{{ctrl.notification}}
Zahak Hashtroud Castle East Azerbaijan

قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی از استان های گردشگری و توریستی در کشورمان که دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی می باشد، این استان دارای شهرهای تاریخی که هر شهر از آن بعنوان یکی از مقاصد گردشگری در این استان بشمار می رود که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا می باشد، در این مقاله آس چارتر به معرفی قلعه تاریخی ضحاک می پردازد تا با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

قلعه تاریخی ضحاک از خاص ‌ترین و مرموزترین جاهای دیدنی در آذربایجان شرقی می باشد، قلعه تاریخی ضحاک در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرق هشترود، شرق ایستگاه راه‌ آهن خراسانک قرار دارد، قلعه ضحاک هشترود از جاذبه هایی که درباره ی آن افسانه‌ها و داستان‌ های زیادی وجود دارد، ضحاک نام یکی از پادشاهان خونخوار ایرانی بود که در این قلعه سکونت داشت به همین دلیل این قلعه به قلعه ضحاک ماردوش معروف می باشد، قلعه تاریخی ضحاک حدود ۱۸۰۰ متری از سطح دریا ارتفاع دارد، قدمت قلعه ضحاک هشترود به حدود سه هزار سال پیش قبل از دوره اشکانیان و ساسانیان باز می گردد که هنوز هم تا به کنون سرپا مانده است، قلعه ضحاک در آن دوره بعنوان معبد یا آتشکده ساخته شده و دارای کاربری نظامی بوده است. قلعه ضحاک در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

نام قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

قلعه ضحاک روزگاری معبد ایزدبانو آناهیتا، ایزدبانوی هدایتگر و نگهبان تمام آب ‌های جهان بوده، به همین دلیل در طول تاریخ نام های زیادی به خود گرفته است از نام های این قلعه ی تاریخی می توان به قلعه آژدهاک، قلعه ضحاک، دژ اژدهاک، قیز قلعه ‌سی، داش قلعه‌ سی، باروآس، رویی ‌دژ و فاناسپا اشاره کرد. از دیگر نام هایی که قلعه ضحاک را با آن نام در این منطقه می شناسند نارین قالا می باشد، جالب است بدانید قلعه ضحاک در اصل به نام آژی‌ دهاک معروف بوده و معنی ضحاک که اکنون بر روی این قلعه گذاشته شده به معنی دروغ و فریب می باشد. در بیشتر جاهای مختلف ایران این قلعه با اسم قلعه دختر شناخته می ‌شود.

معماری قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

قلعه ضحاک از جاذبه های تاریخی که دارای معماری بی نظیری می باشد، معماری قلعه ضحاک در دوره های مختلف تاریخی ایجاد شده است، قلعه ضحاک حدود ۱۰ کیلومتر طول و دو کیلومتر عرض آن می باشد، از قسمت‌های مختلف قلعه ضحاک می توان به مخازن سنگ، آب ‌انبار، آسیاب، سالن شورا، حمام و… می باشد، از معماری دوره ساسانیان می توان به چهارطاقی این قلعه با سقفی ضربی با آجرهای بزرگ سرخ ‌رنگ آن اشاره کرد، از معماری این قلعه می توان به اتاق‌ های قلعه آژدهاک اشاره کرد که در دل کوه ساخته شده همچنین حفره‌هایی داخل محوطه قرار دارد که از آن ها برای تامین آب استفاده می شده که آب را از چشمه ای که پایین که توسط لوله ‌های گلی به عرض ۵۰ سانتی‌ متر آب را به بالا هدایت می کند.

آثار کشف شده در قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

از آثار کشف شده در قلعه ضحاک هشترود می توان به نگاره‌ های کشف ‌شده شامل تصویر مردی در گل نیلوفر، ایزدبانو، سر چند شیر در حال غرش و نگاره شاهینی که پنجه بر پشت گاو زده و به میترا در آیین مهر شباهت زیادی دارد، که قدمت آن به دوره قبل از پارت‌ ها باز می گردد، همچنین می توان به گچ‌ بری‌های جالب به رنگ‌های سبز و آبی، تصاویر حکاکی‌ شده از گل ‌وگیاه، انسان و حیوانات مختلف و نقوش هندسی و تالار بزرگی با چند راهروی آن اشاره کرد.

مسیر دسترسی به قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود و در مجاورت روستای عربلو قرار دارد، برای دیدن قلعه ضحاک ماردوش در ابتدا باید در شرق ایستگاه راه ‌آهن خراسانک بروید و از آنجا بعد از رد کردن روستای عربلو به قلعه خواهید رسید.

امکانات رفاهی و تفریحی قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

محوطه تاریخی قلعه ضحاک هشترود هیچ گونه امکانات رفاهی و تفریحی ندارد، فقط برای راحتی گردشگران به این منطقه تعدادی پله سیمانی ساخته شده که بازدید کنندگان راحت تر به سمت قلعه بروند، از دیگر امکانات این قلعه برق کشی شدن آن و دیوارهایی هست که در اطراف قلعه ساخته شده که کسی به داخل دره پرت نشود و پلی فلزی روی رودخانه قرانقوچای ساخته شده است. موزه ای نیز در نزدیکی این قلعه ساخته شده که آثار تاریخی قلعه در آن نگهداری می شود، لازم است بدانید این قلعه دو تا نگهبان دارد که به طور شبانه روزی در این منطقه نگهبانی می دهند.

اقامتگاه‌های نزدیک قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

در محوطه تاریخی قلعه ضحاک جایی برای کمپ و شب مانی وجود ندارد، از این رو نمی توانید در اطراف این قلعه کمپ کنید، بهتر است برای اقامت از اقامتگاه ‌های سنتی و خانه ‌های روستایی و اتاق‌ هایی سنتی در روستاهای نزدیک به قلعه ضحاک استفاده نمایید، اقامتگاه بومگردی باغ بهشت، اقامتگاه بومگردی محرمی، هتل ماهان هشترود از اقامتگاه های نزدیک به قلعه ضحاک هشترود می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران تبریز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

تجهیزات مورد نیاز در سفر به قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

برای بازدید از قلعه ضحاک هشترود حتما تجهیزات مورد نیاز خود را با خود همراه داشته باشید، در اطراف قلعه ضحاک هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد به همین دلیل با خود تجهیزات و امکاناتی نظیر یک کوله ‌پشتی، لباس راحت و کفش راحت، عینک آفتابی و کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، آب و خوراکی همراه خود داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک قلعه ضحاک هشترود آذربایجان شرقی

قلعه ضحاک هشترود از جاذبه های تاریخی در استان آذربایجان شرقی که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است، در کمار این قلعه تاریخی می توان به رودخانه قرانقو چای که در بین شهرستان هشترود و چاراویماق قرار دارد، کوهستان سرمه لو در ارتفاعات کوه سرمه لو، روستای دانقاران دیدنی ‌ترین مناطق آذربایجان شرقی، روستای عربلو که در شرق ایستگاه راه‌آهن خراسانک و ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی هشترود قرار دارد، می توان اشاره کرد که می توان از آنها دیدن نمایید.

date_range شنبه 12 خرداد 1403 remove_red_eye 74 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0