{{ctrl.notification}}
خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان یکی از زیباترین و خاص‌ترین خانه‌های تاریخی ایران و اصفهان محسوب می‌شود، قدمت خانه ملاباشی در اصفهان به دوران صفویه، زندیه و قاجاریه می رسد. خانه معتمدی از معماری باشکوهی به همراه تزئیناتی چشم نواز برخوردار است، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به اصفهان سفر می کنند و از این خانه تاریخی دیدن می کنند. ملاباش منجم ناصرالدین شاه در زمان سلطنت سلطان اصفهان بود، این خانه در سال 1392 به شماره 5883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این خانه باستانی زیبا در اصفهان می پردازد، تا پایان مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما خارجی نجف اصفهان در مشهد می باشد.

ملاباشی اصفهان

معماری خانه ملا باشی اصفهان

این عمارت در واقع نمونه ای جذاب از معماری خانه های ایرانی است. معماری خانه تاریخی ملاباشی که در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و در دو طبقه ساخته شده، شامل چهار بخش حیاط بیرونی، تابستان نشین، حیاط اندرونی و شاه نشین می‌ باشد. همچنین قسمت‌هایی نیز به عنوان فضای کار وجود دارند که از فضای زندگی جدا هستند و در غرب حیاط واقع شده‌اند. در این قسمت ملاباشی به امورات خود و پذیرش مراجعان مختلف می‌پرداخت. در این بخش اتاق‌هایی برای استراحت طراحی شده که دارای تزئینات زیبا هستند. هر یک از این بخش ها شما را به قلب تاریخی قاجار با معماری خیره کننده و جذاب خود می برد. در حالی که معماری قاجاریه خانه ملاباش چشمگیر است، در خانه ملاباش، یک اروسی 9 دری را می بینید و در قسمت بالایی آن، چوبی با تراشکاری زیبا خودنمایی می کند. خانه ملا باشی به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شود؛ فضای زندگی و فضای کار، فضای کار دارای اتاق هایی برای استراحت و کار است. همچنین خانه ملاباش دارای دو اتاق مطالعه نیزاست.

خانه ملا باشی اصفهان

بخش های مختلف خانه ملا باش اصفهان

حیاط بیرونی

حیاط بیرونی خانه تاریخی ملاباشی اصفهان قبل از خریداری آن توسط آقای معتمدی، تخریب و ویران شده بود. حیاط بیرونی مستطیل شکل و دارای اتاق های سه دری است که یکی از آنها در انتهای حیاط است و پنجره هایی رو به خیابان دارد. این صحن دارای پلکانی است که به طبقه بالا و ایوان منتهی می شود، حیاط بیرونی این عمارت بیشترین بازسازی و مرمت را داشته است.

خانه ملا باشی اصفهان

تابستان نشین

قسمت تابستانی خانه معتمدی اصفهان به جای مانده از دوره زندیه با ستون‌ها و نقاشی‌های بسیار زیبا و خاص از سیارات و ماه های باستانی بر دیوارها و سقف است. تعدادی از این تابلوها توسط آقای معتمدی تخریب و مرمت شد. در قسمت تابستان نشین این خانه تاریخی اتاق هایی وجود دارد که به نام ماه خاصی از سال نامگذاری شده اند.

راهروی اندرونی

این خانه همچنین دارای یک راهرو می باشد که برای ورود به اتاق ها باید از آن عبور کرد، این راهروی جالب دارای نورپردازی و تزئینات چشمگیر دوره زندیه است. همچنین یک ساعت آفتابی در منطقه تابستانی وجود دارد که در وسط آن حوضی برای تنظیم هوای داخل خانه در فصل گرما تعبیه شده است.

 خانه ملا باشی اصفهان

قسمت ییلاقی

بخش تابستان نشین خانه ملاباشی (معتمدی) اصفهان به حوض خانه نیز معروف است. وجود حوض نشانه آن است که معماری ایرانی در تابستان فضای خنکی ایجاد می کند. در این ییلاق هشت ضلعی، سه در به سمت شرق و غرب، اتاقک داخلی و خارجی را به هم متصل می کند. سقف حوض بر روی ستون های گچ بری شده و دارای نورپردازی هشت ضلعی و تزئینات طلایی است.

حیاط اندرونی

 فضای داخلی خانه ملاباش اصفهان شامل یک حیاط مربع شکل و اطراف اتاق های سه، پنج و نه در است. خانه پنج دری حیاط اندرونی در سبک معماری با خانه نه دری متفاوت است، اما سبک تزئینی آن مشابه است، نقاشی هایی از دوره زندیه و نقاشی های دوره قاجاریه تحت تأثیر غرب وجود دارد. نشانه هایی از هنر و معماری کشورهای دیگردر اتاقی با پنج در، یک پنجره در بالای دیوار وجود دارد. این پنجره علاوه بر گذرگاه غلامان، دریچه ای برای تماشای مراسم مذهبی بود که در خانه برگزار می شد. زنان خانه دار از این پنجره ها بدون اینکه توسط غریبه ها دیده شوند مراسم را تماشا می کنند. مانند سایر خانه‌های تاریخی، در زیر اتاق‌های پنج و نه دری خانه تاریخی ملاباش اصفهان است

خانه ملا باشی اصفهان

سرداب

 خانه ملاباشی نیز همانند دیگرخانه‌های تاریخی دارای سرداب است تا علاوه بر استراحتگاه تابستانه مکانی برای دورنگه‌داشتن مواد غذایی از گرما باشد، در این خانه دو سرداب وجود دارد که قدمت تاریخی یکی از آن‌ها به دوران قاجار و دیگری به دوران صفویه باز می‌گردد.

بخش شاه نشین

قسمت سلطنتی خانه معتمدی اصفهان یکی از سالم ‌ترین بخش‌های این خانه تاریخی به شمار می ‌رود و در طول سالیان متمادی نسبت به سایر قسمت‌ها دست ‌نخورده باقی مانده است. اتاق سلطنتی که به آن نه در نیز می گویند دارای پنجره های کشویی و شیشه های رنگی است. این اتاق با گچبری و آینه بسیار زیبا تزئین شده است، موقعیت بنای تاریخی مراباش در اصفهان به دلیل معماری، تزئینات، چیدمان اشیای عتیقه و گرانقیمت مانند شمعدان و لوستر و فرش های نفیس و جذاب، جذاب ترین و زیباترین قسمت این بنای تاریخی به شمار می رود.

خانه ملا باشی اصفهان

ساعات بازدید از خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

برای بازدید از خانه ملا باشی شما می توانید از ساعت ۸ الی ۱۸ به ای خانه تاریخی مراجعه نمایید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر استانبول اصفهان را به راحتی تهیه نمایید.

مسیردسترسی به خانه ملاباشی

این خانه تاریخی در خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، بن بست ملاباشی قرار دارد. گردشگران می‌توانند برای دسترسی به خانه معتمدی از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی‌های اینترنتی و یا خودروی شخصی استفاده کنند.

آدرس خانه ملاباشی: ایران، اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، بن بست ملاباشی

جاذبه های نزدیک خانه ملاباشی

اصفهان دارای جاذبه های طبیعی یا تاریخی زیادی می باشد که بازدید از آن برایتان زیبا و لذت‌بخش می باشد. در اطراف این خانه سنتی در اصفهان شما می توانید به خانه مشروطه بروید یا سری به انگورستان ملک‌التجار و یا سی و سه پل ومیدان نقش جهان یا کاخ عالی قاپو بزنید. که از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان می باشند که به خانه ملاباشی نزدیک ‌تر هستند.

تاکستان های ملک التجاراصفهان

در زمان نادرشاه افشار از باغ های انگور متعلق به مردم اصفهان مالیات گرفته می شد. وی در زمان ناصرالدین شاه قاجار که امور مالی دولت اصفهان را بر عهده داشت، بنای انگورستان اصفهان ملک حسینچی بوده و تاریخ وقف آن سال 1341 هجری قمری است. در معماری باغ می توان به حیاط اندرونی و بیرونی، اتاق تدفین، اتاق مراقبت، حوض و شاه نشین اشاره کرد. بیشتر این فضاها با گچ بری، آینه کاری، نقاشی و خوشنویسی تزئین شده اند، معماری و دکوراسیون داخلی زیبای این عمارت توسط هنرمندان چیره دست اصفهان ساخته شده است، علاوه بر این، ستون ها و برخی از سقف های ساختمان های ملک انگورستان دارای پوشش های چوبی است.

آدرس تاکستان: اصفهان، خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

خانه ملا باشی اصفهان

خانه مشروطیت اصفهان

خانه مشروطه یا مشروطیت متعلق به دوران قاجار و یکی از خانه های تاریخی اصفهان است، این خانه بسیار زیبا متعلق به یکی از بزرگان سیاسی اصفهان در دوران مشروطیت، حاجی آقا نورولا نجفی اصفهانی بوده است. این عمارت محل کار آزادیخواهان و مردم اصفهان است، خانه مشروطه دارای 2 کاخ با حیاط اندرونی و بیرونی و 12 اتاق بزرگ است، یکی از اتاق های 7 در دارای پنجره های کنده کاری شده است،  از طرفی تالار پذیرایی با گچبری های ظریف و دکوراسیون سنتی بسیار چشمگیر است، پنجره های سالن با شیشه های رنگی می درخشد، این خانه در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه مشروطیت: اصفهان، خیابان فرشادی، خیابان حسن آباد

خانه ملا باشی اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی یکی دیگر از خانه‌های تاریخی اصفهان مربوط به دوره قاجاریه است. برخی از خانه‌های قدیمی اصفهان تغییر کاربری داده‌اند و عمارت دهدشتی هم یکی از آن‌هاست. خانه دهدشتی اکنون به یک کافی شاپ بسیار شیک تبدیل شده است، این بنا دارای ۲ محوطه بیرونی و فضای باز است.

آدرس خانه دهدشتی: دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره۱

date_range پنجشنبه 31 شهریور 1401 remove_red_eye 336 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0