{{ctrl.notification}}
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

اصفهان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر دارای جاذبه های هنری و تاریخی بسیاری است که هر بیننده ای را متحیر می کند. یکی از این جاذبه های تاریخی و هنری، موزه هنرهای معاصر اصفهان است. این موزه در ساختمان رکیب خانه در خیابان استانداری اصفهان واقع شده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این موزه خواهد پرداخت تا پایات مقاله همراه ما باشید. آس چارتر سامانه خرید بلیط هواپیما به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما کرمانشاه تهران را به راحتی تهیه نمایید.

 

موزه هنر تزئینی اصفهان

معرفی موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان مساحتی حدود 2600 متر مربع دارد که مساحت سالن نمایشگاه 1200 متر است، و قدمت عمارت رکیب خانه اصفهان به قرن یازدهم می رسد. در این موزه آثار هنری متنوعی از رشته های مختلف در غرفه هایی که به زیبایی چیده شده اند به چشم می خورد. این اثر هنری شامل 3000 قطعه است که به دوره صفویه و قاجاریه باز می گردد. این موزه دارای یک کتابخانه اختصاصی با 1500 کتاب هنری است که دانشجویان هنر و معماری می توانند از آن استفاده کنند. موزه هنرهای تزئینی اصفهان در دوران حکومت شاه عباس اول بنا شده است جایگاهی برای نگهداری وسایل اسب سواری و به نوعی اصطبل سلطنتی بوده است.

موزه هنر تزئینی اصفهان

نام رکیب خانه که از واژه ی رکاب می آید هم به همین دلیل بر این عمارت باقی مانده است. این عمارت پس از برچیده شدن حکومت صفویه بلااستفاده ماند و متروک شد و در سال‌های بعد و در زمان قاجار دستور مرمت و استفاده از آن به عنوان فضای داخلی انحصاری ظل سلطان توسط شاه پسر ناصرالدین صادر شد. در دوره پهلوی از این بنا به عنوان اداره آمار و ثبت احوال استفاده می شد. در سال 1357 در پی پیروزی انقلاب اسلامی، موزه توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و حدود 4 هزار اثر تاریخی و فرهنگی از موزه هنرهای تزئینی تهران و سایر موزه‌های موجود در این موزه جمع‌آوری شد که به موزه هنرهای تزئینی تبدیل شد.

موزه هنر تزئینی اصفهان

معماری موزه هنرهای تزئینی اصفهان

بنای رکیب خانه دارای حیاط درختکاری شده بزرگی است که اطراف آن را تالارها و اتاق هایی تشکیل می دهند که قسمت های مختلف موزه را تشکیل می دهند و مانند سایر بناهای اصفهان حوض بزرگی در وسط حیاط دارد. امروزه از طبقات بالای ساختمان برای اداره استفاده می شود. این عمارت با گچبری و آینه کاری و معماری دلنشینش یکی از زیباترین قسمت های عمارت است و امروزه به عنوان دفتر موزه از آن استفاده می شود.

موزه هنر تزئینی اصفهان

بخش های مختلف موزه هنرهای تزئینی اصفهان

هفت بخش موزه هنرهای تزئینی اصفهان موزه هنرهای تزیینی اصفهان شامل هفت بخش خوشنویسی و نقاشی، لاکی و رنگ ‌روغن، دست‌بافت و گلدوزی سنتی، نقاشی، فلزکاری، چوب‌کاری و آبرنگ است که شامل آثار تاریخی با موضوعات مختلف است. نام هر بخش بر اساس کار آن بخش انتخاب شده است.

بلیط هواپیما کرمانشاه تهران

بخش های مختلف این موزه را در ادامه برایتان توضیح می دهیم:

خوشنویسی

این بخش به دلیل وجود صفحات قرآن، کتب تاریخی، رساله ها و اشعار در بخش خوشنویسی به یکی از با ارزش ترین بخش های موزه تبدیل شده است. این خطوط و رساله های تاریخی را میرعماد و دخترانش گوهرشاد، شفیع تبریزی، محمد مومن ابهری و هنرمندان دیگر نوشته اند. از دیگر آثار ارائه شده در این بخش می‌توان به تصویرسازی‌ها و ژنرال‌های تذهیب سعدی، دیوان معسر امیرعلیشیر نوایی و دست‌نوشته‌های زل المعاد محمد هاشم لولوی اصفهانی اشاره کرد. در این موزه آثار استادان مشهور خوشنویسی همچون یاقوت مستصمی، سلطانعلی مشهدی، میرعلی و محی هروی، منشی گنابادی، عبدالجبار اصفهانی، عبدالمجید طالقانی را می توانید مشاهده کنید. قاب های چرمی که برای کارهای خوشنویسی به روش های مختلف از جمله گلدوزی، سوزاندن و کوبیدن ساخته می شوند در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

بلیط چارتر ارزان یزد تهران

آثار لاکی

در قسمت آثار لاکی و روغنی می توانید آثار لاکی شامل قلمدان، جعبه، استند طومار، ترازو لاک، جلد آلبوم، قاب عکس، سرچب دان و ... را مشاهده کنید. آثاری که از هنرمندانی چون میرزا بابایی شیرازی، آقا صادق، آقا نجفعلی اصفهانی، فتح الله شیرازی و بسیاری دیگر به جا مانده، آثاری نفیس و خارق العاده در نقوش مختلف گل و مرغ، تک چهره، صورت‌سازی، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته‌اند. همچنین در این بخش منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه‌های آثار دوره صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه هنر تزئینی اصفهان

دست بافته های سنتی

در این بخش قطعات ارزشمند منسوجات دوره صفویه و قاجار ارائه می شود. بیشتر این دست بافته ها در مراکز بافندگی ایران مانند اصفهان، کاشان، یزد و کرمان بافته می شود و در این قسمت به نمایش گذاشته شده است. این منسوجات شامل شال، ترمه، مخمل، تافته، ساتن، زری و غیره است. علاوه بر این آثاری به صورت تابلو، کیسه پول، جا تختی، پرده، رومیزی، سوزن دوزی، میز قندان، لباس، شانه، مداد، چارقد، قالیچه و ... وجود دارد، زره دوزی، پولک دوزی، پولک دوزی، توری دوزی، گل دوزی کرم و تزئینات دیگر، قالیچه‌های معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که طراح آن‌ها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

نگارگری

اشیای ارزشمند زیادی در این بخش وجود دارند، آثار مینیاتوری مکتب هرات، اصفهان و تبریز و چهره های فردی از دوران قاجار و نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن با موضوعات مختلف زیبایی منحصر به فردی به این بخش بخشیده است. تصاویر کتاب با موضوعات مختلف، از گردهمایی های حماسی و ادبی گرفته تا فرهنگ پاپ، در این بخش قرار داده شده است، همچنین در این بخش آثاری از هنرمندانی چون رضا عباسی، محمدحسین طوطی، معین مسور بهزاد، مالک الشعراء، صنیع الملک، حبیب الله ساروی، نادرالزمان و بسیاری دیگر دیده می شود. و همچنین تابلو ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده است و سفره مذهبی شعری زین العابدین مذهب تبریزی به نمایش گذاشته شده است.

آثار فلزی

انواع زیور آلات فلزی از جمله طلا و نقره، کمربند و قلاب کمر، قفل و مداد، سرقلیان، قاب آینه و سایر اشیاء فلزی تاریخی در این بخش قرار داده شده است که به روش چکش کاری، ریخته گری و ریخته گری ساخته شده اند. لیوان های شربت خوری مینای مرصعی اثری بی نظیری است که نظر بیشتر بینندگان را به خود جلب کرده است.

آثار چوبی

نقوش هنری مانند: خاتم سازی، منبت کاری، معرق و مشبک بر روی وسایلی چوبی مانند قاب آیینه، گلچه کفش عروس، زیر عمامه، جعبه آرایش، رحل و جعبه قرآن، قلمدان، ملاقه و قاشق شربت خوری و یا دوغ خوری و... استفاده می شود.

موزه هنر تزئینی اصفهان

ساعات بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان

این موزه در تمام روزهای هفته به جز تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح تا 1:30 بعد از ظهر و از ساعت 2:30 تا 7 بعد از ظهر باز می باشد.

هزینه بلیط موزه هنرهای تزئینی اصفهان: هزینه بازدید از موزه حدود 5000 هزار تومان می باشد.

موزه هنر تزئینی اصفهان

بهترین زمان برای سفر و بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان

آب و هوای اصفهان در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای سفر به اصفهان فصل پاییز را انتخاب می کنند. چرا که هوا در این فصل خنک است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در زمان‌های خلوت سال سفر کنید، فصل زمستان برای سفر به اصفهان مناسب است.

مسیر دسترسی به موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان در خیابان استانداری، مقابل دانشگاه پردیس و در نزدیکی دیگر مکان های مشهور اصفهان همچون چهلستون، عالی قاپو و توحیدخانه قرار دارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان یزد تهران در مشهد می باشد.

آدرس موزه هنرهای تزئینی و معاصر اصفهان

ایران، اصفهان، خیابان استانداری، عمارت رکیب خانه، موزه هنرهای تزئینی و معاصر اصفهان

date_range سه شنبه 29 شهریور 1401 remove_red_eye 300 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0