{{ctrl.notification}}
با 13 مکان دیدنی اردبیل آشنا بشوید

با 13 مکان  دیدنی اردبیل آشنا بشوید

استان اردبیل در قسمت شمال غربی ایران واقع شده است که بخاطر داشتن اب و هوای خنک به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. همه ساله مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران به این شهر پر طبیعت سفر می کنند. یکی از معروف ترین جاهای اردبیل سرعین می باشد که مطمئنا نام ان را شنیده اید و قطعا دوست دارید سری به این شهر بزنید می توانید بلیط چارتری و بلیط تهران اردبیل لحظه اخری را از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

کمی بیشتر درباره ی شهر اردبیل بدانیم

اردبیل نزدیک مرز جمهوری اذربایجان قرار دارد که ارتفاع زیادی مانند ساوالان ( سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش می باشد. جالب است بدانید نام اردبیل از دو واژه ی اوستایی به نام ارتا ( مقدس ) و ویل (شهر) برگرفته شده  است.مساحت اردبیل 3810 کیلومتر مربع و جمعیت  ان بر اساس سرشماری در سال 90، 482623 تخمین زده شده است. اردبیل در 219 کیلومتری تبریز و 578 کیلومتری تهران قرار دارد.

زبان مردم اردبیل اذری می باشد و چند مورد از ویژگی های انها که باعث شده تا گردشگران زیادی داشته باشد مهمان نوازی و خونگرم بودن انهاست. قدمت شهر اردبیل 40 هزار ساله است.

 

معرفی مکان های گردشگری اردبیل

سرعین

سرعین بخاطر چشمه های اب گرم مشهور است و در زبان ترکی به معنی مکان خنک می باشد. سرعین در 30 کیلومتری غرب اردبیل قرار گرفته شده است. مکان های دیگری که اب گرم دارند عبارتند از گاومیش گلی، مجموعه بین المللی رویال پارک، ابدرمیانی ایرانیان، شهر افتاب و...

اگر می خواهید سری به اردبیل بزنید حتما از قیماق (سرشیر) و عسل امتحان کنید. همچنین می توانید در کمتر از سه دقیقه پرواز چارتری خود را از سامانه اس چارتر تهیه نمایید.

سرعین اردبیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

ارامگاه شیخ صفی الدین یک بنای مهم درشهر اردبیل است. این مکان توسط صدر الدین موسی فرزند شیخ صفی الدین احداث شد و به جز ارامگاه صفی الدین، ارامگاه شاه اسماعیل اول که پادشاه صفویه بود و مادر شاه اسماعیل و کسانیکه در جنگ ایرانی چالدران کشته شده اند هست. همچنین این ارامگاه در یونسکو ثبت شده است. این بقعه که شامل تزئینات کاشی کاری و گچ بری های زیبایی است و همچنین دارای کتیبه های نفیس که استاد های بزرگ عصر صفوی، نقرهکاری، نقاشی و طلاکاری را شامل می شود. برای رفتن به این ارامگاه باید به خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو بروید.

آرامگاه شیخ ‎صفی‎ الدین اردبیلی اردبیل

بقعه سید امین الدین جبرائیل

این بنا متعلق به ارامگاه پدر شیخ صفی الدین اسحق اردبیلی است اسم دیگر این ارامگاه بقعه کلخوران است. قدمت این بنا دوره ی صفوی است که هشت ضلعی ساخته شده است و هم ارامگاه و هم زیارتگاه است. سقف ارامگاه صاف می باشد که وسط ان گنبد قرار دارد و همچنین بخشی از این مکان را کاشی های منظم و دیوارهای اجری تشکیل داده است. در ورودی این مکان از چوب جنگلی ساخته شده است و منبت  کاری های زیبایی دارد. این بنا دو رواق دارد که در دو سمت، دو خواجه نشین و اتاق های کوچکی برای مسافران دارد.

این مکان هم به ثبت اثار ملی رسیده است برای رفتن به این بقعه باید از شیخ جبرائیل به سمت روستای کلخوران در سه کیلومتری اردبیل بروید.

 

بازار اردبیل

یکی دیگر از جاذبه های مهم اردبیل، بازار اردبیل است که یکی از اثار ملی ایران است که در دوره ی سلجوقیان است. مسجد جامع و مسجد اعظم اردبیل در داخل این بازار قرار دارند. این بازار در دوران صفوی خیلی از ان بازدید می کردند برای رفتن به این بازار باید به مرکز شهر اردبیل، خیابان امام خمینی بروید. همچنین اگر مایل هستید که سوغاتی و و صنایع دستی تهیه کنید پیشنهاد می کنیم از بازار اردبیل ان را بخرید.

صنایع دستی اردبیل گلیم، جاجیم، قالی بافی، سفال، معرق و منبت، قلاب بافی، خورجین و مفرش است. یکی دیگر از صنایع دستی اردبیل ورنی می باشد. ورنی زیرانداز است که عشایر شاهسون دشت مغان، طرح های ان را از طبیعت الهام می گیرند. چند نوع  دیگر از خوراکی های معروف اردبیل عسل مرغوب و معروف سبلان، سرشیر، کره، حلوای سیاه (معجونی از جوانه گندم و کره طبیعی)، شیرینی‌های محلی و فتیر می باشد.

بازار اردبیل

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل که معروف به جمعه مسجد هم هست در کنار یک اتشکده قرار دارد. این مسجد از قدیمی ترین و مهم ترین مکان های اذربایجان و به عصر سلجوقیان تعلق دارد. این مسجد از اجر ساخته شده است و شامل حیات، ایوان و طاقی است که زمانی که مغول ها حمله کردند خراب شد.

 

شهریری

وسعت این منطقه ب چهارصد هکتار می رسد که در مشگین شهر استان اردبیل قرار دارد. این منطقه تاریخی از سه بخش نظامی که دژ نظامی، معبد و قوشا تپه ساخته شده است. قدمت شهریری به 1450 سال قبل میلاد بر می گردد. این منطقه تاریخی 270 سنگ افراشت دارد که به شکل انسان طراحی شده است این شکل ها به صورت، دست به سینه و بدون دهان هستند. فقط یک مجسمه زن با دهان بازپیدا شده است.

طول این مجسمه ها به یک تا سه متر میرسد و قدمت انها به هفت هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. برای رفتن به شهریری باید مسیر 65 کیلومتری اردبیل و 35 کیلومتری مشگین شهر که در کنار قره سو واقع شده است را طی کنید.

شهریری اردبیل

جنگل فندقلو

این جنگل در شهرستان نمین اردبیل است که درخت های زیادی مثل سیب وحشی، ازگیل، گوجه سبز، تمشک، توت فرنگی دارد. بخاطر این که در این جنگل فندوق زیاد رشد می کند نام ان را فندقلو نامیده اند. یکی از چیزهایی که باعث می شود این جنگل بیشتر معروف بشود وجود تله کابین حیران است که از اول این جنگل شروع شده و می توانید از تماشای این جنگل لذت ببرید. این جنگل در کنار روستای خانقاه سفلی ، 25 کیلومتری اردبیل واقع شده است.

جنگل فندقلو اردبیل

پیست اسکی جنگل فندقلو

همانطور که در بالا گفتیم این پیست در شهرستان نمین است و برای مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک  و سرعت استفاده می شود که استاندارد های بین المللی را دارد. پیست اسکی با ارتفاع 1700 متر از سطح دریا ساخته شده که این پیست مکان مناسبی برای اسکی در زمستان است.

 

دریاچه شورابیل

یکی دیگر از جاذبه های اردبیل که مسافران به انجا می روند دریاچه شورابیل است. این دریاچه در دو کیلومتری جنوب شرقی اردبیل می باشد. دریاچه شورابیل عمر ان از دریاچه ی ارومیه بیشتر است و انوع پرندگان بومی نظیر پلیکان‌های خاکستری، غاز خاکستری، غاز زنگوله بار، لک لک سیاه، اردک چشم طلایی، اردک تاجدار، حواسیل، چنگر، قرقاول، مرغابی، خوتکا و …را دارا است. هنگامی که غروب خورشید می شود این دریاچه بسیار دیدنی می شود. پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید سری به این دریاچه بزنید کافی است بلیط هواپیما چارتر مشهد اردبیل  خود را از سایت اس چارتر خریداری کنید.

دریاچه شورابیل اردبیل

کلیسای مریم مقدس

یکی از مکان های قدیمی و مذهبی اردبیل، کلیسای مریم مقدس است که در قرن 19 میلادی و در سال 1876 میلادی خانواده های «گالوست میرزاییان» و «خاچاطور شهبازیان معمار» ان را احداث کردند. اکنون از این کلیسا دیگر استفاده نمی شود و اخرین نماز جماعت را در سال 1323 شمسی خوانده اند. در این کلیسا مقبره های سنگی و رسوبی قرار دارد که به شکل صلیب روی انها حکاکی شده است. در ورودی این کلیسا با تیکه های بریده شده نی و به خط ارمنی نوشته شده است:

(این درب خانه‌ی حقیقی خداست، که بر رسم یادبود از طرف اگالوس ملیک میرزا یانس به کلیسای مریم مقدس هدیه می‌شود)

 

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

این موزه بیش از 120 گونه حیوانات مختلف دارد که 20 گونه ی ان پستانداران و 80 گونه ی ان پرندگان و 12 گونه از دوزیستان که شامل ماهی ها و خزندگان می باشد و 8 گونه ی حیوانات وحشی را شامل می شود.

 

برج شاطر

این برج در فاصله ی 6 کیلومتری صومعه قرار دارد و یکی از دیدنی های اردبیل  می باشد. برج شاطر و تپه های باستانی ان به دوران قبل از اسلام باز می گردد. نمای داخلی ان به شکل استوانه و از بیرون به شکل 10 ضلعی می باشد.طبق گفته ها برج شاطر مربوط به قرن هشتم هجری می باشد. شما میتوانید بلیط چارتری خود را اس سایت اس چارتر دریافت نمایید.

 

خانه ارشادی اردبیل

یکی دیگر از مکان های تاریخی اردبیل خانه ارشادی می باشد که قدمت ان برابر با حکومت قاجاریان می باشد. این خانه در زمان های گذشته، خانه ای بزرگ بوده که با گذشت زمان و دوره های مختلف این خانه را گاهی جدا و بازسازی کرده اند و گاهی مجبور به احداث دوباره ان شدند.

از سال 1378 و تاکنون تغییراتی دران ایجاد کرده اند.

خانه ارشادی اردبیل

date_range سه شنبه 16 شهریور 1400 remove_red_eye 1713 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0