{{ctrl.notification}}
غذاهای سنتی و محلی اهواز

غذاهای سنتی و محلی اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از شهرهای جنوبی ایران می باشد. اهواز بیش از 100 نوع غذای محلی دارد. غذاهای مردم بیشتر شهرهای جنوبی ایران، تند می باشد و در طبخ آنها از ادویه های زیادی استفاده می شود بنابراین وقتی صحبت از غذاهای جنوبی می شود، غذاهایی با طعم تند به ذهن انسان متبادر می شود.در این مطلب از آس چارتر قصد داریم شما را با برخی از غذاهای محلی اهواز آشنا کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

غذاهای سنتی اهواز

غذاهای اهواز شامل 100 نوع غذا و دسر می شود که نام برخی از آنها قلیه ماهی، اِمگِشِت، نافله، یتیمک، ماهی صبور تنوری، پاکوره، آش ارده، قلیه میگو، کبه عربی، اوپیوزی، خورشت بامیه، حمیسه، ماسوا، آش غلغل، بورانی باقلا سبز می باشد و از دسرهای آن می توان به معسل، رنگینک، محلبیه و ... اشاره کرد. اگر شما نیز علاقه مند به چشیدن غذاهای لذیذ اهوازی می باشید، می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط هواپیما مشهد اهواز خود را از سایت آس چارتر رزرو کنید. در این قسمت از مقاله می خواهیم  برخی از غذاهای اهوازی را به شما معرفی کنیم؛

غذاهای سنتی اهواز

قلیه ماهی اهواز

وقتی صحبت از غذاهای جنوبی و به خصوص خوزستان می شود، اولین چیزی که به ذهن هرکسی می رسد وجود ماهی می باشد و می توان گفت ماهی مهم ترین  نقش را در غذاهای جنوبی ایفا می کند. قلیه ماهی نیز یکی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار جنوبی است که در تهیه آن از ماهی استفاده می شود. این غذا به صورت خورش و در کنار پلو سرو می شود. در تهیه این غذا معمولا از ماهی های هامور، شیر و سنگسر استفاده می شود.

غذاهای سنتی اهواز

از دیگر ترکیبات این غذا می توان به سبزی های قلیه(گشنیز و شنبلیله)، تمرهندی، سیر، پیاز، رب‌ گوجه و ادویه اشاره کرد. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا تمرهندی را در آب خیس می کنند. سپس پیاز و سیر پوره شده را تفت می دهند و در مرحله بعد سبزی های معطر و رب گوجه را به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند تمامی مواد با یکدیگر تفت بخورند سپس در این مرحله تمر هندی را به آن اضافه می کنند. به دلخواه ادویه اضافه می کنیم و سپس ماهی های قطعه قطعه شده ای که از قبل در ماهیتابه ای جداگانه سرخ شده است را نیز به مواد اضافه می کنیم و می گذاریم تا تمام مواد در کنار یکدیگر پخته شوند. آس چارتر بهترین ارائه کننده بلیط هواپیما اصفهان اهواز می باشد.

غذاهای سنتی اهواز

اِمگِشِت

یکی از غذاهای سنتی خوزستان و اهواز می باشد. در طرز تهیه این غذا از کشمش، سبزی  پلویی(شوید،گشنیز)، برنج و ماهی استفاده می شود. معمولا از ماهی قباد در طبخ اِمگِشِت استفاده می شود اما اگر در دسترس نبود از تن ماهی نیز در کنار برنج استفاده می شود.

غذاهای سنتی اهواز

طرز تهیه اِمگِشِت:

ابتدا برنج را همراه نمک و آب به مدت 3 ساعت خیس می کنیم. کشمش را نیز آبکش می کنیم و می گذاریم تا خشک شود. ماهی نمک سود شده را همراه آب و ادویه های دلخواه می جوشانیم تا از استخوان جدا شود اما له نشوند. سپس ماهی جدا شده از استخوان را همراه سیر، پیاز، کشمش، گردو و ادویه ‌های مخصوص تفت می دهند. در این مرحله برنج و سبزی پلویی را در آّب می جوشانیم و بعد از نرم شدن برنج، مواد را آبکش می کنیم. سپس تمامی مواد یعنی برنج، سبزی پلویی و مواد از قبل حاضر را با هم ترکیب و اجازه می دهیم مواد در کنار هم دم بکشند.

غذاهای سنتی اهواز

نافله

یکی دیگر از  غذاهای خوش طعم و لذیذ اهوازی، نافله می باشد که طعمی ملس دارد. طعم ملس این غذا به دلیل وجود سرکه و شکر می باشد. شکل ظاهری این غذا شباهت زیادی به کباب شامی دارد. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوشت چرخ کرده، آرد نخود چی، سرکه، شکر، نعناع خشک، پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه می شود.  برای تهیه این غذا ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز خورد شده که آبش گرفته شده، مخلوط می کنیم و سپس با آرد نخودچی و ادویه ورز می دهیم.

غذاهای سنتی اهواز

در این مرحله مواد را به قطعه های کوچک تقسیم می کنیم و ورز می دهیم و به شکل کباب شامی در می آوریم. وسط گوشت را سوراخ می کنیم و سپس نافله ها سرخ می کنیم و در سسی که از قبل آماده کردیم می پزیم. برای تهیه بلیط ارزان هواپیما اهواز به سایت آس چارتر مراجعه کنید. برای تهیه سس ناقله ابتدا پیاز را نگینی خرد می کنیم و با ادویه و نعنا خشک تفت می دهیم. سپس آب را اضافه می کنیم و بعد از جوش آمدن آب سرکه و شکر را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تمامی مواد با هم پخته شوند. در آخر بعد از حاضر شدن نافله در کنار پلو سرو می کنیم.

غذاهای سنتی اهواز

آش ارده

این غذا علاوه بر اهواز در دزفول نیز طبخ و سرو می شود. آش ارده بر خلاف اسمی که دارد آش نیست و نوعی پلو مخلوط محسوب می شود. علت نام گذاری این غذا به این نام، این است که دزفولی ها به پلو آش و به غذاهای آبکی شله می گویند. مردم اهواز و دزفول معمولا این غذا را در روزهای بارانی میل می کنند. شاید بخاطر اینکه بعد از خوردن ارده دمای بدن افزایش پیدا می کند و برای روزهای سرد ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی افزایش  پیدا می کند. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا عبارت است از : برنج، ماش، ارده و شیره خرما می باشد. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا ماش را جداگانه می پزند و سپس با برنج دم می دهند و بعد از آماده شدن همراه ارده و شیره خرما سرو می کنند.

غذاهای سنتی اهواز

ماهی صبور تنوری

"حشو" یا ماهی صبور تنوری یکی دیگر از غذاهای جنوبی است که مواد تشکیل دهنده آن تماما مانند قلیه ماهی است و فقط از ماهی صبور استفاده می شود و برخلاف قلیه ماهی که به صورت خورشتی درست می شود، این غذا به صورت کبابی و تنوری آماده می شود. برای تهیه این غذا ابتدا شکم ماهی را خالی و تمیز می کنیم و سپس با مواد: سیر، پیاز، سبزی پلویی(گشنیز، شنبلیله)، کمی تمرهندی، رب گوجه فرنگی و نمک فلفل پر می کنیم و ماهی را کبابی یا تنوری می کنیم.

غذاهای سنتی اهواز

پاکوره

پاکورا یا پاکوره در اصل غذایی هندی می باشد و نوعی کوکو محسوب می شود که در بین مردم جنوب ایران نیز طرفدارهای زیادی دارد. اگر علاقه مند به غذاهای تند می باشید، پاکوره گزینه ای مناسب برای شما می باشد. این غذا از ترکیبات: آرد سفید، آرد نخود، بیکینگ پودر، آب، پیاز خردشده، فلفل سبز تند، گشنیز، تره‌ فرنگی، نمک و زردچوبه درست می شود. طرز تهیه پاکوره به این صورت است که ابتدا، آرد سفید، آرد نخود، آب، بیکینگ پودر، نمک و زردچوبه را با یکدیگر مخلوط می کنند و سپس به قسمت های کوچک تقسیم می کنیم و در روغن داغ سرخ می کنیم. اگر شما نیز هوس غذاهای تند و لذیذ اهواز را کرده اید می توانید بلیط هواپیما تهران اهواز خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

غذاهای سنتی اهواز

حمیسه

حمیسه نوعی غذای جنوبی است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن را دل و جگر گوسفند تشکیل می دهد. برای تهیه این غذا زمان زیادی نیاز نداریم. دیگر مواد موجود در این غذا: آب، گوجه و رب، ادویه و روغن می باشد. ابتدا پیاز را تفت می ‌دهیم سپس دل و جگر را به همراه ادویه اضافه می ‌کنیم. بعد از آن ‌که کمی مواد تفت خورد رب گوجه و گوجه را اضافه می ‌کنیم و بعد اجازه می دهیم تا همه ی مواد با یکدیگر بجوشند و پخته شوند.

غذاهای سنتی اهواز

اوپیوزی

یکی از غذاهای لذیذ و ساده خوزستان، اوپیوزی می باشد. برخی این غذا را آب پیازی نیز می دانند البته در تهیه این غذا از مقدار زیاد پیاز استفاده نمی شود. اوپیوزی را نوعی اشکنه نیز می دانند. مواد تشکیل دهنده اوپیوزی؛ پیاز، زردچوبه، رب انار، تخم ‌مرغ، نمک و فلفل می باشد. برای تهیه این غذا ابتدا پیازها را حلقه حلقه و تفت می دهند سپس زردچوبه را به آن اضافه می کنند. در این مرحله آب  را اضافه و اجازه می دهیم کمی بجوشد. سپس نمک و فلفل و رب انار را اضافه می کنیم. حالا حرارت را کم می کنیم و تخم مرغ ها را به مخلوط  اضافه و بعد از دقایقی نان خورد شده را نیز داخل ظرف اضافه می کنیم. اهواز دارای انواع دسرهای لذیذ و خوشمزه نیز می باشد. در این قسمت از مقاله می خواهیم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم؛

غذاهای سنتی اهواز

معسل

یکی از دسرهای لذیذ اهواز معسل می باشد که به دلیل ترکیبات آن طبعی گرم دارد. برای تهیه این دسر خرمایی را که هسته اش جدا شده را با شیره خرما ترکیب و حرارت می دهند سپس هل، دارچین، فلفل سیاه، کنجد، زنجبیل، جوز هندی و میخک نیز به آن اضافه می کنند. معسل در کنار چایی نیز سرو می شود.

غذاهای سنتی اهواز

رنگینک

نوعی شیرینی جنوبی به نام رنگینک وجود دارد که بسیار لذیذ و مقوی می باشد. در ترکیبات این شیرینی از گردو، روغن، خرما، آرد و خاک قند استفاده می شود.

غذاهای سنتی اهواز

محلبیه

یکی دیگر از دسرهای خوزستانی و اهواز، محلبیه می باشد که دسری عربی  ترکی می باشد. این دسر از ترکیبات، آرد برنج، شکر، نشاسته، آب، شیر، گلاب و خلال پسته تهیه می شود. این دسر شباهت زیادی به دسر فرنی دارد. طرز تهیه محلبیه به این صورت است که ابتدا آرد برنج، نشاسته و آب را در ظرفی ریخته و هم میزنیم تا گلوله های آرد و نشاسته کاملا در آب حل شوند. سپس شیر و شکر را با هم حرارت می دهیم تا شکر در شیر حل شود. در این مرحله نشاسته و آرد را به شیر و شکر اضافه می کنیم  و اجازه می دهیم غلیظ شود و به شکل فرنی درآید. سپس از روی حرارت برمیداریم و بعد از سرد شدن گلاب را به آن اضافه می کنیم و با خلال پسته تزئین می کنیم. آس چارتر برترین ارائه کننده بلیط هواپیما چارتری کیش اهواز می باشد.

غذاهای سنتی اهواز

نام برخی از رستوران های معروف اهواز؛

رستوران گردان امپراطور

رستوران گیاهی

کبابسرای درویش ‌خان

کافه رستوران لئو و .. می باشد.

غذاهای سنتی اهواز

date_range سه شنبه 09 آذر 1400 remove_red_eye 640 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0