{{ctrl.notification}}
Qom souvenirs

سوغات قم

قم از شهرهای زیارتی در ایران که مسافران و زائران زیادی سالانه این شهر را بعنوان مقص گردشگری و زیارتی خود انتخاب می کنند، قم علاوه بر داشتن جاذبه های زیارتی دارای جاذبه های طبیعی و دیدنی دیگری نیز می باشد، اکثر کسانی که به قم سفر کرده اند حتما در این شهر به خرید و تهیه سوغاتی نیز پرداخته اند، از معروف ترین سوغاتی های این شهر سوهان معروف آن می باشد هر چن که قم دارای سوغات دیگری نیز می باشد که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی سوغات قم بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

قالی و قالی بافی قم

قالی از معروف ترین صنایع دستی در قم می باشد که قالی‌ بافی قم معروفیت جهانی دارد، شهر قم در بافت قالی سابقه ‌ای طولانی دارد که به ۸۰ سال قبل برمی ‌گردد که در مناطق روستایی قم رواج دارد که به عنوان ابزاری برای کسب معیشت مردم بوده است، صنعت قالی‌ بافی از طریق تجار کاشانی به قم منتقل شده است، قالی و قالی‌ بافی جزوی از فرهنگ مردم قم و از هنرهای دستی رایج و سوغات این شهر بشمار می رود، از فرش‌های دست ‌بافت ایرانی و معروف در قم می توان به طرح‌ های مشهور به لچک و ترنج شاه ‌عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه اشاره کرد.

فرش ابریشم قم

از دیگر صنایع دستی قم فرش ابریشم می باشد، فرش ابریشم از سوغاتی با ارزش و گران ‌بها در شهر قم که دارای اصالت زیادی می باشد و این فرش ها از تاروپود خالص ابریشم می باشد، در بافت فرش ابریشم قم از مواد عالی و رنگ‌های طبیعی استفاده شده، فرش ابریشم قم دارای طرح های چشم ‌نواز ایرانی همچون طرح‌های بته ‌ای، هندسی جوشقانی، لچک ترنج، بندی خشتی یا موزاییک بختیاری، درختی، شکارگاه، عباسی، شاه ‌عباسی افشان، بندی کتیبه ‌ای، محرابی، محرمات، گل فرنگ، ترنجی کف ساده، ضل ‌السلطانی، خشتی و محتشم می باشد، جالب است بدانید در رنگرزی تارهای ابریشم از رنگ های کاملا طبیعی شامل پوست انار، پوست گردو، زاج، اسپرک، روناس و… استفاده می شود، که در بافت فرش ها از تنوع رنگ های زیادی استفاده می شود.

خرمهره قم

از دیگر سوغاتی های شهر قم می توان به خر مهره اشاره کرد، خرمهره دارای قدمتی شش هزار ساله و نخستین محصول سرامیکی ساخت بشر بشمار می رود، تاریخچه ی خرمهره به زمان های بسیار قدیم باز می گردد که توسط یکی از شاهزاده خانم‌ های ایرانی به مصر منتقل شد و هنرمندانی که به همراه وی به مصر رفاه بودن این هنر را به مصریان انتقال دادند که مصری ها این هنر را به نام خود ثبت نمودند، اما سرانجام خرمهره یا مهره‌های فیروزه ‌ای باستان در نمایشگاه اکسپو دوهزار هانوور آلمان با نام مروارید فیروزه‌ای ایران باستان به ثبت جهانی رسید. اکنون تنها کارگاه فعال تولید خرمهره در جهان در قم مشغول به کار می باشد که از  صنایع‌ دستی منحصر به ‌فرد و سوغات قم بشمار می رود، جالب است بدانید مردم کشورهای اروپایی به خر مهره قم مهره شانس می گویند، در کشورهای همسایه مثل تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و اردن از خرمهره به عنوان چشم ‌نظر استفاده می ‌شود، خرمهره‌ ها نوعی مهره درشت به رنگ سفید یا آبی می باشد که بر گردن خر و اسب و استر می بستند، برخی از مردم معتقد هستند که خر مهره رنگ آبی اشعه ‌های منفی را جذب خود می کند و و شادی و نشاط آرامش خاصی به انسان می بخشد. امروزه خرمهره را با حدود 160 طرح متنوع میسازند که از این نمادها و طرح ها می توان به طرح الله و اسامی معصومین نمادهای دیگری مثل ماه و ستاره، ماهی و خرگوش، گل لاله و پنج پر، اشکال هندسی مربع، لوزی، مثلث و نماد‌های نعل اسب و لنگر، کاج، پروانه، انواع آویز‌ها تولید می شود.

منبت ‌‌های قم

از دیگر صنایع ‌دستی و سوغات قم هنر منبت کاری می باشد، منبت‌ کاری یکی از دست ‌سازه‌های هنرمندان قمی می باشد، هنر منبت ‌کاری بر روی چوب انجام می شود، که با ارزان ترین مواد اولیه ارزان و ساده تولید می شود، بر روی چوب های نقش‌های متنوع و اصیلی همچون طرح های ختایی، اسلیمی، بوته و گل کنده کاری می شود، منبت‌ کاری از ظریف ‌ترین صنایع‌ دستی و سوغات قم بشمار می رود، قم اصلی ‌ترین و بزرگ ‌ترین قطب در زمینه منبت ‌کاری در ایران است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش می باشد.

انگشتر‌های دست‌ ساز قم

از دیگر صنایع دستی و معروف در قم که قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد برمی ‌گردد، انگشتر‌سازی می باشد، انگشترسازی در قم در شکل‌ های مختلفی چنگه ‌ای، چنگه‌ ای وی V شکل، دیواره‌ دار یاحفره ‌ای، کانالی، سنگ ‌فرشی، ‌مهره ‌ای، خوشه‌ ای،‌ تراز و بالرین ساخته می‌ شود و روی آن نگین هایی از سنگ ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی همچون زمرد،‌ الماس، فیروزه و سنگ‌های قیمتی و زبرجد، سفال، عقیق گزاشته می شود. یکی از دلایل پر روتق بودن انگشتر سازی در قم وجود معادن عقیق در این استان می باشد.

بافته‌های مروار قم

از دیگر سوغات قم بافته ‌های مروار می باشد، مروار بافی نوعی بافت حصیر می باشد که این هنر در بین شهرهای مختلف همچون در اطراف تهران، ملایر، کرج و… رایج می باشد، مروار بافی از ترکه ها بافته می شود، از این ترکه های مروار برای بافت سبد، ظروف، مبل، شکلات‌خوری، لوستر، جای نخ و سوزن استفاده می شود، برای بافت ابتدا ترکه های مروار را به سه یا چهار قسمت تقسیم کرده و در آب جوش گذاشته تا لایه رویی آن گرفته شود و بعد از خشک کردن ترکه ها از آن استفاده می شود. بعد از بافت نیز ترکه های مروار روغن جلا روی آن زده می شود و به رنگ طلایی در می ‌آید. با تهیه بلیط هواپیما کیش تهران در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

date_range چهارشنبه 16 خرداد 1403 remove_red_eye 49 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0