{{ctrl.notification}}
بندر دیر کجاست ؟

بندر دیر کجاست ؟

دیر یک شهر بندری می باشد که  در واقع در جنوب استان بوشهر و مرکز شهرستان دیر می باشد. بندردیر در 208 کیلومتری شهر بوشهر و 1300 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این بندر بزرگترین بندر صیادی ایران می باشد. اسکله دیر وظیفه تامین ماهی و میگو برای داخل و خارج  را برعهده دارد. با آس چارتر همراه باشید تا به معرفی بندر دیر بپردازیم و ببینیم این بندر به چه شهرهایی نردیک می باشد؟ و بلیط هواپیما کدام شهر را بگیریم تا بتوانیم راحتتر به دیر سفر کنیم؟

تاریخچه بندر دیر

بندر دیر علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور می باشد ، قدیمی ترین  بندر باستانی در محدوده شهرستان دیر نیز می باشد . با توجه به اشیاء و ابزار مکشوفه در این منطقه قدمت شهرستان دیر را به دوران  حکومت ساسانیان نسبت می‌دهند. بندر دیر از نظر تجاری و اقتصادی از گذشته تا به امروز موقعیت بسیار خوبی و عالی داشته است. علاوه بر صیادی، کشاورزی نیز در این بندر رونق زیادی داشته است.

رضا طاهری محقق تاریخ جغرافیایی خلیج فارس در کتاب از مروارید تا نفت (تاریخ خليج فارس) شهرستان دیر  را از قدیمی ترین روستاهای اقوام ایران می شمرد و بخش بیشتر جغرافیای اجتماعی_سیاسی بندر دیر را مربوط به دوره های ساسانی و اسلامی زیر مجموعه سیراف (تابع استان فارس) می داند.

بندر دیر

سفر به بندر دیر

اگر شما هم بلیط هواپیما مشهد بوشهر بگبربد می توانید از تماشای ساحل بندر دیر که یکی از زیباترین ساحل‌های کشور ایران است لذت زیادی ییرید. بهتر است سری به این ساحل آرام بزنید و از قدم زدن و شنا کردن در آن سرمست شوید. در بندر دیر حتما ساعاتی را مشغول جمع آوری صدف‌های شگفت انگیز کنار ساحل خواهید شد. ماهیگیری در کنار ساحل نیز از دیگر تفریحاتی است که علاقه مندان خود را دارد و می توانند در این بندر از آن بهره ببرند .شما می‌توانید با کمک بومیان منطقه از قایق سواری در این بندر زیبا لذت ببرید. فراموش نکنید بازدید از بازار ماهی و میگو بندر دیر را اصلا از دست ندهید. اگر اهل کمپ هستید بهتر است شبی را در کنار ساحل بمانید و برای شام ماهی کبابی و یا خرچنگ کبابی میل کنید.

 

زمان سفر به شهرستان دیر

 

آب و هوای این منطقه تقریبا در اغلب روزهای سال گرم و مرطوب می باشد. و در فاصله دورتر از ساحل هوا تقریبا گرم و خشک می گردد. دربندر دیر شما شاهد تابستان‌های بسیار سوزانی می باشید. در این فصل بادی خشک و بسیار گرم در این منطقه می‌وزد که به باد یکصدو بیست روزه نیز شهرت پیدا کرده است. در گویش محلی به این باد *تش باد* یا *باد گرم* گفته می شود . پس اگر قصد سفر به بندر دیر را دارید بهتر است فصل پاییز و اوایل فصل زمستان برا انتخاب کنید.

بندر دیر

چگونه به بندر دیر برویم

 

فاصله بندر دیر تا شهر تهران تقریبا ۱۳۰۰ کیلومتر می باشد. فاصله این بندر تا شهر بوشهر مرکز استان بوشهر ۲۰۸ کیلومتر است. بندر دیر در فاصله ۱۰۷ کیلومتری عسلویه و در فاصله ۳۶۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. با توجه به این اطلاعات اگر قصد سفر به بندر زیبای دیر را دارید با توجه به مبدا خود شما می‌توانید با تهیه بلیط چارتر مشهد شیراز  یا بلیط لحظه آخری تهران بوشهر و یا بلیط هواپیما چارتری تهران عسلویه بروید  و از آنجا به سمت بندر دیر ادامه مسیر دهید.

متاسفانه در مسیر بندر دیر خط راه آهنی قرار ندارد. نزدیک‌ترین مسیر ریلی دیر خط راه آهن شیراز است. این مسیر ریلی با بندر دیر تقریبا 350 کیلومتر فاصله دارد..

اگر قصد سفر با خرید بلیط اتوبوس به بندر دیر را دارید باید در ابتدا خود را به یکی از شهرهای بوشهر و یا شیراز برسانید. ترمینال مسافربری بندر دیر در شهرهای شیراز و بوشهر مسافرگیری می‌کند و شما از آنجا می توانید ادامه مسیر دهید.

 

دیدنی های بندر دیر

مسجد بردستان

اگر شما هم بلیط هواپیما تهران عسلویه تهیه کنید و به بندر دیر بروید مناطق دیدنی بسیاری را خواهید دید که از نمونه های زیبای معماری سنتی و تاریخی ایران می توان به مسجد جامع بردستان اشاره نمود . این مسجد بر روی تپه قدیمی در گورستانی با قدمت زیاد و قبر های متعدد واقع شده است. در اطراف این مسجد قبرهای قدیمی منقش به خط کوفی و عربی وجود دارد  که متعلق به دوران مختلف تاریخی است .با توجه به قبر ها و تکه سنگ های اطراف قبرستان باستان شناسان قدمت این آثار را به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نسبت می دهند.

مسجد بردستان بندر دیر

ساحل بندر دیر

بندر دیر به نسبت وسعت خود دارای یکی اززیباترین و خاص ترین سواحل استان بوشهر است که در جنوب کشور کمتر ساحلی را می توان یافت که به وسعت سواحل دیر قابل استفاده باشد و بکر و دیدنی باشد . همچنین  مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای دیگر در آن به استراحت بپردازند. ماهی ها و دیگر آبزیان موجود به ویژه میگوی صادراتی آن از استثنایی ترین ویژگی بندر دیر  به حساب می آید که جزو مرغوب ترین و بهترین ماهی های خوراکی کشور است  که توسط ماهی گیران در حاشیه این بندر صید شده است .

ساحل بندر دیر

جزیره نخیلو

جزیره نخیلو بهشت پرندگان در استان بوشهر از نادرترین جزایر جهان است. یکی از بی‌نظیرترین جزیره های خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجری دریایی همین منطقه  است. این جزیره از جاذبه های بردخون، تحت حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفته است  و به دلیل پوشش مناسب گیاهی، بستر ماسه‌های صدفی و خالی از سکنه بودن، محل ایده‌آلی برای تخم‌گذاری پرندگانی است که تابستان گذر هستند.

جزیره نخیلو بندر دیر

کوه نمک جاشک

کوه نمکی جاشک دیر، یکی از بزرگ ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی موجود در ایران و خاورمیانه است. گنبد جاشک در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر واقع شده است، این گنبد حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی  و در همجواری روستای جاشک از توابع شهرستان دیر واقع شده است. از نمونه های منحصر به فرد این اثر تاریخی می توان به آبشارها و بلورها اشاره کرد .

کوه نمک بندر دیر

امامزاده شاهزاده ابوالقاسم

یکی دیگر از مناطق دیدنی بندر دیر حرم مطهر امامزاده شاه ابوالقاسم است. که بربالای تپه ای در ده کیلومتری غرب شهر دیر در محور ساحلی دیر بوشهر و در یک کیلومتری از ساحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است.

امامزاده شاهزاده ابوالقاسم بندر دیر

date_range دوشنبه 01 شهریور 1400 remove_red_eye 5833 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0