{{ctrl.notification}}
معرفی شهر مشهد

مشهد، شهری زیارتی دارای حرم مطهر اما رضا و سیاحتی دارای تعداد زیادی مجتمع های خرید و تفریحی است، خیلی از ما وقتی حرم مطهر امام رضا را در رسانه ها تماشا میکنیم دلمان هوای حرم امام رضا را میکند، آس چارتر به ما کمک میکند تا با بلیط چارترارزان هواپیما اصفهان مشهد بتوانید بهترین سفر را داشته باشید.

معرفی مشهد

مشهد مقدس که در شمال شرق کشور جای دارد و می توان گفت که مهم ترین قطب گردشگری مذهبی کشور و نیز دومین شهر مذهبی جهان به حساب می آید.

شهر مشهد که در استان خراسان رضوی قرار دارد در ابتدا محل سکونت اقوام آریایی بوده و دلیل نامگذاری این شهر بر می گردد به بارگاه مقدس امام رضا (ع) و معنای واژه مشهد : شهود و شهادتگاه و جایگاه قبور ائمه و بزرگان است .

این شهر علاوه بر حرم مطهر امام رضا و مجتمع های گردشگری دارای آرامگاه خیلی از بزرگان دین، شعر و ادبیات مثل فردوسی که تاثیر به سزایی در فرهنگ و زبان ایرانی‌ها داشته، در این شهر و توابع آن قرار دارد.همه این‌ها باعث شده مشهد در سال‌های اخیر به یک شهر مدرن تبدیل شود، به طوری که در حال حاضر مراکز تفریحی، گردشگری و تجاری متنوع و پیشرفته‌ای در جای‌جای آن وجود دارد.

البته برای افرادی که خیلی کم به مشهد سفر کرده اند و یا برای اولین بار دارن به این شهر زیبا می آیند بهتر است که بلیط هواپیما لحظه آخری اهواز مشهد حتما تهیه کنند و یا با هماهنگی آژانس هواپیمایی معتبر سفر خود را آغاز کنند.

علاوه بر حرم مطهر امام رضا که الویت مسافران برای سفر کردن از زمان های قدیم تا حال بوده و هست، دارای جاذبه های جذاب و منحصر به فردی همچونآرامگاه فردوسی در توس ، مسجد گوهر شاد ، پارک کوهسنگی ، پارک هزار بازه ، پارک مشهد ، پارک خورشید ، آرامگاه خیام نیشابوری در نیشابور و موزه های آستان قدس رضوی آرامگاه نادر نیز بوده که آن را از مناطق نمونه گردشگری کشور ساخته اند و اگر مسافر مشهد هستید پیشنهاد می کنیم که بازدید از مجتمع تجاری های مشهد اعم از

بازار الماس شرق ، پروما، بازار بعثت ، آرمیتاژ ، مجتمع خورشید ، مروارید گوهر شاد ، پاژ و ... را از دست ندهید چرا که برای خرید سوغات بسیار مناسب هستند

 و از سوغات های معروف شهر مشهد  می توان به:

 زعفران ، تسبیح ، مهر، زیره و خشکبار ، زرشک اشاره کرد ، صنایع دستی مشهد قالیبافی ، شعر بافی ، نمدمالی ، پوستین دوزی ، سنگ تراشی ، حصیر بافی ، فرآورده های روی چرم

 و چوب هستند

سوغات مشهد

زمانی که شما با بلیط چارتری ارزان هواپیما مشهد سفر کنید در فرودگاه مشهد غرفه هایی زیبا میبینید که کلی وسایل کاربردی صنایع دستی و سوغات مشهد را برای شما فراهم کرده اند.

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

شهر مقدس مشهد ، مرکز استان خراسان رضوی با 204 کیلومتر مربع مساحت درست در شمال شرق ایران می باشد. بین رشته کوه‌ های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است. زمانی این فضای زیبا را شما میبینید که بلیط هواپیما تهیه کرده اید و از ارتفاعات بالا به زیبایی این شهر در بین رشته ها پی ببرید.

جمعیت شهر مشهد

این شهر با 241.989 نفر جمعیت بعد از شهرهای تهران ، تبریز و اصفهان جزو چهارمین شهر پرجمعیت ایران محسوب شده و در ادامه در سرشماری بعدی و در سال 1345 ، این شهر پس از تهران و اصفهان جایگاه سوم را در بین شهرهای ایران به خود اختصاص داد و در سرشماری سال 1355 شهر مشهد بعد از تهران ، دومین شهر پرجمعیت ایران بود و تا آخرین سرشماری در سال 1385 ، همین جایگاه را حفظ کرد و اینکه براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 خورشیدی جمعیت شهر مشهد در این سال بالغ بر 2.410.800 نفر بوده‌ است.

مشهد مقدس در روزهای خاص بسیار شلوغ می شود اگر میخواهید که به مشهد سفر کنید و در اعیاد و وفات ائمه هست بلیط سیستمی هواپیمای خود را از قبل رزرو نمایید و اگر در روزهای عادی است میتوانید بلیط چارتری تهیه کنید.

جمعیت مشهد

آِب و هوای مشهد مقدس

آب و هوای مشهد دارای خصوصیات های ویژه اقلیمی بوده ، قسمت اعظم دشت مشهد تا نیشابور را می توان جزو اقلیم سرد و خشک نامبرد و قسمتی از دشت مشهد تا قوچان نیمه خشک و سرد است و نیز در نهایت قسمت کوچکی از بلندترین ارتفاعات رشته کوه بینالود و هزار مسجد را می توان جزو اقلیم مرطوب و سرد این شهر شناختآب و هوای معتدل متمایل به سرد و خشک می باشد و این شهر از زمستان های بسیار سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشکی برخوردار بوده و اینکه بیشترین درجه حرارت در تابستان‌ ها 43 درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان ‌ها 23 درجه زیر صفر رسیده است .

مشهد یکی از قطب ‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است و وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌ های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی ‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است قطعا همه شما مسافران عزیز مشهد می دانید که این شهر پایتخت معنوی ایران نام گذاری شده است و اینکه محبوب ترین مکان مذهبی ایرانیان " حرم امام هشتم شیعیان " می باشد که در این شهر واقع شده و نیز علاوه بر این موضوع مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌ های گردشگری نیز پیشرفت‌ های چشمگیری کرده و دارای مجموعه ‌های تاریخی ، تفریحی ، فرهنگی متنوع و جذابی برای رفاه حال مسافران می باشد

 مهمترین و زیبا ترین مکان های سیاحتی و تفریحی این شهر جذاب وجود ییلاقات اطراف مشهد است به خصوص شاندیز و طرقبه ، زشک ، نغندر ، جاغرق ، کوهسنگی ، پارک جنگلی وکیل ‌آباد و بوستان ملت ، آبشار اخلمد ، پارک تفریحی چالیدره و ... که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خودشان را دارند و همگی جزو مکان‌ های تفریحی مورد توجه توریست ها در مشهد است .

برای سفر به این شهر زیبا بهتر است در مورد رویداد مهم تاریخی این شهر هم بپردازیم:

قیام مسجد گوهر شاد

بدونه شک مهم‌ترین رویداد تاریخ سیاسی مشهد قیام مسجد گوهرشاد در زمان رضا شاه پهلوی است. این قیام در روز 12 تیر 1314 به نشانه اعتراض به سیاست‌های رضا شاه در صحن مسجد گوهرشاد مشهد سرکوب شد. قیام گوهرشاد زمانی شکل گرفت که رضا شاه در صدد بود سنت‌های مذهبی و قوانین اسلامی را حذف کرده و فرهنگ غربی را جایگزین آن کند.

او در پیگیری این سیاست دستور داد حجاب از سر زنان مسلمان برداشته، مردان کلاه غربی به سر گذاشته و روحانیون لباس روحانیت را از تن خارج کنند. در واکنش به این سیاست، مردم و روحانیون به مخالفت برخاستند. در روز 20 تیر ماه نظامیان مشهد مردم را در صحن متفرق کردند یا به رگبار گلوله بستند که تعداد زیادی کشته و زخمی به همراه داشت.

موضوع بار دیگر باعث شد شهر مشهد به لحاظ سیاسی به یکی از مهم‌ ترین شهرهای ایران تبدیل شود.

مشهد

مشاهیر شهر مشهد

شهر مشهد و استان خراسان زادگاه بسیاری از مشاهیر است، از جمله بزرگان این استان می‌توان به ابوالقاسم فردوسی، شیخ توسی، ادیب نیشابوری، جابربن حیان، ملک‌الشعرا بهار و مهدی اخوان ثالث اشاره کرد.یکی از مهم ترین و معروف ترین شخصیت ها و پر آوازه شعر و ادب نه‌تنها در شهر مشهد، بلکه در تمام ایران ابوالقاسم فردوسی است. آرامگاه این بزرگوار در شهر توس مشهد می باشد و سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این مکان دیدن می‌کنند.

آرامگاه فردوسی هم از جاذبه‌های تاریخی مشهد محسوب می‌شود و هم فضای سرسبز، معماری بی‌نظیر و دیدنی‌های دیگری دارد که باعث شده هر فردی با هر سلیقه‌ای در گردشگری از حضور در آن لذت ببرد. از دیگر بزرگان شهر مشهد، شاعر معصار مهدی اخوان ثالث و استاد موسیقی محمدرضا شجریان است.

اخوان ثالث در سال 1307 در مشهد متولد شد. پیکر اخوان در توس و در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد که گوشه‌ای از تاریخچه مشهد را رقم می‌زند. همچنین پیکر استاد شجریان هم در این آرامگاه به خاک سپرده شده است که ارزش معنوی این مجموعه را بیش از پیش بالا می‌برد.

آرامگاه فردوسی یکی از منطقی است اگر بلیط هواپیما تهیه کنید میتوانید از ارتفاعات نه چندان زیاد به زیبایی این منطقه پی ببرید.

آرامگاه فردوسی

جاذبه‌ های طبیعی شهر مشهد

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد پارک هفت حوض است. این پارک در هفت کیلومتری شهر مشهد در نزدیکی کوه های خلج قرار دارد. حوضچه‌های موجود در این پارک بر اثر فرسایش شیمیایی و باران های اسیدی به‌ وجود آمده‌اند. این حوضچه‌ها که به شکل طبیعی به وجود آمده‌اند، آب از حوضچه ای به حوضچه ی دیگری منتقل می شود. توجه کنید که برای بازید از این مکان زیبا بهتر است زمانی که هوا روشن است بروید زیرا به دلیل کوهستانی بودن این منطقه ممکن است مشکلاتی برای شما پدید آید، برای بازدی از این منطقه زیبا باید لباس و کفش مناسب کوه‌نوردی بپوشید، همچنین باید قبل از غروب آفتاب به شهر بازگردید، چراکه شرایط محیطی اطراف پارک هفت حوض برای ساعات پایانی روز چندان ایمن نیست.

هفت حوض مشهد

آدرس: شهرک سیدی، بلوار خلج

باغ گیاه ‌شناسی مشهد علاوه بر گیاهان و درختان متنوع، کافهها و رستورانهای مختلفی هم داردشما میتوانید پس از یک گشتوگذار ناب در این باغ با یک نوشیدنی یا خوراکی ایدهآل از خود پذیرایی کنید.

آدرس: بلوار جمهوری شهر مشهد، حدفاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

کوه سنگی یا کوسنگی، یکی از بزرگ‌ ترین پارک‌های تفریحی مشهد با ظاهری کوهستانی و طبیعی است. به طور ویژه پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به مشهد حتما از این مکان زیبا دیدن کنید. از پارک کوه‌سنگی تا شهر مشهد خیابانی بسیار سرسبز به نام خیابان کوهسنگی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر محسوب می‌شود.مجموعه کوسنگی ترکیبی از آب، سنگ، نور و پوشش گیاهی بسیار زیبایی است. سنگ‌های گرانیتی زیبای کوه، طبیعت ناب و منظم چشم‌نواز این کوه یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر مشهد است.

 

date_range سه شنبه 25 خرداد 1400 remove_red_eye 2998 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0