{{ctrl.notification}}
آشنایی با تاریخی ترین خانه های مشهد

آشنایی با تاریخی ترین خانه های مشهد

مشهد که از پایتخت های اصلی گردشگری به شمار می رود مکان های بسیار زیادی برای گردش دارد از جمله انها می توان به خانه های تاریخی اشاره کرد که نشان دهنده سبک معماری و فرهنگ زمان های مختلف است در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شمارا با این خانه ها اشنا کنیم همچنین می توانید بلیط هواپیما چارتری کرمانشاه مشهد خود را از سایت اس چارتر رزرو نمایید.

خانه داروغه

این خانه که از خانه های تاریخی مشهد است قدمت ان به دوره قاجار باز می گردد و خوشبختانه قدمتش پس از چندین سال حفظ شده است این خانه را به دستور محمد یوسف خان داروغه مشهدی در اواخر دوره قاجار داد که به دست معماران روسی احداث شد خانه داروغه یک منزل شخصی بوده است که برای مراسم پذیرایی رسمی استفاده می شده است این خانه تا 30 سال قبل کاربرد خودش را به عنوان خانه مسکونی حفظ کرد اما در سال 1366 توسط گروهی از نمایندگان هیئت های مذهبی شهرستان مبید یزد به فروش رفت و از ان زمان تا سال 1391 مکانی برای تجمع هیئت های مذهبی بوده همچنین خانه داروغه مشهد در سال 1381 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه داروغه مشهد

خانه پیشه وران

تاریخ دقیقی از ساخت این خانه در دسترس نیست اما طبق گفته هایی که شده است خانه پیشه وران در دهه اول قرن 14 یعنی اواخر دوره قاجار احداث شده است و تا به امروز 3 بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است این خانه اکنون تحت مالکیت شهرداری منطقه 8 است.

خانه رجایی

خانه رجایی که نمای بسیار زیبایی دارد شامل یک حوض و سه باغچه می باشد که سنگ فرش های ان از جنس اجر و به شکل های مربع و لوزی است که رنگ های خاکستری دارند و گاهی به  ان هم اجر قداقی گفته می شود تا چندین سال پیش در این خانه خانواده رجایی زندگی می کردند که امروزه تبدیل به مسافرخانه شده است.

خانه توکلی

قدمت خانه توکلی به دوران قاجار باز می گردد که مالک اول ان تاجری از ان  دوران به نام (کشمشیان ) بوده است و پس از فوتش در چهل سال قبل این خانه قدیمی با خریداری شخصی به نام (توکلی) به اتمام رسیده  است، خانه توکلی در خیابان نواب صفوی 7 واقع شده که به تازگی تبدیل به پایگاه  میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر شده است و نام این خانه در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اجرکاری نفیس و کاشی کاری از مهم ترین ویژگی های است که باعث شده زیبایی این خانه دوبرابر بشود و تمام قسمت های ساختمان مثل در، نمای خارجی، داخل بنا می توانید این هنرمندی ها را ببینید و یکی دیگر از نماهایی که باعث شده این خانه جذاب بشود وجود ستون های آجری در نمای ساختمان می باشد همچنین فضاهای داخلی با استفاده از ارسی از همدیگر جدا شده اند و دو کتیبه کاشی کاری شده در ورودی این خانه قرار گرفته که آیه های «و ان یکاد» و «انا فتحنا لک فتحا مبینا» روی ان حک شده است. شما  بلیط چارتری هواپیما ایلام مشهد خود را می توانید از طریق سایت آس چارتر تهیه کنید.

خانه توکلی مشهد

خانه ملک

خانه ملک از دوران  انتقال معماری در سال های اخیر عصر قاجار خانه ملک می باشد که در ضلع شرقی خیابان امام خمینی و مقابل ساختمان دارایی قرار دارد این خانه در زمان های گذشته وسعت بسیار زیادی داشته اما اکنون تنها بخش خارجی ان به جا مانده است که دارای دو طبقه است که طبقه بالای ان شامل سقف منبت کاری شده چوبی و مشبک و شومینه گچبری زیبا است اکنون در این خانه تاریکی 10 کارگاه زنده هنری در این خانه به عنوان یک مرکز فرهنگی، اداری و هنری با حضور هنرمندان توانمند فعال می باشد و این خانه در تاریخ 18 شهریور ماه سال 1377 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ملک مشهد

خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی ورودی ان هشتی بوده است و بدنه ی اجری و تزئین کاری شده دارد این خانه از بناهای ارزشمند و مهم مشهد است که در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فرهنگسرای بهشت

این فرهنگسرا یکی از  100 بنای قدیمی در محله سراب مشهد بوده که اسم آن از سرآب قنات قریه سناباد برگرفته و بعدش نوغان تاریخی ترین محله شهر بوده است قدمت این بنا به 80 سال قبل باز می گردد که دبیرستان مستوفی اولین ساختمان این بنا بوده است و بعد ها یعنی در سال 1383 به فرهنگسرا تبدیل شده است و همچنین جالب است بدانید این بنا متعلق به دوران پهلوی است و در خیابان امام خمینی، خیابان جنت بهشت واقع شده و در فهرست اثار ملی ایران قرار دارد.

خانه مسکونی بلخاست

این خانه که یک اثر قاجاری می باشد صاحب ان شخصی به نام غلامرضا بلخاست ادعا دارد که قسمتی از بنای صفوی بوده است و البته بخش قاجاری بازسازی شده است این ادعا با توجه به برخی از قراین  از جمله نوع گچ کاری باقی مانده در بخشی از بنا تا اندازه ای قابل درک می باشد همچنین این خانه در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.شما می توانید بلیط چارتر خود را از سایت اس چارتر رزرو نمایید.

خانه وطن چی

خانه وطن چی مربوط به دوران قاجار است که در خیابان خسروی، جنب سرای عروس، طبقه دوم واقع شده است و همچنین این خانه هم در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه اردکانی

از خانه های معروف که در مشهد قرار دارد می توان به خانه اردکانی اشاره نمود که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است و در منطقه مرکزی مشهد یعنی نزدیکی حرم قرار دارد این خانه هم مانند سایر خانه ها در تاریخ 11 مرداد 1384 با شماره ثبت 12391 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ اما در سال 1391 از فهرست آثار ملی خارج شد.

خانه اردکانی مشهد

سرای ترکمن ها

این سرا متعلق به دوران پهلوی بوده است که در ساخت معماری ان از اجرهای دندان موشی و تزئینات مربوط به ان زمان استفاده می شده است قدمت این بنا به 120 سال می رسید که متاسفانه تخریب شد.

خانه حناساب

این ساختمان در اواخر حکومت قاجاریه بنا شد که مانند دیگر خانه های تاریخی مشهد به ثبت میراث فرهنگی رسید اما تخریب شد. شما می توانید بلیط هواپیما چارتر تهران مشهد خود را از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

خانه امیری

از جمله ویژگی های این خانه که ان را متمایز کرده است می توان به  توده های دو طرف حیاط در ضلع شرقی و غربی از لحاظ ساختار فیزیکی، نوع و میزان تزئینات، نورگیری و ابعاد فضایی اشاره نمود هنگامی که به این خانه ورود می کنید می توانید اختلاف زیاد داخل و خارج این ساختمان را مشاهده نمایید فشار بیش از حد وارده به دیوارهای بنا قوس ناهمگونی در ساختار دیوارها ایجاد نموده که باعث می شود دیوارها خراب بشود خانه امیری در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در سال 1384 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است برای مشاهده این خانه می توانید به  خیابان نواب صفوی، نواب صفوی 9، پلاک 351 بروید.

date_range چهارشنبه 21 مهر 1400 remove_red_eye 696 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0