفارت در دنیا می باشد . مساحت ساختمان ۴۲ هکتار است و از نظر ابعاد و تعداد ساختمان ها با شهر جمهوری واتیکان مقایسه می شود. هزینه ساخت سفارتخانه ۷۵۰ میلیون دلار محاسبه شده است و در زمان اشغال عراق توسط امریکا ۱۵۰۰۰ کارمند داشته است .

نصب الشهید

یکی از المان های شاخص در بغداد سازه نصب الشهید  یا مقبره الشهید می باشد که در منطقه ای جالب توجه و خاص واقع شده است . نصب الشهید بنای یادبودی است که برای زنده نگهداشتن یاد سربازان عراقی در جنگ ایران و عراق طراحی و ساخته شده است. به نظر می رسد بد نیست یابودی نیز برای کشته شدگان این مردم در جنگ های بعدی طراحی و ساخته شود. این بنا در همان اوایل جنگ در سال ۱۹۸۳ میلادی برابر با سال ۶۱ افتتاح گردید و طراح آن شخصی به نام اسماعیل فتاح‌الترک بود. نصب الشهید در وسط آبنمایی مصنوعی و بسیار بزرگ واقع شده است و مثل یک جزیره می باشد . این المان در ساحل رود دجله نزدیک به کانال ارتش می باشد و شهرک صدر را از سایر بخش های شهر جدا می سازد. این یادمان نیز هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب و جلب می کند.

کلیسای لاتین بغداد

کلیسای لاتین بغداد از مهم ترین مناطق دیدنی  این شهر به حساب می آید . این ساختمان جزو بناهای فرهنگی می باشد که از معماری هنرمندانه ای برخوردار می باشد . توصیه می کنیم بازدید از این کلیسای زیبا را نیز در برنامه سفرتان حتما قرار دهید.در اولین فرصت  بلیط هواپیما مشهد بغداد را تهیه کنید و برنامه تفریحی کلیسا را در برنامه خود قرار دهید. با اس چارتر ارزانترین بلیط هواپیما را تهیه کنید و از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنید.

 

مسجد الرحمن بغداد

مسجد الرحمن در بغداد، از بزرگترین مساجد عراق lمی باشد و آغاز ساخت آن به سال ۷۶ شمسی و به دستور صدام حسین بوده است. طی حملات جنگ تحمیلی در سال ۲۰۰۳ این مسجد نیمه تمام ماند و هنوز هم مسجدی ناتمام با گنبد اصلی نصفه نیمه می باشد که تاثیر جنگ را در آبادانی یک شهر به رخ می کشد . این مسجد را در محله منصور بغداد می توانید از روی  هشت گنبد مستقل و کوچک آن ببینید و بشناسید . بعضی افراد مسجد الرحمن را با مسجد بزرگ صدام اشتباه می کنند ولی آن مسجد در چند مایلی شمال شرقی در سایت فرودگاه شهری قدیمی از استان مثنی واقع شده است . قرار بود مسجد صدام از مسجد الرحمن هم بزرگ تر ساخته شود و در دل یک دریاچه مصنوعی قرار بگیرد ولی صدام این آرزو را به با خود به گور برد. گنبد مسجد ۶۰ متر با حدود ۳۰۰ متر قطر داشته است و در همان مراحل اولیه ساخت آن متوقف شده است. دیکتاتور عراق تنها فرصت یافت بعضی ستون های مرکزی آن که طراحی شده بود را بسازد. درس عبرت خوبی برای همه ما می باشد ! شاید اگر به جای تمامیت خواهی و جنگ افروزی به فکر آبادانی کشور خود عراق می بود امروز نام نیکویی از او به یادگار می ماند.

 

کلیسای ارتدکس ارامنه

کلیسای ارتدکس ارامنه از دیگر جاذبه های گردشگری بغداد می باشد .هر زمان به عراق سفر کردید حتما از این کلیسای زیبا نیز دیدن کنید . این کلیسا همانند دیگر کلیسا ها از جاذبه ی خاصی برای بینندگان برخوردار است .

 

مسجد ام القرا بغداد

مسجد ام القرا مسجد جامع و بزرگی می باشد که از جاذبه های گردشگری بغداد نیز است که محل تجمع اهل سنت عراق به شمار می رود. ام القرا به مناسبت پیروزی در جنگ خلیج فارس که بین دو کشور  عراق و کویت بود در سال ۱۹۹۱ برابر با سال ۶۹ شمسی ساخته شده است و مناره های آن به شکل موشک می باشد . نام اولیه این مسجد ام‌المعارک بوده است ؛ یعنی مادر جنگ‌ ها و همواره موزه ای نیز در آن  داشته است. دیدن این بناها نوعی گردشگری سیاه به شمار می رفته ست و یادآور خودکامگی سیاستمداران و جنگ طلبی آن می باشد . این بناها که یا به یاد جنگ یا به امید پیروزی احداث شده است در کنار وضعیت کنونی شهر بغداد و اوضاع اسف باری که کشور عراق در دوره معاصر پشت سر گذاشت جز درس عبرت نتیجه ای برای بازدیدکنندگان در بر نخواهد داشت.

کاخ فاو بغداد

کاخ الفو (که همچنین به عنوان کاخ آب نیز شناخته می شود) در شهر بغداد و در ۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است .

 

آرامگاه خواجه نصیر الدین طوسی

خواجه نصیرالدین طوسی یکی از سرشناس‌ترین و مشهورترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی می باشد . خواجه نصیر در حالی در ۱۸ ذی الحجه سال ۶۷۲ هجری قمری درگذشت که برای سامان دادن به امور اوقاف و دانشمندان، در شهر بغداد به سر می‌برد. او بنا به وصیت خود در حرم کاظمین دفن شده است .

 

آرامگاه شیخ مفید

مقبره شيخ مفيد در شرق رواق جنوبى حرم مطهر واقع شده است . وى يكى از بزرگان شيعه و فقها و متكلمان چيره‌دست و توانا بوده است كه در سال ۴۱۳ هجری قمریی درگذشته است . بر روى قبر او ضريحى فولادى و قديمى قرار دادند . شیخ مفید در ذیقعده سال ۳۳۶ (هجری قمری) در نزدیکی بغداد دیده به جهان گشود. او استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علم الهدی بوده است .

آرامگاه سید مرتضی و رضی

سید رضی و سید مرتضی از اعیان و مشاهیر بزرگ امامیه در قرن پنجم هجری قمری به شمار می‌آیند و هر دو از شاگردان شیخ مفید بودند. آنان فرزندان حسین بن موسی بن ابراهیم بن موسی کاظم (ع) بوده اند. سید رضی در سن چهل سالگی درگذشت اما برادرش سید مرتضی عمری طولانی داشت و در سن هشتاد سالگی درگذشت. قبر این دو بزرگوار در دو ساختمان جداگانه بیرون صحن مطهرحرم  و در نزدیکی یکدیگر در جنوب شرقی دیوار صحن واقع شده اند.

این دو عالم شیعی، در بغداد و در منزل مسکونی خود دفن شدند و پس از آنجا به شهر کربلا منتقل و در حرم مطهر به خاک سپرده شدند. امروزه این دو قبر منسوب به سیّد رضی و سیّد مرتضی که ظاهراً همان محل اولیه دفن این دو بزرگوار بوده دارای گنبد و بارگاهی می باشد .

.

date_range دوشنبه 25 مرداد 1400 remove_red_eye 2491 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0