{{ctrl.notification}}
همه چیز درباره گنبد جبلیه کرمان

همه چیز درباره گنبد جبلیه کرمان

کرمان جزو شهرهای بزرگ ایران است که مرکز استان کرمان و مرکز شهرستان کرمان می باشد، کرمان با داشتن مکان های تاریخی و تفریحی  بی شماری باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب کند یکی از این مکان های تاریخی گنبد جبلیه است، در این مطلب از اس چارتر سامانه خرید بلیط هواپیما، قصد داریم تا به شما گنبد جبلیه را معرفی کنیم  در ادامه با همراه باشید.

شما همچنین میتوانید بلیط هواپیما تهران به کرمان خود را در آس چارتر خریداری کنید.

معماری گنبد جبلیه

تاریخچه گنبد جبلیه

گنبد جبلیه در بخش شرقی کرمان و در نزدیکی دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین واقع شده است این گنبد بسیار بزرگ می باشد و از سنگ و گچ ساخته شده است در طی زمان های گذشته این گنبد کوچکتر شده است، گنبد جبلیه هشت ضلعی می باشد و نام دیگر ان که بسیار مشهور است گنبد گبری است.

ابشارهای سیمک

 گنبد جبلیه تمام ان از سنگ بنا شده است و عرض پی ان نیز در پایه به سه متر می رسد در هشت طرف این گنبد هشت در احداث شده است که هر در ان 2 متر عرض دارد و هدف از ساخت ان برای محکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب بنا بوده است، همچنین درگاه ها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی از انها باز است بخش بالای این گنبد از اجر ساخته شده است و در داخل گنبد گچ بری ها و تزئین کاری هایی وجود دارد که قسمت بالای ان تخریب شده است.

معماری گنبد جبلیه

داستان گنبد جبلیه

کرمانی ها اعتقاد دارند که این محل اتشکده و یا مقبره یکی از زرتشتیان بوده است همچنین بعضی از افراد می گویند که مزار سید محمد تباشیری می باشد، هنگامی که این قبرستان را ویران کردند سنگ این مقبره را برداشتند و برای نمایی دیگر به کار بردند همچنین پژوهشگران اروپایی چون هیلن براند این گنبد را مربوط به دوران سلجوقیان می دانند. کلمه (جبلی ) دستکاری شده کلمه (گبری ) می باشد، طبق قواعد اشتقاقهای فارسی حرف (گ) به (ج) تبدیل شده است، قدمت گنبد جبلیه را از کلمه گبری می دانند ، می توانید حدس بزنید که مربوط به پیش از اسلام باشد و جزو بناهای زرتشتی و گبری است، سبک این گنبد با سبک اتشکده تطابق ندارد.

معماری گنبد جبلیه

بعضی از افراد احتمال می دهند بنای موجود مربوط به اواخر دوران ساسانی باشد که اوایل اسلام بازسازی شده است یا اینکه در اوایل اسلام با الهام از معماری ساسانی احداث شده است. در دوره هایی چون دوره سلجوقی به دستور (محمد بن الیاس ) بازسازی شده است، همچنین طبق گفته ها در ساخت این گنبد به جای اب از شیر شتر استفاده شده است که مورخان و معماران دلیل استحکام و مقاومت این بنا را همین می دانند، در اطراف این بنا جنگل کاری شده و درختانی کاشته شده است که بیشتر این درختان سرو و کاج می باشند نام این جنگل (جنگل قائم ) می باشد که جزو مکان های تفریحی و دیدنی کرمان است.

معماری گنبد جبلیه

گنبد جبلیه در سال 1383 به موزه تبدیل شده است ، امروزه شهرداری کرمان با همت و پشتکار بخش خصوصی تصمیم به راه اندازی سیستم ar  (واقعیت افزوده ) برای بناهای تاریخی از جمله گنبد جبلیه گرفته است.

معماری گنبد جبلیه

معماری گنبد جبلیه

همانطور که در بالا گفته شد معماری این گنبد به شکل هشت ضلعی بوده است و سنگ مصالحی بوده که برای ساخت ان استفاده شده است ، سقف این گنبد از اجر ساخته شده است و داخل ان گچبری هایی فوق العاده زیبا دارد همچنین مصالح استفاده شده از دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و اهک از داخل می باشد. یکی از نویسندگان نامدار انگلیسی که جغرافیدان نیز می باشد درباره این گنبد می گوید : (از قبرستان که رد می‌شوید یک ساختمان هشت ضلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال بر آن قرار گرفته و قطر داخل آن ۱۸ فوت و هر طرفی نیز ۱۸ فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می‌باشد. این محل را جبلیه می‌نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه‌ است.)

معماری گنبد جبلیه

داستان کتیبه کشف شده مسجد ابدر

این گنبد یک کتیبه ارزشمند دارد که نام ان کتیبه ی مسجد ابدر اشکان مربوط به بنای یادبود یک مسجد در ارتفاعات شهرستان بافت است که بر روی قطعه سنگی طبیعی و به خط کوفی حک شده است از دیگر قطعه های ارزشمند می توان به قطعه تاریخی در سال 1377 در گنبد جبلیه توسط فردی به نام وسط احمد ایلاقی کشف شد و به سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تحویل داده شد ابعاد این سنگ قبر در 22*26 بوده است و دارای دو قسمت مهم است یکی نوار حاشیه ای و دیگری نوشتار وسط که در یک کادر واقع شده است، حاشیه این کتیبه از قسمت پایین گوشه سمت راست شروع می شود این بخش ها شامل ایه و قسمتی از ایه سوره مبارکه ال عمران می باشد.

معماری گنبد جبلیه

همچنین در این گنبد تقریبا بیش از 120 قطعه سنگ حجاری شده کشف شده است که مربوط به دوران های مختلف تاریخی است این سنگ ها عبارتند از : سنگ هزار ساله رابر، سنگ مقبره خواجه اتابک مربوط به دوران سلجوقی و سنگ قبر میرزا آقاخان، پسر میرزا احمد علی خان وزیری نویسنده تاریخ کرمان و چندین نمونه وقف سنگی دیگر.

معماری گنبد جبلیه

اثار ملی

این اثر تاریخی در اذر سال 1316 شمسی در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفت و در سال 1383 بعد از بازسازی تبدیل به گنجینه جبلیه (کتیبه های تاریخی ) شد.

ابشارهای سیمک

گنبد جبلیه کجاست ؟

این بنای تاریخی در دامنه کوه های مسجد صاحب الزمان واقع شده است.

ابشارهای سیمک

مسیر دسترسی به گنبد جبلیه

ابتدا باید به سمت کوه های صاحب الزمان و خیابان زریسف در شرقی ترین بخش شهر کرمان بروید توجه داشته باشید که بنای بیرونی این گنبد را می توانید هر زمانی که خواستید ببینید اما برای بازدید از بنای درونی این گنبد باید در زمان های مشخص شده بروید.

ابشارهای سیمک

مکان های نزدیک به گنبد جبلیه

بعد از بازدید از گنبد جبلیه می توانید به مکان های نزدیک ان چون : فاصله گنبد جبلیه تا موزه ساعت: ۲.۳ کیلومتر، فاصله گنبد جبلیه تا حمام گنجعلی خان: ۴.۵ کیلومتر، فاصله گنبد جبلیه تا بازار وکیل: ۴.۴ کیلومتر، فاصله گنبد جبلیه تا قلعه اردشیر: ۳.۵ کیلومتر بروید، در ادامه چند مورد از این مکان ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ابشارهای سیمک

قلعه اردشیر کرمان

قلعه اردشیر یک قلعه تاریخی در کرمان می باشد که به ان قلعه اردشیر خان می گویند این قلعه در بخش شرقی شهر کرمان بر روی یک تپه قرار دارد و نام ان برگرفته از تپه و ظاهر ان می باشد، این قلعه باقی مانده از اثار قبل از ورود اسلام به داخل ایران است که امروزه تنها خرابه ای از ان باقی مانده است.

ادرس قلعه اردشیر : استان کرمان، شهر کرمان ، خیابان انقلاب، نزدیک پارک جنگلی انقلاب

ابشارهای سیمک

بازار وکیل کرمان

بازار وکیل کرمان از مکان هایی است که بی شک باید در سفر به کرمان از ان بازدید کنید این بازار معماری ان ایرانی است و از الگویی کشیده برخوردار می باشد تمامی قسمت های این بازار به صنف خاصی تعلق دارد از این رو می توانید هر انچه مورد نیازتان است را تهیه کنید.

ابشارهای سیمک

مکان های دیدنی کرمان

باغ شاهزاده ماهان

این باغ یک مکان فوق العاده عالی برای تفریح اخر هفته ها است ، باغ شاهزاده ماهان در دو کیلومتری شهر ماهان و نزدیکی کرمان واقع شده است ، شاهزاده ماهان ، عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان بوده است  که به تکمیل و احداث در این باغ اقدام کرده است. این باغ در سال 1390 به همراه باغ پاسارگاد شیراز به عنوان مادر باغ های ایرانی ، باغ ارم شیراز ، ، باغ چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت آباد یزد، باغ پهلوان پور مهریز یزد و باغ عباس آباد بهشهر در فهرست اثار میراث جهانی به ثبت رسیده است.

ابشارهای سیمک

از امکانات باغ شاهزاده ماهان می توانیم به رستوران ، مهمانسرا، اسب سواری ، خرید صنایع دستی اشاره کنیم.

آدرس باغ شاهزاده ماهان

این باغ در 25 کیلومتری کرمان و 6 کیلومتری شهر ماهان (جاده کرمان-بم) واقع شده است شما می توانید در اولین فرصت بلیط خود را تهیه کنید و به باغ شاهزاده ماهان سر بزنید.

ابشارهای سیمک

مجموعه ابراهیم خان کرمان

این مجموعه که نام ان ابراهیم خان کرمان است دارای مدرسه، حمام، آب‌انبار و بازار می باشد ، قدمت این مجموعه به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار باز می گردد ، این مجموعه در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است و بعد از گذشت دو قرن این مکان هایی که نام برده شد مانند حمام ، اب انبار، بازار همچنان فعال هستند.

ادرس مجموعه ابراهیم خان کرمان

ایران، استان کرمان، شهر کرمان، بازار کرمان، پس از بازار کلاه مال‌ها، در جوار میدان گنجعلی‌خان

ابشارهای سیمک

ابشارهای سیمک

این ابشار در 35 کیلومتری شمال کرمان قرار گرفته است که در روستای کوهپایه واقع شده است این ابشار مجموعه ای از 13 ابشار می باشد.

ادرس ابشارهای سیمک

۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

ابشارهای سیمک

هزینه بازدید از گنبد جبلیه

برای بازدید از این بنا باید هزینه ای را پرداخت کنید که این مبلغ برای هر نفر معادل 4 هزار تومن می باشد.

ابشارهای سیمک

ساعت بازدید از گنبد جبلیه

برای بازدید از این گنبد می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 18 مراجعه کنید.

ادرس گنبد جبلیه

استان کرمان، شرق کرمان، خیابان شهدا

date_range یکشنبه 26 تیر 1401 remove_red_eye 545 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0