{{ctrl.notification}}
Shadgan lagoon of Khuzestan

تالاب شادگان خوزستان

خوزستان از استان های گردشگری و دیدنی در جنوب کشور می باشد، اهواز مرکز استان خوزستان که از قدیمی ترین شهرهای این استان بشمار می رود، حوزستان دارای تاریخچه ی غنی با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار زیاد که گردشگران زیادی سالانه برای تفریح و گردش و بازدید از جاذبه های دیدنی به این استان سفر می کنند، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی تالاب شادگان یکی از جاذبه های طبیعی خوزستان بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان خوزستان جاذبه‌ ای طبیعی و از جاهای دیدنی ومعروف که گردشگرانی زیادی برای بازدید این تالاب به خوزستان سفر می کنند، تالاب شادگان حدود ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و از بزرگ ترین تالاب‌ های ایران به شمار می ‌رود. تالاب محبوب شادگان از سه تالاب، شادگان و خور موسی و خورالامیه تشکیل شده، تالاب شادگان جزو مناطق حفاظت‌ شده سازمان محیط‌ زیست در خوزستان است و به‌ عنوان پناهگاه بین ‌المللی حیات وحش بشمار می رود. تالاب شگفت‌ انگیز شادگان دارای آب شیرینی می باشد که از رود کارون و رودخانه جراحی تأمین می ‌شود، که سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه جراحی وارد این تالاب می شود، اما آب شور تالاب دائمی می باشد که این آب شور از جزر و مدهای خلیج‌ فارس و از خورها تامین می شود، تالاب شادگان از نظر جغرافیایی از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌ شیر، از شرق به آب‌ های خور موسی و از غرب به جاده دارخوین و آبادان منتهی می شود.

ویژگی های متمایز تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان خوزستان دارای ویژگی های متمایزی نیز می باشد که می توان به قرار گیری این منطقه به عنوان پناهگاه بین ‌المللی حیات وحش و مناطق حفاظت‌ شده سازمان محیط‌ زیست، وجود ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار و دلفین بینی ‌بطری معروف ‌ترین موجودات در این منطقه می باشد، قرار گیری دو روستای صراخیه در داخل تالاب که بسیار جذاب و دیدنی می باشد. به همین دلیل تالاب شادگان خوزستان در سال ۱۳۵۴ شمسی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده است. همچنین تالاب شادگان در سال ۱۳۷۲ در فهرست قرمز تالاب ‌های بین‌المللی یا لیست مونترو نیز قرار گرفت، آن هم به این دلیل که تخلیه پساب‌های آلوده‌، عبور لوله ‌های نفتی، تخلیه زباله‌ های شهری و فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و سد سازی که باعث آلودگی و تغییر رنگ آب این تالاب شده به همین دلیل نام آن در این لیست ثبت شده است.

نام گذاری تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان اهواز که امروزه همه آن را به نام شادگان می شناسند دارای نام های دیگری مانند: خوردورق، استلاحیه، فلاحیه و دورق ‌الفرس نیز بوده که در گذشته در دوره های مختلف به این نام ها معروف بوده است.

 

مسیر دسترسی به تالاب شادگان خوزستان

برای دسترسی به تالاب شادگان خوزستان باید ابتدا از اتوبان اهواز به سمت آبادان بروید و بعد از طی مسافتی حدود ۹۷ کیلومتر به سه ‌راهی دارخوین که رسیدید، به سمت روستای صراخیه رفته و به سمت تالاب بروید، همچنین می توانید از بزرگ ‌راه ماهشهر به آبادان خود را به میدان فاطمیه رسانده و بعد در مسیر بلوار امام خمینی به سه‌ راه شادگان رسده و با عبور از کمربندی سدیره سفلی به تالاب شادگان خواهید رسید، که حدود ۲ ساعت زمان می برد.

پوشش جانوری تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان اهواز جزو مناطق حفاظت شده که در آن حدود ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار زیست می کنند، در تالاب شادگان جانورانی مانند: گراز، گرگ، شغال، گربه جنگلی، تیر مار، یله مار، مار افعی، شنگ بانام و دلفین بینی ‌بطری که معروف‌ ترین پستاندار تالاب بشمار می رود در این منطقه زیست می کنند، گاومیش نیز از حیوانات پرورشی در این منطقه می باشد که توسط مردم روستاهای حاشیه پرورش داده می شوند، پرندگانی مثل فلامینگو و پلیکان زرد نیز در این تالاب زیست می کنند، در تالاب شادگان نیز آبزیانی مانند ماهی بنی، کپور رنگی، کوسه‌ماهی، مارماهی، ماهی حمری و انواع میگو وجود دارد، همچنین ماهی ‌های رود خانه بهمن‌ شیر و جراحی و کارون برای تخم‌ گذاری به تالاب شادگان می آیند.

اقامت در نزدیکی تالاب شادگان خوزستان

برای اقامت در تالاب شادگان اقامتگاه بوم گردی وجود ندارد تنها می توانید در سوئیت ‌ها، اقامتگاه‌ ها یا هتل‌ های شهرهای اطراف اقامتی بگیرید و یا از خانه ‌های محلی بومیان استفاده نمایید و اتاقی اجاره کنید و یا با داشتن تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود می توانید کمپ کنید. مضیف‌ هایی در تالاب شادگان قرار دارد که با نی و برگ درخت نخل ساخته شده اند، که در جزیره ‌ای وسط تالاب قرار دارند، شما می توانید در این مضیف ها استراحت کنید و لذت ببرید.

 

تجهیزات لازم برای سفر به تالاب شادگان خوزستان

اگر به تالاب شادگان سفر می کنید می توانید لوازم ضروری که نیاز دارید را به خود همراه داشته باشید، در غیر این صورت تالاب شادگان بخاطر گردشگران بسیار زیاد از امکانات رفاهی مانند پارکینگ، مسجد، رستوران و سرویس بهداشتی برخوردار می باشد که توسط سازمان میراث ‌فرهنگی این امکانات در نظر گرفته شده، تنها تجهیزات لازم که باید با خود داشته باشید کرم ضدآفتاب و لباس مناسب و وسایل لازم برای کمپینگ می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران اهواز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بهترین زمان سفر به تالاب شادگان خوزستان

همانطور که می دانید استان خوزستان دارای آب و هوای گرمی می باشد که تابستان های آن را حتما طاقت نخواهید آورد، از این رو قبل از اینکه به تالاب شادگان بروید بهتر است از شرایط آب و هوایی این منطقه مطلع شوید، تالاب شادگان دارای هوای گرم و شرجی‌ که بهترین زمان سفر به تالاب شادگان فصل سرما از اوایل آذر تا فروردین ماه می باشد.

 

date_range چهارشنبه 09 خرداد 1403 remove_red_eye 61 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0