{{ctrl.notification}}
معرفی قلعه پرتغالی ها قشم

معرفی قلعه پرتغالی ها قشم

قشم یکی از شهرهای جذاب و فوق العاده دیدنی در جنوب کشورمان ایران است که سالانه افراد زیادی به این جزیره سفر می کنند ، قشم از ان دسته جاهایی است که مکان های زیادی برای تفریح و گشت و گذار دارد این جزیره فوق العاده زیبا و دیدنی بسیار مناسب برای سفر به همراه خانواده و یا دوستانتان است ، با تهیه بلیط پرواز از مشهد به قشم قطعا سفری به یاد ماندنی در این جزیره خواهید داشت ، در این مقاله از اس چارتر سامانه خرید بلیط چارتر هواپیما قصد داریم تا به شما قلعه پرتغالی های قشم را معرفی کنیم در ادامه همراه ما باشید.

قلعه پرتغالی ها

تاریخچه قلعه پرتغالی های قشم

سفر به قشم و جستجو در مورد قلعه پرتغالی ها باعث شده تا به یک داستان مهیج تبدیل بشود ، این قلعه به همراه خود داستانی را دارد که در طی گذر زمان اتفاق افتاده است ، اگر چه در زمان های قدیم این قلعه وجود داشته است و داستان ان تمام شده اما برای ماجراجویان و گردشگران فوق العاده جذاب است ، این قلعه بسیار وسیع بوده است به طوری که بسیار محکم و تنومند می باشد ، در این قلعه پر رمز و راز چیزهایی وجود داشته است که دانستن ان ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

قلعه پرتغالی ها

در این قلعه انبار جنگ افزار ها، کلیسا ، تالار ، زندان  وجود داشته است و برای همین مساحت ان فوق العاده زیاد می باشد، قلعه های زیادی وجود دارد که ممکن است ناشناخته باشد و یا اسم ان را به ندرت شنیده باشید برخی از این قلعه ها در بندر قشم ، کنگ ، عمان ، راس الخیمه ، جزیره هرمز واقع شده اند که ممکن است از ان ها بی خبر بوده باشید. وجود این قلعه ها باعث می شود تا ندانید به کدام یک بروید و ان را تماشا کنید اما نگران نباشید زیرا پیشنهاد ما به شما بهترین و معروف ترین این قلعه ها چون قلعه پرتغالی ها است ، همانطور که گفتیم قلعه های زیادی وجود دارد در بین این ها قلعه پرتغالی ها از همه معروف تر است همچنین افراد زیادی با گرفتن بلیط لحظه اخری چارتر خود به مقصد قشم از ان بازدید می کنند.

قلعه پرتغالی ها

این قلعه در سال 1507 میلادی به دستور یک دریانورد پرتغالی بنا شد ، قلعه های پرتغالی چیزی نزدیک به 500 سال ناپیدا بودند و کسی به ان ها سر نمی زند اما سرانجام در سال 1387 فردی به نام احسان یغمایی موفق شد تا این قلعه ها را کشف شد و به نمایش بگذارد. هنگامی که این قلعه ها کشف شد بسیار زیاد به ان رسیدند اما متاسفانه امروزه نه تنها کسی به ان نمی رسد بلکه در حال تخریب است.

قلعه پرتغالی ها

چگونه قلعه پرتغالی ها ساخته شد ؟

در زمان های گذشته پرتغالی ها در جنوب ایران زیاد رفت و امد داشته اند ، همین دلیل باعث شده بود تا ان ها نفوذ زیادی به ایران داشته باشند و سرانجام در جنوب ایران این قلعه ها را بسازند ، ان ها چیزی حدود یک قرن در جنوب کشور چیره شده بودند. هنگامی که پرتغالی ها این قلعه ها را ساختند توانستند چیزی حدود 110 سال بر مسیرهای تجاری در خلیج فارس تسلط داشته باشند ، در طی تمامی این سال ها قلعه پرتغالی ها بسیار گسترش یافت و بعد از ان دژ ها و قسمت های مختلفی به ان اضافه شد. هدف از ساخت این قلعه برای جلوگیری از شورش و اعتراض بندرنشین ایرانی بوده است.

قلعه پرتغالی ها

چه چیزهایی از قلعه پرتغالی ها کشف شد ؟

همانطور که گفتیم شخصی به نام احسان یغمایی این قلعه ها را کشف کرد بعد از ان حدود 20 سال این قلعه ها به شکل امروزی نبود و متفاوت بود ، کشف این قلعه ها باعث شد تا کاوش ادامه داشته باشد ، سرانجام در سال 1387 تونلی زیرزمینی از قلعه را یافتند که طول این تونل 3 کیلومتر بود ، همچنین این تونل که 3 کیلومتر است به میدان سعدی در قشم می رسد.

قلعه پرتغالی ها

به غیر از کشف چگونگی این قلعه باید بگوییم که کشف این تونل نیز در نوبه خودش داستان داشته است زیرا هنگامی که می خواستند حفاری های مربوط به شرکت برق را انجام بدهند این تونل در فاصله 500 متری قلعه کشف شد. طبق گفته هایی که شده است هدف حفر از این تونل برای ایجاد راه اضطراری برای فرار فرماندهان و نظامیان بوده است.

قلعه پرتغالی ها

چه کاربردی این قلعه پرتغالی ها دارد ؟

همانطور که در اوایل این مطلب گفتیم کاربرد ان برای انبارهای اسلحه و جنگ افزارها ، کلیسا ، سربازخانه ها ، اب انبارهای بزرگ ، زندان ، مقر فرماندهی ، بوده است. از این رو برای این مکان ها که استفاده می شده است از مصالح محکمی برای بنا شدن ان استفاده کرده اند تا بتواند محکم باشد و به این زودی ها فرو نریزد ، از انجایی که کاربرد نظامی دارد دفاعی قلعه در چهارگوشه ان و برج هایی به طول 12 متر قرار گرفته شده است ، همچنین هدف از ساخت این برج ها برای قرارگیری منجیق ها و توپ ها بوده است.

قلعه پرتغالی ها

معماری قلعه پرتغالی ها به چه صورت است ؟

سبک اصلی این معماری برگرفته از معماری قرون وسطی اروپایی بوده است که نشانه هایی از معماری قوم پارت و ساسانی داشته است ، همچنین ورودی های قوسی شکل کلیسا که در قلعه پرتغالی ها است بسیار شبیه به کاروانسراهای دوران صفویان است. وجود ستون های سنگی دایره ای شکل در کلیسا و عبادتگاه ها باعث شده تا توسط سنگ های مرجان به زیبایی خاصی تزئین شود ، دژهای بلند این نگهبانی همانطور که گفتیم 12 متر می باشد که باعث امنیت بیشتر قلعه شده است.

قلعه پرتغالی ها

نحوه دسترسی قلعه پرتغالی ها

همانطور که می دانیم برای رفتن به قلعه پرتغالی ها ابتدا شما باید خودتان را به جزیره زیبای قشم برسانید که این دسترسی از طریق هواپیما فراهم می گردد بعد از ان باید به بندر لنگه و بندر خمیر و بعد به اسکله پل بروید ، هنگامی که به اسکله پل رسیدید باید به اسکله لافت بروید که این مسیرها را باید توسط لندینگ کرفت ها طی کنید این لندینگ کرفت ها همان شناورهای دریایی می باشند که باید سوار بر ان ها بشوید و بعد از ان به قلعه پرتغالی ها رسیدید. هنگامی که رسیدید به بلوار ژئو پارک بروید ، توجه داشته باشید که برای رفتن به بلوار ژئو پارک ابتدا شما باید به میدان امام خمینی بروید بعد از رسیدن می توانید با پرس و جو این قلعه ها را پیدا کنید و به تماشای ان ها بپردازید.

قلعه پرتغالی ها

چه زمانی به قلعه پرتغالی ها برویم ؟

همانطور که می دانیم قشم فوق العاده اب و هوای گرم و شرجی دارد پس به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان در این فصل ها به قشم نروید ، بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی ها فصل پاییز و زمستان است شاید فکر کنید در این فصل هوا فوق العاده سرد است اما اشتباه می کنید زیرا در جنوب این دو فصل بسیار هوا خوب و عالی است پس پیشنهاد می کنیم پاییز و زمستان را انتخاب کنید.

قلعه پرتغالی ها

جاهای دیدنی قشم کدام است ؟

قلعه نادری قشم

قلعه پرتغالی های قشم

قبرستان توریان

روستا و بندر لافت

سد گوران

مقبره بی بی مریم

قبرستان روستای کوشه

قبرستان محله مسنی

قبرستان گور فرنگی

چاه های تلا

قلعه پرتغالی ها

در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی در این جزیره خواهیم پرداخت.

سد گوران

در 78 کیلومتری جزیره زیبای قشم سد گوران در روستای گوران در بخش شهاب جزیره قشم قرار دارد. این سد یکی از قدیمی ترین سدهایی است که در قشم ساخته شده است و متعلق به دوره هخامنشیان و تاج آن نیز مربوط به دوره ساسانیان می باشد. این سد یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود و سالیانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. سد گوران در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس سد گوران: ایران، استان هرمزگان، 78 کیلومتری قشم، کنار روستای گوران، نزدیکی جاده طبل - باسعیدو

قلعه پرتغالی ها

مقبره بی بی مریم

یکی از اماکن تاریخی در جزیره قشم مقبره بی ‌بی مریم واقع در روستای تم سنیتی می باشد، این مقبره یادگاری از زمان سلجوقیان و قدمت آن به قرن هشتم هجری بازمی گردد، این مقبره معماری بی نظیری دارد، گنبد این مقبره از مرجان‌های دریایی و دیوار داخلی مقبره نیز از آهک صدفی پوشیده شده است. این مقبره در سال 77 در فهرست آثار ملی ایران عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

آدرس مقبره بی بی مریم: ایران، هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی

قلعه پرتغالی ها

ادرس قلعه پرتغالی ها قشم

ایران ، استان هرمزگان ، جزیره قشم ، بلوار ژئو پارک ، قلعه پرتغالی ها

date_range چهارشنبه 12 مرداد 1401 remove_red_eye 260 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0