{{ctrl.notification}}
Shalmash waterfall in West Azerbaijan

آبشار شلماش آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی از بهترین استان های غربی کشور که دارای طبیعت سرسبز و آثار تاریخی بسیار زیادی می باشد، ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی که دارای جاذبه های بی نظیر و منحصربفردی همچون موزه ‌ها، چشمه‌ ها، بازارهای سنتی و بناهای تاریخی متعددی می باشد، از دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی می توان به مهاباد، خوی، تکاب، چالدران، سردشت و ماکو اشاره کرد که دارای آثار با ارزش تاریخی و طبیعی بسیاری می باشند، به همین دلیل سالانه این استان گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود کشانده است، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های طبیعی در استان آذربایجان غربی آبشار شلماش بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی آبشار شلماش آذربایجان غربی

آبشار شلماش از جمله آبشارهای مرتفع و پرآب ایران و از معروف ترین جاهای دیدنی در استان آذربایجان غربی که بهترین گزینه برای گشت‌ وگذار و تفریح می باشد، آبشار شلماش در ۱۵ کیلومتری سردشت در نزدیکی روستای شلماش قرار دارد، آبشار شلماش یک آبشار سه طبقه که بلندترین طبقه آبشار آن حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و دو طبقه دیگر هر کدام حدود ۱۰ متر ارتفاع دارند، آبشار شلماش سردشت از رودخانه کوچک زاب سرچشمه می گیرد، آبشار شلماش در فصل بهار و تابستان بسیار پر آب و خروشان می باشد و آب و هوا بسیار خنک و مطبوع و با چشم ‌انداز بی ‌نظیری مقصد گردشگری  گردشگران زیادی می باشد.

مسیر دسترسی به آبشار شلماش آذربایجان غربی

آبشار شلماش در فاصله ۱۵  کیلومتری جنوب شهر مرزی سردشت، در کنار دره ‌ای بسیار زیبا، ۲۴۰ کیلومتری شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع شده است، برای دسترسی به آبشار شلماش باید ابتدا به سمت استان آذربایجان غربی و شهر مرزی سردشت بروید، در ابتدا به به سردشت به روستای مراغان و شلماش رفته دراین مسیر همچنان حرکت نمایید تا به جاده کوهستانی و آسفالته برسید و از آنجا با کمک تابلوهای راهنما به آبشار برسید، در مسیری نزیدک به آبشار در پارکینگی که در فاصله ۲۰ متری آبشار قرار گرفته که بعد از پارک کردن خودرو با پیاده روی از مسیری سرسبزی پر از درختان بلوط، چنار، انار و گردو عبور کرده تا به آبشار برسید، فاصله سردشت تا آبشار شلماش ۱۵ کیلومتر که حدود ۱۸ دقیقه طول می کشد. برای بازدید از دو آبشار دیگر که در قسمت های پایینی دره قرار دارند می توانید از پله ‌ها و حصارهایی که در این مسیر توسط محیط زیست برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده است که حدود ۴۰۰ پله است می توانید استفاده نمایید و به راحتی به بازدید از آبشارهای دیگر بپردازید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شلماش آذربایجان غربی

برای سفر و بازدید از آبشار شلماش آذربایجان غربی به دلیل قرار گیری این آبشار در منطقه ای کوهستانی بهترین فصل برای تماشای این آبشار زیبا فصل بهار است، که هم آب و هوا معتدل می باشد و هم آبشار در پرآب ‌ترین حالت خود قرار دارد، در پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه بسیار سرد و پر برف می باشد و زمان مناسبی برای بازدید نیست چون مسیر یخ زده است و ممکن است برایتان مشکلی به وجود آید، بنابراین بهترین فصل سفر همان بهار و تابستان می باشد.

پوشش گیاهی آبشار شلماش آذربایجان غربی

آبشار شلماش آذربایجان غربی از جذاب ترین جاهای دیدنی در این استان که سالنه میزبان گردشگران زیادی می باشد، آبشار شلماش دارای پوشش گیاهی متنوعی همچون درختان بلوط، افرا، ممرز، راش، و توس می باشد.

پوشش جانوری آبشار شلماش آذربایجان غربی

علاوه بر پوشش گیاهی در اطراف آبشار شلماش آذربایجان غربی این منطقه همچنین دارای پوشش جانوری حیواناتی نظیر خرس، گراز، روباه، خرگوش، سنجاب، عقاب، شاهین و جغد است که در این منطقه زیست می کنند.

جاهای دیدنی اطراف آبشار شلماش آذربایجان غربی

جاذبه های دیدنی دیگری که در اطراف آبشار شلماش قرار دارد، که می توانید علاوه بر بازدید از آبشار زیبا و طبیعت بکر آن از دیگر دیدنی های این منطقه نیز دیدن نمایید در ادامه با این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

گرمابه‌ بیستون

از جاذبه های دیدنی و بناهای تاریخی که در فاصله حدود ۱۱ کیلومتری آبشار شلماش قرار دارد می توان به گرمابه‌ بیستون اشاره کرد، گرمابه‌ بیستون از قدیمی ‌ترین گرمابه‌ های ایران که قدمت به دوره ساسانیان باز می گردد و دارای معماری بی نظیری می باشد، گرمابه‌ بیستون شامل چندین حمام، حوضچه و استخر می باشد که این حوضچه ها و استخرها همگی از آبگرم معدنی پر شده اند که این آبگرم دارای خواص درمانی بی نظیری می باشد و برای دردهای مفاصل، روماتیسم و بیماری‌های پوستی مفید می باشد.

چشمه‌ کانی گراوان

از زیباترین چشمه ‌های ایران چشمه‌ کانی گراوان می باشد، چشمه‌ کانی گراوان فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از آبشار شلماش قرار دارد و این چشمه از دل کوه سرچشمه می گیرد و دارای آب زلال و فیروزه ‌ای رنگی می باشد، چشمه‌ کانی گراوان از جاذبه های پرطرفدار در این منطقه که در میان چمنزارها و جنگل ‌های انبوه قرار گرفته و مکان مناسبی برای پیک‌ نیک و پیاده ‌روی و تفریح می باشد.

 

پل قلاتاسیان

پل قلاتاسیان که بر روی رودخانه زاب و در فاصله حدود ۴۸ کیلومتری از آبشار شلماش قرار دارد از قدیمی ‌ترین پل ‌های ایران بشمار می رود که قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد، پل قلاتاسیان دارای معماری بی نظیری می باشد، پل قلاتاسیان دارای طاق ‌های آجری زیبایی می باشد.

امکانات تفریحی آبشار شلماش آذربایجان غربی

آبشار شلماش از جذاب ترین مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری بی نظیر و منحصربفرد در استان آذربایجان غربی می باشد، که گردشگران زیادی سالانه این منطقه و آبشار را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، از این رو در اطراف آبشار شلماش امکانات تفریحی وجود دارد که گردشگران می توانند به تفریح و گردش بپردازند، از امکانات تفریحی نیز می توان به عکاسی از مناظر بکر اطراف آبشار، جنگل نوردی در جنگل ‌های زاگرس شمالی که در دامنه ‌های جنوبی رشته کوه‌ های زاگرس قرار دارند، کوهنوردی در قله ای نزدیک آبشار شلماش، شنا در حوضچه های کم عمق تر پایین دست آبشار که می توانید به آبتنی بپردازید.

امکانات رفاهی آبشار شلماش آذربایجان غربی

آبشار شلماش از جاذبه‌های توریستی محبوب که دارای امکاناتی رفاهی نظیر: کمپینگ در نزدیکی که سکوهایی برای برپایی چادر در اطراف آبشار قرار دارد که می توانید به راحتی در آنجا چادر بزنید و از دیگر امکانات می توان به سرویس بهداشتی، تعدادی آلاچیق برای استراحت،  فروشگاه مواد غذایی، نوشیدنی و سوغاتی، رستوران و غذاخوری با انواع غذاهای محلی و ایرانی، مسجد برای انجام فریضه نماز و یک پارکینگ نسبتاً بزرگ اشاره کرد. با تهیه بلیط هواپیما تهران ارومیه در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

date_range پنجشنبه 03 خرداد 1403 remove_red_eye 80 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0