{{ctrl.notification}}
Tehran Water Museum

موزه آبگینه تهران

تهران شهری لاکچری و بزرگ که مرکز کشور ایران می باشد، این شهر تاریخچه ی غنی دارد و سالیان طولانی مرکز حکومت حاکمان مختلفی بوده است، به همین خاطر تهران یک شهر تاریخی که در آن جاذبه های دیدنی تاریخی بسیار زیادی از گذشته به جا مانده است، تهران علاوه بر جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی بسیار زیادی می باشد، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از موزه های تهران موزه آبگینه می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران تهران از محبوب ترین و مشهورترین موزه های تهران بشمار می رود، که بنام مختصر موزه آبگینه معروف است، موزه آبگینه در بنایی تاریخی که متعلق به اوایل حکومت پهلوی هست قرار دارد، که در اصل خانه قوام السلطنه نخست وزیر احمد شاه قاجار بوده که اکنون از خانه‌ های تاریخی تهران و از آثار ملی به شمار می‌ رود. این موزه در باغی به مساحت  ۷۰۰۰ مترمربع در خیابان 30 تیر تهران قرار گرفته است، ساختمانی که موزه  در آن قرار دارد، به دستور احمد قوام یکی از سیاستمداران و نخست وزیرهای ایران ساخته شده ساختمانی با شکوه و هشت ضلعی که در گذشته بعنوان سفارت کشورهای مصر و افغانستان مورد استفاده گرفته بود، موزه آبگینه محل نمایش شیشه ها و سفال های با ارزش تاریخی می باشد، در سال ۱۳۵۴ این ساختمان به دفتر فرح پهلوی فروخته شد و به دلیل معماری جذاب این خانه تاریخی که شباهت زیادی به موزه هم داشت به طور رسمی به موزه تبدیل شد، موزه آبگینه اولین موزه تخصصی شیشه و سفال کشور محسوب می ‌شود. موزه آبگینه و سفالینه ایران تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد و در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۱۴ در فهرست آثار میراث ملی ایران قرار گرفت.

معماری موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه تهران از موزه‌ های مهم و زیبا در شهر بزرگ تهران که بعنوان یکی از موزه‌های متنوع که برای کسانی که اهل موزه گردی هستند بسیار متفاوت و جذاب می باشد. موزه آبگینه تهران از پربازدید ترین موزه‌های پایتخت که دارای معماری بیسار بی نظیر و چشم گیری می باشد، موزه آبگینه تهران۲ طبقه و یک زیرزمین دارد و دارای تالارهای مختلف می باشد، این تالارها به نام های تالار صدف، زرین، لاجورد، مینا و بلور می باشد، موزه آبگینه تهران از تزئیناتی نظیر گچ بری‌ ها، کاشی کاری‌ ها، درها و پنجره‌ های زیبا که متعلق بع دوره قاجار می باشد، ستون ‌ها، دیوارها و سقف‌ های زیبا با معماری منحصربفرد که ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی می باشد، ساخته شده است، در هریک از تالارهای موجود در این موزه اشیاء مختلفی شامل ظروف شیشه‌ ای و سفالی چیده شده که دارای قدمت بسیار زیادی می باشند. در ادامه معرفی مختصری از سایر بخش های موزه آبگینه تهران را در خدمت شما قرار می دهیم.

بخش ورودی موزه آبگینه تهران

در بخش ورودی موزه که بخش ابتدایی آن است شما می توانید نمونه‌ هایی از اشیا شیشه ‌ای ابزار، ادوات، انواع مواد و رنگ ‌هایی که در ساخت شیشه استفاده می ‌شوند را مشاهده نمایید.

تالار سمعی و بصری موزه آبگینه تهران

تالار سمعی و بصری از تالارهای موزه آبگینه تهران که در این بخش شما اسکلتی از انسان پیش از تاریخ، وسایل و زیور‌آلات آن را خواهید دید، این اسکلت نشان دهنده تاریخ بسیار طولانی و رسومات در آن زمان می باشد که در گذشته فردی که فوت می شد به همراه با ارزش ترین وسایل زندگی خود دفن می شدند.

تالار مینا موزه آبگینه تهران

در این تالار از ویترین ‌هایی طراحی شده اند که در ساخت آنها از سبک معماری دوره هخامنشیان در تخت جمشید بهره گرفته شده است، در این تالار آثار شیشه ‌ای و سفالین از دوره های تاریخی به نمایش گذاشته شده است. که تارخی ترین و قدیمی ‌ترین آن متعلق به اوایل هزاره‌ دوم قبل از میلاد و تمدن‌ های مختلف است.

تالار بلور موزه آبگینه تهران

این تالار نیز از معماری دوره هخامنشیان و نقش رستم در شیراز الهام گرفته شده و در آن اشیا شیشه ‌ای تاریخی نگهداری می شود.

تالار صدف موزه آبگینه تهران

در این تالار اشیای سفالین و شیشه ای دوران اسلامی نگهداری می شود و تالار صدف دارای دکوراسیون به شکل صدف می باشد.

تالار زرین ‌فام موزه آبگینه تهران

دراین تالار ظروف اشرافی نگه داری می شود و این بخش به همین دلیل به خاطر وجود این ظروف به این نام معروف شده است.

تالار لاجورد موزه آبگینه تهران

ازدیگر تالارها و بخش های این موزه تالار لاجورد می باشد که دارای دو بخش می باشد، از آثار موجود در این بخش آثار سفالین و شیشه‌ ای مربوط به دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار می باشد، معماری و طراحی این بخش از فرم خیمه‌ های مغولی و برج‌ مقبره‌ ها الهام گرفاه شده است.

حوضخانه موزه آبگینه تهران

در طبقه زیر همکفت عمارت حوضخانه قرار دارد که دارای معماری بی نظیری از اواخر دوره قاجار می باشد و در این بخش گالری موزه قرار گرفته است.

ساختمان آموزش موزه آبگینه تهران

از بخش های دیگر موزه آبگینه ساختمان آموزش می باشد که در ضلع شمالی حیاط موزه قرار دارد، که کلاس های آموزشی در طبقه همکف می باشد و کتابخانه موزه آبگینه و سفالینه ‌های ایران مشتمل بر 4000 جلد کتاب تخصصی در زمینه هنر، تاریخ، معماری و صنایع دستی در طبقه فوقانی قرار دارد.

هزینه بازدید از موزه آبگینه تهران

برای بازدید از موزه آبگینه در تهران باید قبل از ورود بلیط تهیه نمایید و هزینه ای را پرداخت نمایید و در ساعات بازدید از موزه دیدن نمایید و از جذابیت های تاریخی این موزه و آثار با ارزش آن دیدن نمایید.  با تهیه بلیط هواپیما مشهد تهران در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

فصل مناسب برای بازدید از موزه آبگینه تهران

برای بازدید از موزه آبگینه تهران می توانید در هر فصلی که دوست دارین از آن بازدید نمایید، اما بهترین زمان و بهترین فصل بازدید از موزه اوایل پاییز و همچنین اوایل بهار می باشد، که آب و هوای در این فصول دلپذیر و مطبوع است.

جاهای دیدنی در نزدیکی موزه آبگینه تهران

در نزدیکی موزه آبگینه تهران دیدنی های دیگری وجود دارد که می توان به جاذبه هایی همچون پردیس سینمایی چارسو، مرکز خرید فردوسی، پارک علاءالدین، عمارت امین السطان، خانه موزه استاد ابوالحسن صبا، بنیاد سینمایی فارابی، موزه ملی ایران، موزه ملک، کلیسای پطرس مقدس، پارک شهر اشاره کرد که در فاصله بسیار کمی از موزه آبگینه قرار دارند که می توانید با کمی پیاده روی به از این جاهای دیدنی نیز دیدن نمایید.

 

دسترسی به موزه آبگینه

برای دسترسی به موزه آبگینه می توانید از طریق وسایل نقلیه مختلف خود را به موزه برسانید، که بهترین وسیله و راحتترین مترو می باشد، که می توانید در هر مسیری که هستید با استفاده از مترو در ایستگاه امام خمینی (ره)، ایستگاه سعدی و ایستگاه میدان حسن ‌آباد خود را به موزه برسانید. اگر از خودرو شخصی استفاده می کنید باید طریق خیابان جمهوری اسلامی یا خیابان امام خمینی به سمت خیابان سی تیر تهران بروید.

ساعت بازدید موزه آبگینه

برای بازدید از موزه آبگینه تهران اگر در نیمه اول سال به این موزه می روید می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۹به بازدید بپردازید و ساعات بازدید در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر می باشد. لازم است بدانید موزه آبگینه در ایام سوگواری تعطیل می باشد.

 

آدرس موزه آبگینه: ایران، استان تهران، تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

date_range چهارشنبه 29 فروردین 1403 remove_red_eye 53 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0