{{ctrl.notification}}
Tomb of Baba Taher Hamedan

آرامگاه بابا طاهر همدان

همدان از قدیمی ترین شهرهای ایران در غرب کشور می باشد، همدان اولین پایتخت پادشاهی مادها در جهان که دارای جاذبه های بسیار دیدنی و گردشگری می باشد، همدان دارای آب و هوای کوهستانی معتدل و بی نظیری می باشد و بعنوان یک مقصد گردشگری در ایران بشمار می رود، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی آرامگاه بابا طاهر از جاذبه های معروف در همدان بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی آرامگاه بابا طاهر همدان

همدان از شهرهای تاریخی و گردشگری در ایران، آرامگاه بابا طاهر عریان از جاهای دیدنی همدان که در میدانی به اسم بابا طاهر در شهر همدان قرار دارد، آرامگاه بابا طاهر در همدان دارای قدمت تاریخی زیادی می باشد، بابا طاهر شاعر و عارفی بزرگ و نامدار در همدان که در در اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن ششم در زمان امپراطوری سلجوقی با سلطان طغرل زندگی می کرده است، بابا طاهر دارای زندگی ساده ای بوده و پیرو مکتب صوفی بوده و نذر فقر داشته و در زندگی خود علاقه به نوشتن زندگی‌ نامه خود نداشته است، به همین دلیل اطلاعاتی از زندگی وی وجود ندارد، بابا طاهر از دو بیتی سرایان ایران که دوبیتی‌ های وی به دو دسته عام ‌پسند و خواص ‌پسند دسته ‌بندی شده است.

تاریخچه آرامگاه بابا طاهر همدان

در قرن ششم هجری در دوره سلجوقیان آرامگاه بابا طاهر عریان برای اولین بار احداث گردید، آرامگاه بابا طاهر یک برج هشت ‌ضلعی آجری می باشد که در طی دوره های مختلف تخریب گشته و مجددا مرمت شده است، آرامگاه بابا طاهر عریان در سال ۱۳۴۴و توسط شهرداری همدان بازسازی گشته که تا کنون نیز به همان حالت باقی مانده است، در این آرامگاه افراد نامی و معروفی نظیر محمد ابن‌ عبد العزیز ادیب سده سه، ابوالفتح اسعد فقیه سده شش، میرزا علی‌نقی کوثر دانشمند سده سیزده، مفتون همدانی شاعر سده چهارده، علی نیک‌ طلب عارف سده سیزده به خاک سپرده شده ‌اند.

معماری آرامگاه بابا طاهر همدان

آرامگاه بابا طاهر همدان در دوره سلجوقیان ساخته شده و در طی سالیان دراز در دوره های مختلف دچار ویرانی و خسارت های زیادی شده است، در سال ۱۳۱۷ عملیات بازسازی این مقبره به دستور رضا شاه آغاز شد، در سال ۱۳۲۹ نیز دوباره آرامگاه بازسازی شد و در نهایت در سال ۱۳۴۵ توسط میراث ‌فرهنگی بنای فعلی ساخته شد، معماری این بنای تاریخی ارزشمند را دو استاد برجسته ایرانی مهندس محسن فروغی و مهندس هوشنگ سیحون برعهده داشته اند که سرانجام در سال ۱۳۴۹ بازسازی آرامگاه بابا طاهر همدان به پایان رسید، آرامگاه بابا طاهر دارای معماری تلفیقی از سنت و مدرنیته می باشد، آرامگاه بابا طاهر دارای باغی به مساحت ۹هزار متر می باشد و در آن المان ‌های ایرانی مربوط به قرن ‌های هفتم و هشتم به چشم می خورد، نمای بیرونی آرامگاه بابا طاهر از سنگ ‌های کاملا سفید و روشن و گنبد هشت ‌ضلعی فیروزه‌ ای رنگ ساخته شده، داخل بنا نیز با سنگ‌ های یک ‌دست گرانیتی و کاشی ‌کاری معرق به رنگ‌های آبی و زرد پوشیده شده، فضای داخلی آرامگاه مربعی شکل و دارای مساحت ۱۰ در ۱۰متر می باشد، درون آرامگاه دو کتیبه وجود دارد و دورتا دور سنگ مزار روی ۲۴ لوح ممرین ۲۴ تا از دو بیتی های  باباطاهر نوشته شده، بر روی کتبیه ها نیز نام بنیان‌ گذاران انجمن آثار ملی در زمان ساخت آرامگاه حک شده و برروی دیگری نام سرشناسانی که در جوار باباطاهر به خاک سپرده شده‌ اند نوشته شده است. آرامگاه بابا طاهر همدانی بعنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۶ ثبت شد.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه بابا طاهر همدان

همدان از شهرهای تاریخی کشور که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان می باشد،  همدان در بخش کوهستانی قرار دارد و در فصل های پاییز و زمستان بسیار سرد می باشد و بهترین فصل برای سفر و بازدید از آرامگاه بابا طاهر فصل تابستان می باشد.

 

امکانات رفاهی آرامگاه بابا طاهر همدان

آرامگاه بابا طاهر از جاذبه های گردشگری در همدان که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند از این رو دارای امکانات رفاهی متنوعی می باشد، از امکانات رفاهی آرامگاه بابا طاهر می توان به غرفه‌ های خرید یادگاری و غرفه ‌های کتاب ‌فروشی، سرویس بهداشتی، یک پارکینگ خصوصی و رستوران ‌های متعددی نظیر: رستوران کباب گلپایگان، تک ستاره، رستوران سنتی کسری، رستوران بناب مقدم، شاندیز و… که در نزدیکی آرامگاه قرار دارد.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه بابا طاهر همدان

آرامگاه بابا طاهر تنها از مکان های دیدنی و جذاب شهر تاریخی همدان که در نزدیکی آن جاذبه های گردشگری زیادی قرار دارد که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی نزدیک مقبره بابا طاهر کی پردازیم با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره این جاذبه ها کسب نمایید.

گنبد علویان

از دیدنی ترین جاذبه های همدان که در نزدیک ترین فاصله به مقبره بابا طاهر قرار دارد، گنبد علویان است، گنبد علویان متعلق به دوران سلجوقیان می باشد، در این گنبد مقبره‌ های خاندان علویان قرار دارد.

امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله از دیگر دیدنی های همدان که در فاصله  ۱۷۰۰ متری آرامگاه بابا طاهر قرار دارد، امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد.

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه با قدمتی ده‌ هزارساله مربوط به دوره مادها می باشد و اولین پایتخت امپراطوری ایران بشمار می رود این منطقه تاریخی فاصله ای حدود ۲ کیلومتر مقبره بابا طاهر قرار دارد.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا در جنوب همدان و در فاصله حدود ۴ کیلومتری آرامگاه بابا طاهر قرار دارد، آرامگاه بوعلی سینا از دیگر جاذبه های دیدنی در همدان که گردشگران زیادی رابه سوی خود کشانده است، آرامگاه بوعلی سینا همچنین دارای موزه‌ ای می باشد که در آن می توانید با زندگی و علم طبابت بوعلی سینا آشنا شوید.

مسیر دسترسی به آرامگاه بابا طاهر همدان

برای سفر به همدان و بازدید از آرامگاه بابا طاهر عریان می ‌توانید از وسایل نقلیه مختلف همچون قطار، هواپیما، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده نمایید، برای بازدید از آرامگاه بابا طاهر ابتدا باید خود را به شهر همدان برسانید و از آنجا به میدان بابا طاهر بروید، اگر با هواپیما به همدان می روسد، آرامگاه بابا طاهر عریان تا فرودگاه حدود 10 دقیقه فاصله دارد، از راه ‌آهن حدود ۲۰ دقیقه و     از پایانه اتوبوس ‌رانی حدود ۸ دقیقه در مسیر خواهید بود. با تهیه بلیط هواپیما تهران کرمانشاه در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

date_range شنبه 19 خرداد 1403 remove_red_eye 54 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0