{{ctrl.notification}}
آشنایی با صنایع دستی کرمان

آشنایی با صنایع دستی کرمان

در بخش دیگر که صنایع دستی کرمان است شما را با صنایع دستی اشنا خواهیم کرد. شما با خرید بلیط چارتر کرمان می توانید از صنایع دستی کرمان خرید کنید. در ادامه مقاله با آس چارتر همراه باشید.

معرفی کرمان

کرمان از شهرهای تاریخی ایران می باشد که مکان های دیدنی زیادی دارد این شهر جزو تاریخی ترین شهر ها است و اب و هوای کویری دارد مردمان کرمان بسیار خونگرم و مهمان نواز می باشند کرمان که صنایع دستی و سوغات فراوانی دارد باعث شده تا مردم در کنار دید و بازدید از مکان های گردشگری سری به سوغات و صنایع دستی بزنند و برای خانواده یا دوستان تهیه کنند در کرمان بازار قدیمی به نام گنجعلی خان وجود دارد که می توانید هر نوع سوغاتی و صنایع دستی که بخواهید را خریداری نمایید.

قالی، گلیم و جاجیم کرمان

در کرمان هم مانند دیگر استان ها قالی و گلیم در میان مردم رواج دارد که رونق بسیار فراوانی هم دارد.جالب است بدانید یکی از علت های اینکه قالی و گلیم های کرمان معروف است بخاطر وجود داشتن پشم بسیار خوب و مرغوبی است که بسیار سبک و ظریف است. گلیم و جاجیم یکی از کارهایی است که عشایر منطقه زمانی که کار کم است و کار دامداری کم است گلیم بافی یا جاجیم بافی می کنند که از صنایع دستی و مرغوب در کل کشور است. برای خرید این بافت ها که گلیم بافی و جاجیم بافی است می توانید به سیرجان مراجعه کنید.

جالب است بدانید که به جز این صنایع دستی عریض دوزی، پته دوزی، حصیربافی و اجیده دوزی در این شهر وجود دارد که می توانید با گشتن در سطح شهر کرمان این هارا خریداری کنید. اگر قصد سفر به شهر زیبا و هنرمند کرمان را دارید می توانید از طریق سامانه آس چارتر بلیط چارتر هواپیما مشهد کرمان را خریداری کنید.

قالی گلیم  جاجیم کرمان

ظروف مسی کرمان

یکی از دلایلی که کرمان ظروف مسی فراوانی دارد این است که منابع معدنی برای کرمان است.

بنابراین ظروف مسی که شامل می شود قابلمه، لیوان و بشقاب است که توسط صعنت کاران ماهر به صورت دستی و صنعتی تهیه می شود.

 

آجیده کرمان

یکی دیگر از هنرهای زیبای کرمان اجیده است که قدمت ان به دوران صفویان باز می گردد. برای دوخت اجیده کمی پنبه بین دو لایه پارچه می گذارند و سپس ان را با طرح های متفاوتی می دوزند.

این هم نوعی سوغاتی منحصر بفردی است که می تواند هر سلیقه ای را مجذوب خود کند.

 

قالیچه های افشاری

یکی از قالی هایی که بسیار مهم است قالیچه افشاری است که در منطقه سیرجان وجود دارد. یکی از دلایلی که این قالیچه را درست می کنند این است که تارو پود ایل افشار که به کرمان کوچ کرده بودند را نشان می دهد. جالب است بدانید طرح ها و رنگ های این قالیچه بسته به هر ایل دارد. اگر می خواهید به کرمان سفر کنید کافی است بلیط چارتر ارزان شیراز کرمان خود را از آس چارتر تهیه کنید.

 

اصالت قالیچه های افشار مربوط به ایلات افشار است که کاملا قابل لمس و تشخیص است. درهم امیختگی هنر نقشه مردم اذربایجان و کرمان و طرز بافت قالیچه کاملا مشخص است.

 

پته دوزی کرمان

پته دوزی یکی از هنرهای مردم کرمان است که جایگاه خاصی دارد و معروف است. پته دوزی همان سوزن دوزی است که حاصل دوختن نخ های کرکی ابریشمی بر روی پارچه است. این هنر ها معمولا هنر دست زنان و دختران هنرمند کرمان است. پته دوزی روی پارچه ای به اسم عریض دوخته می شود که رنگ هایی از جمله سبز، زرد، قرمز استفاده می شود.

پته دوزی کرمان

شال بافی کرمان

قبل از اینکه هنرهایی چون قالی بافی و جاجیم بافی به وجود بیاید شال بافی در بین مردم کرمان رواج داشته است. شال ها معمولا سه متر طول و یک چهارم عرض دارند و برپایه نقش و نگارهای مختلف می توانند در یکی از دسته های لاکی،لاجوردی و ترمه قرار بگیرند.

 

ترمه کرمان

منابع تاریخی در قدیم جایگاه بافت ترمه را در کرمان می دانند اگرچه یزد هم معروف است در زمینه ترمه اما قدمت ان در کرمان است.

 

قلم زنی کرمان

 

قلم زنی هم جایگاه ان در کرمان است اما در اصفهان هم یافت می شود. اگر قصد سفر به کرمان را دارید بهتر است این هنر را از دست ندهید. پرواز چارتری کیش کرمان خود را از ما بخواهید.

قلم زنی کرمان

مشبک کاری

اگر محصولات چوبی را دوست دارید بهترین گزینه برای شما صنایع دستی مشبک کاری است که در نوع خود سوغات و هدیه ای متفاوت است این هنر با  استفاده از پنجره ها، ابزارهای مختلف، سوراخ های روی محصولات چوبی زیبایی خاصی را رقم زده است این محصولات را می توانید از هر کجای  کرمان تهیه نمایید.

 

معرق کاری چوب

معرق کاری چوب در کرمان سابقه زیادی ندارد اما در مدت کمی توانسته جایگاهی برای خود در این شهر دست و پا کند  و این اتفاق را مدیون اضافه شدن صدف خاتم به این حوزه می باشد محصولات بسیار زیبا و ظریفی را می توانید در این شهر پیدا کنید و خریداری نمایید.

 

خوس دوزی

خوس دوزی یکی از هنرهای اصیل و قدیم ایران می باشد که متعلق به کرمان است و با استفاده از طرح های مختلفی روی الیاف نقره و طلا بر روی پارچه دوخته می شود مهم ترین ویژگی این دوخت در این است که هنرمندان برای دوختن طرح های مورد نظر خود پیش از دوخت طرح روی پارچه نمی کشند.

خوس دوزی کرمان

سیس بافی

سیس یا گیس نخل خرما الیافی می باشد که در کنار نخل خرما رشد می کنند و از انها برای بافت محصولاتی چون سبد، پادری استفاده می کنند.

 

انبر، چاقو، قندشکن

یکی دیگر از کارهای دستی کرمان تولید انبر، چاقو، قندشکن می باشد که این هنر بسیار معروف است، همچنین چاقوسازانی که بسیار ماهر هستند ساطور، داس، تاج علم های عزاداری می سازند.

 

خورجین بافی

کرمان یکی از مرکز های اصلی بافت خورجین در ایران می باشد در تهیه این خورجین ها از  پشم رنگی، نخ های پنبه ای و بعضی مواقع موی بز استفاده می شود. این خورجین ها طرفداران زیادی دارد به طوری که از ان برای سوغات زیاد خریداری می کنند.

 

کارهای دستی و کهن کرمان چیست؟

 

چاقو، انبر و قندشکن یکی دیگر از کارهای دستی کرمان است که شهرت بسیار زیادی هم دارد و همچنین در کرمان تولید می شود.

 

صنایع دستی های دیگر کرمان چیست؟

گبردوزی، خورجین بافی، سیس بافی و مشبک چوب از دیگر هنرهای دست مردم کرمان است .

 

ساز های موسیقی در کرمان

اگر علاقه خاصی به سازهای موسیقی دارید می توانید سازهای خود را از شهر کرمان بخرید چرا که مردم کرمان از هنرمندهایی هستند که تار، سنتور و ویولن از الات موسیقی را خودشان می سازند.

سازهای کرمان

و در آخر شما میتوانید بلیط هواپیما تهران به کرمان را در آس چارتر با بهترین قیمت رزرو کنید.

date_range پنجشنبه 15 مهر 1400 remove_red_eye 906 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0