{{ctrl.notification}}
آثارثبت یونسکو شوشتر

آثارثبت یونسکوشوشتر

استان خوزستان که در جنوب کشورمان ایران قرار دارد، یکی از استان های تاریخی که شهرهای باستانی بسیاری را در خود جای داده است، شوشتر یکی از شهرهای باستانی در خوزستان که دارای اهمیت ویژه ای برخوردار است، شهر باستانی شوشتر دارای 100 بنای تاریخی می باشد که از دوره های مختلف به یادگار مانده است، از معروف ترین بناهای تاریخی شوشتر که بسیار معروف است، سازه های آبی شوشتر است، یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی و بعنوان موزه مهندسی آب ایران شناخته می شود. به همین خاطر یکی از شهرهای ارزشمندی است که دارای بیشترین آثار ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی مجموعه آثار ثبت شده یونسکو در شوشتر بپردازد، آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

آثارثبت یونسکو شوشتر
بند میزان شوشتر

یکی از قدیمی ترین سازه های شوشتر سدی است بنام بند میزان که مربوط به دوران ساسانیان می باشد، این بند توسط شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه كارون بر روی بستر صخره‌ای احداث شده است و از نوع سدهای وزنی محسوب می شود، این بنای تاریخی رودکارون را به دو شاخه شطيط و گرگر تقسيم کرده است، این بند تاریخی از مصالحی همچون: سنگ‌های ماسه‌ای تراش خورده و ملات ساروج تشکیل شده است، که بعدها از بتن برای استحکام بیشتر آن استفاده شده است. هدف از ساخت این سازه بی‌نظیر به ‌منظور هدایت و بهره ‌وری آب آن در دوره های هخامنشیان و ساسانیان بوده است، طول این سد حدود ۳۹۰ متر و ارتفاع آن حدود 4 ونیم متر می باشد، این سد دارای دو دهانه که عرض دهانه بزرگ آن 2.85 و عرض دهانه کوچک آن 1.70 می باشد. قسمت شمالی سد نیز دارای 9 دهانه آبرو است، از این بند برای آبیاری حدود 40 هزارهکتار دشت استفاده می شود. این بند یکی از شاهکارهای معماری در گذشته بوده است، که از نظر تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است، بند میزان جزو 155 اثر تاریخی شوشتر می باشد، که در تاریخ 5 تیرماه سال 1388 فهرست میراث جهانی یونسکو به شماره 1315 به ثبت رسیده است.

آثارثبت یونسکو شوشتر

برج کلاه فرنگی  شوشتر

یکی دیگر از بناهای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو برج کلاه فرنگی می باشد، این برج 8 ضلعی و بر روی ارتفاع 4 متری از سطح زمین قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی مشخص نیست و طبق نظریه های مختلفی که وجود دارد، عده ای این بنای تاریخی را مربوط به دوراه ساسانی و برخی آن را به دوره هخامنشیان می دانند. این برج در گذشته برای دیده بانی کاربری داشته است، که در زمان قیصر روم و یا شاپورساسانی این بنا محلی بر نظارت کار کارگران و شدت جریان اب رودخانه بوده است. این برج از سنگ‌های تراش ‌خورده ساخته شده است، این برج در میدان ۱۷ شهریور شوشتر قرار گرفته است، برج کلاه فرنگی شوشتر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۱۱ به ثبت ملی رسیده است، همچنین این اثر تاریخی ارزشمند بعنوان نظام آبی تاریخی شوشتر با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آثارثبت یونسکو شوشتر

رودخانه دست کند شوشتر

رودخانه گرگر یکی از سازه های دستکند و از جمله انشعابات رود کارون می باشد که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می گردد که به دستور پادشاه ساسانی اردشیر ساخته شده است، این رودخانه از اصلی ترین و با ارزش ترین سازه های اصلی در این مجموعه می باشد، که در شمال شوشتر قرار گرفته است، رودخانه گرگر آب مورد نیاز کانال‌ها و تونل‌ها را تامین می کند و از میان شهر شوشتر عبور می کند، همچنین برای جلوگیری از فرسایش کف رودخانه، با استفاده از سنگ های بست شده با نوارهای فلزی مقاوم شده است که عمق آن زیاد نشود. این رودخانه دست کند تاریخی یکی از میراث فرهنگی ایران محسوب می شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 در تاریخ  20 آذرماه سال 1379 به ثبت رسیده است.

آثارثبت یونسکو شوشتر

پل بندگرگر شوشتر

پل بند گرگر یکی دیگر از سازه های تاریخی شوشتر و یکی از 6 دروازه اصلی شهر شوشتر که بر فراز رودخانه گرگر و آسیاب ها و آبشارهای قرار گرفته است، تا جریات آب رودخانه گرگر را مسدود کند و اب را به 3 تونل بنام های بلیتی که در آنجا احداث شده است هدایت کند، این پل قدمتی حدود 470 سال دارد . در زمان صفویان ساخته شده است، این پل به منظورتامین آب مورد نیاز برای چرخاندن چرخ آسیاب ها ساخته شده بود. این پل بند در 800 متری بند میزان واقع شده است،  پل بند گرگر سازه تاریخی شوشتر بعنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۱۴ به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان تهران آبادان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آثارثبت یونسکو شوشتر

پل بندبرج عیار شوشتر

یکی از بناهای مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر پل بند برج عیار می باشد، قدمت این بند به دوره ساسانیان بازمی ‌گردد، این پل بند بر روی رودخانه گرگر قرار دارد، که درگذشته در داخل باغی قرار داشته است، و آب پشت آن از تونل های بلیتی تامین می شده است. در قسمتی شرقی این بند کانال ها و اتاقک هایی نیز قرار دارد که در گذشته در دوران صفویه و قاجار بعنوان نیایشگاه صائبین مورد استفاده قرار می گرفته است. پل بندبرج عیار شوشتر در ۵ تیرماه ۱۳۸۸ به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده و با شماره ۲۹۴۰ نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آثارثبت یونسکو شوشتر

نیایشگاه صائبین شوشتر

نیایشگاه صائبین از تاریخی ترین بناهای شوشتر که مربوز به قرن 9 و 10 هجری قمری می باشد، این نیایشگاه درکناررود گرگرجنوب شوشتر قرار گرفته است، نیایشگاه صائبین یکی از آثار تاریخی و دیدنی شوشتر که در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بند ماهی بازان شوشتر

از دیگر بناهای ثبت شده در شوشتر بند ماهی بازان یا بند خدا آفرین است، که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد، این پل بر روی رود گرگر و داریون قرار دارد، که از محوطه های باستانی شهر می باشد، معماری این پل زیبا بی نظیر است و از سمگ یک پارچه در ساخت آن استفاده شده است، در میان این بند سه دیوار قرار گرفته است که آب از آن عبور می کند. بند ماهی بازان شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت جهانی رسیده است.

آثارثبت یونسکو شوشتر

مجموعه آسیاب های آبی شوشتر

مجموعه‌ آسیاب های آبی شوشتر از دیگر سازه های تاریخی ایران باستان در شوشتر قرار دارد، این مجموعه شگفت‌انگیز و منحصر بفرد قدمت تاریخی زیادی دارد و به عصر ساسانی و دوران پادشاهی اردشیر اول و شاپور باز می گردد، این مجموعه شامل بخش های مختلفی نیز می باشد که در دوره های مختلف به آن اضافه شده است. این بخش ها شامل: محوطه شرقی، محوطه شمالی و محوطه غربی می باشد، آسیاب های محوطه غربی این مجموعه حدود 21 عدد و در دونوع شیب دار و تنوره های بوده است، برا رسیدن به آسیاب ها باید از پا دوپلون عبور کنید، این پل دارای دو دهانه به طول 9 متر و عرض 3 متر می باشد، آسیاب های این مجموعه شامل: آسیاب دوبرادران، حاج مندل، داراب خان و دهانه شهر، رضوان، آسیاب‌های خدایی می باشند. که دارای دو سنگ اسیاب هستند که آب مورد نیاز آنها از تونل های بلیتی و دهانه شهر تأمین می‌شود. این مجوعه در زمان قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مجموعه بی نظیر و منحصر بفرد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط ارزان هواپیما چارتر مشهد آبادان را در این سامانه دریافت نمایید.

آثارثبت یونسکو شوشتر

نهرداریون شوشتر

از دیگر سازههای شوشتر می توان به نهرداریون اشاره کرد، نهر داریون از مهمترین سازه های شوشتر که مربو طه دوره هخامنشیان می باشد و به دستور داریوش اول حفر شده است، این نهر دارای چند کیلومترطول و آبگیر دارد که وظیفه آبیاری دشت میاناب را داشته است. سر دهانه های این نهر در قسمت راست ساحل رودخانه شطیط زیر صخره های قلعه سلاسل قرار دارد. این نهر حدود هفت متر مکعب در ثانیه زمین های کشاورزی و وسعت 33 هزار هکتار را آب رسانی می کند. نهرداریون با شماره ۴۱۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

date_range سه شنبه 04 بهمن 1401 remove_red_eye 298 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0