{{ctrl.notification}}
همه چیز در مورد حمام فین

همه چیز در مورد حمام فین

حمام فین در باغ فین کاشان قرار گرفته است و یک حمام قدیمی می باشد ، دلیل مشهور شدن این حمام بخاطر قتل میرزا تقی خان امیر کبیر ، صدر اعظم ناصر الدین شاه قاجار است ، تقریبا همه ما این حمام را می شناسیم اما ممکن است ماجرای ان را کامل ندانیم ، در این مطلب از سایت اس چارتر قصد داریم تا به شما حمام فین را معرفی کنیم این حمام در باغ سرسبز و زیبای فین واقع شده است در ادامه همراه اس چارتر باشید.

معرفی شهر کاشان

معرفی شهر کاشان

کاشان همانطور که می دانیم در شهر اصفهان است ، کاشان با نام شهر گل و گلاب مشهور است همچنین شهر خانه های تاریخی و پایتخت فرش جهان است ، شهر کاشان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان به نام سیلک است که قدمت ان بیش از 7 هزار سال می باشد ، همچنین این شهر اولین تمدن یکجا نشینی و شهر نشینی است ، کاشان شهری است که بیش از 1700 اثر تاریخی دارد و تعداد 333 اثر ان ثبت ملی شده است.

معرفی شهر کاشان

تاریخچه حمام فین کاشان

در بخش جنوبی باغ فین دو حمام قرار دارد که به حمام بزرگ و کوچک معروف است ، حمام کوچک از اثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین احداث شده است ، حمام بزرگ در دوره قاجاریه به فرمان فتحعلی شاه بنا شده است.

معرفی شهر کاشان

معماری حمام فین کاشان

در حمام هایی که گفته شد بخش هایی شامل : ورودی ، گرم خانه ، اب نما ، خزینه ، محل نظافت و سربینه (رختکن ) دیده می شود ، همچنین کانال هایی جهت تعویض اب خزینه ها و حوضچه ها در کف حمام ها وجود دارد. دیوار حمام ها با عایق رطوبتی مخصوص (ماسه ، اهک و ساروج ) پوشیده شده است ، حمام فین دارای دالان ها و راهروهای زیادی می باشد که معماری زیبایی دارد.

معرفی شهر کاشان

بخش های حمام فین کاشان

حمام کوچک

حمام کوچک حمام قدیمی باغ محسوب می شود ، طبق اسناد تاریخی قدمت این حمام به دوران صفویه باز می گردد اطلاعات دقیقی در مورد کسیکه دستور ساخت این بنا را داده است در دست نیست اما معماری این حمام بسیار ساده است به همین دلیل بسیاری از افراد از همان اولی که این حمام ساخته شده می گویند این حمام برای استفاده از خدمتکاران در نظر گرفته شده بوده است ، در قسمت خزینه حمام 7 کاشی قدیمی وجود دارد که قدمت این کاشی ها مربوط به 500 سال پیش است ، همچنین این کاشی دارای ارزش بسیار بالایی است و برای نمایش گذاشته شده است.

معرفی شهر کاشان

همانطور که در بالا گفتیم این حمام کاملا ساده است و هیچ گونه معماری و جذابیت خاصی ندارد اما در ان یک قتلی اتفاق افتاده است که کل دنیا از ان با خبر شده اند و دوست دارند ماجرای ان را بدانند ، ناصرالدین شاه قاجار در تاریخ 20 دی 1230 دستور داده است تا میرزا تقی خان فراهانی ، معروف به امیر کبیر در این حمام به قتل برسد ، به همین دلیل این حمام کوچک بسیار معروف است ، در دوره مشروطه اشرار به این حمام حمله کرده اند و اشیای ان به سرقت رفت.

معرفی شهر کاشان

حمام بزرگ

در دوره قاجار ، پادشاهان دوره قاجار این باغ را بسیار دوست داشتند ، فتحعلی شاه قاجار اولین کسی بود که به این باغ توجه کرد ، این شخص دستور داد تا در کنار حمام قدیمی یک حمام جدید بسازند و حمام جدید مخصوص استفاده از امرا باشد ، به همین دلیل این حمام کمی بزرگ گتر و بهتر از حمام قبلی بود همچنین در ساخت این حمام از ستون های مرمری و بزرگ استفاده شده است ، در حمام بزرگ از تزئیناتی چون نقاشی های سقفی و گچ بری استفاده شده است ، حمام بزرگ دو سربینه دارد یکی از ان ها در نزدیکی ورودی و دیگری در انتهای این سربینه قرار دارد همچنین یک سکو و بخاری قابل مشاهده است ، در این سربینه ها می توانید شاهد نورگیر هایی چون مزین به کاشی های مشبک باشید که رو به باغ است. سربینه دیگری که در قسمت میانی حمام واقع شده است حوضی بزرگ دارد ، یک مسیر تردد در ضلع شرقی این سربینه وجود دارد که هنگام خروج ، اول از سربینه دوم و سپس از سربینه اول عبور می کند ، به این ترتیب در کنار بخاری دیوار گرم می شد ، در این قسمت پاهای خود را می شستند و سپس به سربینه اول می رفتند و لباس های خودشان را می پوشیدند.

معرفی شهر کاشان

داستان قتل امیرکبیر

اکثر ما نام امیر کبیر را شنیده ایم این شخص صدراعظم ناصرالدین شاه ، در گرم خانه حمام کوچک و در کنار حوض مرمرینی که در میان گرم خانه وجود دارد در 20 دی 1230 هجری خورشیدی به قتل رسید.

ثبت اثر ملی حمام فین کاشان

میراث جهانی یونسکو حمام فین را در تاریخ 15 اذرماه سال 1314 خورشیدی در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسانده است ، همچنین در پی تلاش های چند ساله یونسکو در سال 2011 میلادی باغ فین را که حمام فین در این مجموعه قرار گرفته است در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت کرده است. شما میتوانید با خرید بلیط هواپیما تبریز به تهران از این اقر تاریخی دیدن فرمایید.

معرفی شهر کاشان

نحوه دسترسی به حمام فین کاشان

برای رفتن به حمام فین کاشان ابتدا باید خودتان را به کاشان برسانید و سپس به حمام امیر کبیر که در انتهای بلوار امیر کبیر قرار دارد بروید.

معرفی شهر کاشان

هزینه بازدید از حمام فین کاشان

هزینه بازدید به ازای هر نفر معادل با 5 هزار تومن می باشد.

ساعت کاری حمام فین کاشان

این مجموعه از 6 ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 شب و از 6 ماه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 7 شب باز می باشد.

معرفی شهر کاشان

بهترین زمان بازدید از حمام فین کاشان

بهترین زمان ممکن برای بازدید از این حمام در فصل های بهار و تابستان است زیرا هوا در این قصل ها بسیار عالی می باشد ، کاشان در این فصل ها در معتدل ترین اب و هوای خودش است.

معرفی شهر کاشان

مکان های نزدیک به حمام فین کاشان

بعد از بازدید از حمام فین بهتر است سری به مکان های دیدنی کاشان بزنید که در همان نزدیکی ها است بعضی از این مکان ها عبارتند از : تپه سیلک ، خانه طباطبایی ها ، مسجد و مدرسه اقا بزرگ ، حمام سلطان امیر احمد ، موزه ملی کاشان 200 متر ، خانه بروجردی ها 1 کیلومتر ، بازار سنتی کاشان 8 کیلومتر ، خانه طباطبایی ها 8 کیلومتر.

معرفی شهر کاشان

رستوران های نزدیک به حمام فین کاشان

بعد از بازدید حتما دلتان می خواهد به رستورانی بروید و خستگی های خود را در کنید ما به شما پیشنهاد می کنیم سری به رستوران های : رستوران سفره خانه سنتی سندباد 900 متر ، رستوران مهر و ماه 650 متر ، رستوران و فست فود سیب سرخ 600 متر ، رستوران ترنج 550 متر ، رستوران باغچه سرای سروی 260 متر بزنید.

معرفی شهر کاشان

هتل های نزدیک به حمام فین کاشان

قطعا انتخاب هتل و اقامت در هر شهری جزو مهم ترین گزینه ها برای هر شخص است ما به شما پیشنهاد می کنیم سری به هتل هایی بزنید که در نزدیکی حمام فین کاشان هستند بزنید این هتل ها عبارتند از : هتل ایرانیان 8 کیلومتر ، هتل سنتی صادقی 7 کیلومتر ، هتل نگارستان 1 کیلومتر ، هتل امیر کبیر 1 کیلومتر ، هتل بهارستان 1 کیلومتر.

معرفی شهر کاشان

ادرس حمام فین کاشان

ایران ، استان اصفهان ، بخش مرکزی شهر کاشان ، قصبه فین کوچک از روستای فین ، خیابان امیر کبیر

date_range یکشنبه 23 مرداد 1401 remove_red_eye 267 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0