{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری آبادان

جاذبه های گردشگری آبادان

وقتي نام آبادان را مي شنويد ، یاد چه می‌ افتید؟ لهجه‌ ی گرم بچه‌های آبادان؟ مردماني خونگرم ؟ رودخانه‌ ها یا همان شط‌‌ های جاری در دو سوی آبادان؟ هوای گرم و شرجی؟ پالایشگاه؟ یا حتی جنگ؟ بیش‌تر افراد، آبادان را با همه‌ی این‌ مشخصه ها می‌شناسند. نام آبادان با دوران شهرنشینی مدرن ایران پیوند خورده است . مثل هر شهر افتخار آفرین دیگری جاذبه‌های گردشگری آبادان بسيار  است که نباید از دست‌شان دهید. ما مناطق دیدنی آبادان را که نباید از دست بدهید، دراين مقاله آس چارتر به شما كمك مي كند كه اگر بليط چارتر مشهد آبادان داريد همه مناطق ديدني را ببينيد .

جاذبه های گردشگری آبادان

مسجد زنگوني ها

يكي از اولين مناطق ديدني آبادان كه باید  سراغش را بگیرید، «مسجد رنگونی‌ها»ست. این مسجد هیچ رنگ ‌و‌بویی از معماری ایرانی ندارد و تمام و کمال نمایش‌گر معماری شبه‌‌جزیره‌ی هندوستان است. این مسجد یکی از مناطق  دیدنی آبادان است که در سال ۱۳۰۰ شمسی، در نقطه‌ی صفر مرزی، همجوار با اروندرود بنا شده. گفته می‌شود، مسجد رنگونی با تقاضای مسلمانان اهل شبه‌قاره‌ی هند و به‌ویژه اهالی «رانگون» در «میانمار» فعلی که در آبادان ساکن بودند، ساخته شده است . البته بنای مسجد را کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان ساخته‌اند ويكي از زيبايي هاي اين شهر مي باشد . گچ‌بری‌ها و کار روی سیمان مسجد رنگونی‌های آبادان منحصر‌به‌فردهمين بنا  است. رنگ‌هایی که در معماری هندی دیده می‌شود و البته محرابی گل‌گون که با انبوهی از نقش و نگاره‌های اسلیمی و طرح‌های هندسی پردازش و تزیین شده‌ است. موزه‌ی اسناد تاریخی و خطی آبادان نيز در این مسجد قرار گرفته است.

مسجد زنگویی ها آبادان

موزه آبادان

موزه‌ آبادان از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که سال ۱۳۳۸ در شهر  افتتاح شد. با توجه به اشیای گران‌بهایی که در این موزه وجود دارد، باید آن را جزو مناطق دیدنی آبادان که نباید از دست دهید، قرار دهیم. فارغ از آثاری که از دوره‌های مختلف تاریخی در آن قرار دارد، بنای موزه با گنبد خاص بالای آن بسیار دیدنی و تماشايي است. معماری این گنبد با ارتفاع ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر از گنبد «مقبره‌ی دانیال نبی» در شوش الهام گرفته شده و آن را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق دیدنی آبادان تبدیل کرده است. یافته‌هایی از تمدن شوش تا آثاری از دوران «صفویه»، «قاجاریه» و همچنین مجسمه‌ها، تندیس‌ها و یافته‌های مردم‌شناسی جورواجوری در این موزه کنار هم جمع شده‌اند كه باعث شده گردشگران زيادي با خرید بليط چارتر تهران آبادان به اين شهر بيايند و از اين موره بسيار جذاب ديدن كنند .

موزه آبادان

هم نشيني اديان

در ابتدای خیابان «زند» آبادان، می‌توانید یکی از صحنه‌های زیبای هم‌نشینی ادیان را در ايران ببينيد. کلیسای ارامنه‌ی «گریگوری» آبادان که با نام «سورت گاراپت» شناخته می‌شود، دیوار‌به‌دیوار مسجد «بهبهانی‌ها» و البته مدرسه «ادب» قرار گرفته است. این بنا در دوره‌ی پهلوی (سال ۱۳۳۶ شمسی) ساخته شده و ظاهری ساده و در عین حال، زیبا دارد. برای بازدید از این بنا باید از خادمان کلیسا اجازه بخواهید و البته اغلب با روی خوش به شما اجازه‌ی بازدید از اين مكان را مي دهند. نکته‌ی جالب توجه این‌جاست که هم‌نشینی ادیان در آبادان منحصر به سده‌ی اخیر و حضور بریتانیایی‌ها در این شهر نیست و از دیرباز، مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و صابئین مندایی (پیروان حضرت یحیا) در این شهر کنار یکدیگر زندگی کرده‌اندكه باعث بوجود آمدن يكي از ديدني ترين مناطق ديدني آبادان شده است. همه افرادی که بلیط چارتر آبادان  به مقصد آبادان تهیه کرده اند می توانند دوستی ادیان مختلفی را در این خیابان ببینند .

هم نشینی ادیان آبادان

بوارده آبادان

شاید زماني كه با بليط چارتري آبادان به اين شهر سفر كرديد، با نام بوارده آبادان رو به رو شوید. بوارده نام یکی از محله‌های قدیمی این شهر است که برخی می‌خواهند حداقل یک بار از آن بازدید به عمل آورند. این محله در گذشته برای زندگی کارمندان شرکت نفت طراحي و ساخته شده بود. به همین دلیل کیفیت ساخت بسیار بالایی نيز داشته است. از یک خط فرضی، این محله به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شودبخش بالا کارمندان رده بالا و بخش پايين مربوط به کارمندان رده پایین‌تربوده است . جالب است بدانید نام این محله از اسم فردی به نام ورده گرفته شده است . او یکی از ثروتمندان و همچنین افراد خیر آبادان بوده است كه نام این محل را در ابتدا «ورده»، سپس «ابو ورده» و در گذر زمان « بوارده » به احترام ايشان گذاشتند. به این محله در طول جنگ تحميلي آسیب زیادی وارد شد و خرابی‌ها را اصلا مرمت نکردند. از این رو تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری آبادان شده است.

بوارده آبادان

بازار ته لنجي

بازار ته لنجی یکی از بازارهای آبادان است که در آن می‌توانید هرمحصولی که می‌خواهید را با قیمت مناسب پیدا كنيد ؛ زیرا این محصولات به واسطه اینکه توسط ملوانان و کارگرهای لنج‌ها وارد کشور می‌شوند، مشمول تعرفه‌های گمرکی نمی‌شود و قیمت‌هایشان بسيار مناسب مي باشد .

بازار ته‌لنجی‌های آبادان در خیابان امام خمینی قرار دارد.

این بازار حتی تا ساعات پایانی شب پا بر جا است و همیشه زندگی در آن جریان دارد و يكي از مناطق ديدني آبادان اين بازار مي باشد . شما می‌توانید محصولاتی از قبیل کیف، کفش، عینک، عطر، ادکلن، ادویه، انواع خوراکی و غذای خارجی، ساعت، زیورآلات و انواع اسباب بازی را در این بازار پيدا کنید.

شما هم مي توانيد با خريد بليط ارزان هواپیما مشهد آبادان از قيمتهاي استثنايي اين بازار استفاده كنيد.

ته لنجی آبادان

قدمگاه امام رضا

در شمال آبادان، در مسیر روستای فیاضیه و پشت بیمارستان آیت الله طالقانی یا همان بیمارستان آرین سابق، مکانی وجود دارد که آن را به نام قدمگاه امام رضا (ع) آبادان می‌شناسند كه يكي از جاذبه های گردشگری آبادان مي باشد.

قدمگاه امام رضا (ع) در آبادان همان جایی است که در اسناد تاریخی ذکر شده، امام رضا (ع) با مردم آبادان در اين مكان دیدار داشته اند. امام رضا (ع) در همین مکان برای استراحت و نماز توقف کرده و به سوالات شرعی مردم آن ديار  پاسخ داده‌اند.

مردم آبادان که ارادت خاصی به آن حضرت داشتند، پس از عزیمت ایشان، تصمیم گرفتند بنایی یادبود ایجاد کنند تا همیشه نسل‌های بعدی به یاد داشته باشند که امام رضا در این مکان به مدت کوتاهی اقامت داشته اند و اين مكان يكي از زيارتگاه هاي اين منطقه مي باشد . جالب است بدانید که مردم آبادان بارها و بارها در طول تاریخ این بنا را بازسازی کرده‌اند تا گزندی به اين بنا نرسد. آخرین بازسازی مربوط به سال ۱۳۷۹ است که به شکل امروزی خود ساخته شده است. قدمگاه در بین مردم آبادان بسیار با ارزش مي باشد.

قدمگاه امام رضا آبادان

اروند رود

اروند رود که محل شهادت بسیاری از جوانان كشومان ايران  است، در مرز بین ایران و عراق و در جنوب غربی كشور قرار گرفته است. اروند رود نیز همانند رودهای دیگری مثل دجله و کارون، جزء مناطق مرزی ايران با عراق به شمار می‌آید. این رود در حقیقت از ارتفاعات قفقاز یا همان سرزمین ارمنستان کنونی نشات می‌گیرد و به سمت جنوب جاری می‌شودو بسيار زيباست. سپس در طول مسیر خود، با رود‌های مختلف ایران و ترکیه یکی می‌شود تا اروند رود عظیم را تشکیل دهند كه يكي از مناطق ديدني آبادان شود .

اروند رود بدون شک جزء جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌آید و قدم زدن شبانه در کنار آن واقعا لذت بخش است.

اروندرود آبادان

سيد عباس

سید عباس نه امام بوده و نه امامزاده، اما برای او كه از خاندان سادات بوده در سال ۱۲۹۸ یک زیارتگاه کوچک بنا کرده‌اند. سید عباس در میان مردم آبادان اجر و قرب زیادی دارد. او یک شهروند معمولی بوده که از نظر مردم آبادان و به دلیل اعمال نیکش، نفس حقی داشته و دعاهایش مستجاب می‌شده است . به همین دلیل پس از وفات وی، گنبد و بارگاهی برای وی ساختند  تا مردم حاجات خود را باز هم پیش سید عباس بیاورند. هنوز هم به گفته بسیاری از افراد محلی، حاجات برخی از طریق سید عباس برآورده می‌شود و به همين سبب افراد زيادي به زيارت اين مكان مي آيند . اين مكان تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری آبادان شده است. بسیاری از مسافران با تهیه بلیط چارتر از تمامی ایران به زیارت این مکان مقدس می آیند .

سیدعباس آبادان

روستاي شلحه امام حسن عسگري

در نزدیکی آبادان و داخل جاده خسرو آباد، روستایی با نام روستای شلحه امام حسن عسکری (ع) قرار دارد که در مرور زمان تبدیل به یکی از مناطق دیدنی آبادان شده است. این منطقه دارای باغات نخل بسیار بزرگ است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است . علاوه بر آن، با وجود اینکه روستای شلحه امام حسن عسکری در پنج کیلومتری آبادان واقع شده است، اما با ورود به آن احساس می‌کنید که وارد عربستان شده‌اید.

اگر به این روستا مراجعه کردید، حتما مقداری خرمای درجه یک و اعلاء همراه خود سوغات تهيه كنيد.

مقام خضر نبي

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی و مناطق دیدنی آبادان ، مقام خضر نبی نام دارد. اگر هفت کیلومتر به سمت شرق آبادان بروید، پس از رود بهمنشیر، با بقعه‌ای رو به رو خواهید شد که گنبدی کوچک و سبز رنگ آن جلب توجه مي كند . این بقعه علاوه بر یک مکان مذهبی، یک بنای تاریخی نیز به حساب می‌آید. زیرا بر اساس اسناد تاریخی، ساخت این بقعه به سال ۹۲۰ هجری قمری بر می‌گردد. یعنی حدود ۵۰۰ سال قدمت اين بنا مي باشد . دقیقا همانند قدمگاه امام رضا، محلیان این منطقه اعتقاد دارند که خضر نبی(ع)، در سفر خود به ایران، در این مکان توقف داشته است ويكي از مناطق مذهبي اين منطقه تبديل شده است .

مقام خضر نبی آبادان

بازار مركزي آبادان

 هر شهری برای خودش یک بازار مرکزی مهم و شناخته شده دارد. معمولا کسانی که خیلی اهل سفر هستند، در هر سفر خود حتما سری به بازار مرکزی آن شهر و ديار می‌زنند. همیشه جریان واقعی زندگی را در بازار مرکزی یک شهر می‌توان مشاهده و حس كرد. خالص‌ترین و دیدنی‌ترین بخش فرهنگ هر شهر و منطقه را نیز در بازار مرکزی آن مشخص می‌شود. بازار مرکزی آبادان نیز مناطق  دیدني آبادان است و حال و هوای خاصی دارد. شما با تهیه بلیط چارتر می توانید خریدی ارزان را در این بازار تجربه کنید .

بازار مرکزی آبادان که جزء مراکز مهم تجاری این شهر محسوب می‌شود، در دو طبقه طراحي و ساخته شده است. در این بازار می‌توانید لوازم خانگی تا کیف و کفش و لباس خود را تهیه كنيد و در واقع هر چيزي كه لازم داريد در اين بازار پيدا مي كنيد . با ورود به این بازار خواهید دید که اکثر اجناس معمولا خارجی هستند و دلیل آن هم ملوانانی هستند که از کشورهای مختلف خارجی، اجناس متفاوتي را وارد می‌کنند

سينما نفت

شیر نگهبان آبادان از ساختمان‌های تاریخی و مناطق دیدنی آبادان است که در نگاه اول نمی‌فهمید، چرا نام «شیر» را رویش گذاشته‌اند و به چه دلیلی باید در لیست جاذبه های گردشگری آبادان که نباید از دست داد، قرار بگیرد. این سینما داستان خاص خود را دارد. بنای سینما نفت آبادان که پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۲۳ با نام سینما «تاج» ساخته شد، با الهام از یک شیر نشسته طراحي شده است. ایده‌ی کلی معماران این بنا، از شیرهای دو سوی دروازه‌های بناهای باستانی ایران الهام گرفته شده‌ است . در گذشته‌های دور، حیوانات دو طرف دروازه‌‌‌های ورودی شهرها و ساختمان‌ها را به‌عنوان نگهبانان بنا یا شهر می‌شناختندكه ريشه تاريخي دارد . به همین دلیل شیر نشسته‌ی سینما نفت آبادان هم به‌عنوان نگهبان این شهر ساخته شده است .

شما می‌توانید در این سینما فیلم‌های روز روی پرده را ببینید و برای خرید بلیط اين سينما تاريخي اقدام کنید.

سینما نفت آبادان

لب شط

لب شط قطعاٌ یکی از مناطق  دیدنی آبادان است که نباید از دست بدهید. آبادان شبه‌‌جزیره‌ای است که توسط ۲ رودخانه‌ی «اروند» و «بهمن‌شیر» محصور شده است. نمی‌توان به آبادان رفت و به گردش كنار رودخانه فکر نکرد. هرچند بهمن‌شیر در سال‌های اخیر بسیار کم‌آب شده است، اما اروند‌رود که مرز ایران و عراق را هم تشکیل می‌دهد، همچنان پرآب و حتی قابل کشتیرانی مي باشد . در ایام نوروز می‌توانید در اسکله کنار اروند، سوار لنج‌هایی شوید که شما را به گردش روی رودخانه می‌برند و اوقات خوشي را در كنار خانواده خود بگذرانيد . بسیاری از گردشگرانی که بلیط چارتری آبادان تهیه کرده اند به محض رسیدن به آبادان لب شط می روند و اوقات خوشی را می گذرانند .

لب شط آبادان

جزيره مينو

شايد شما هم اسم «فیلم برج مینو» ساخته‌ی «ابراهیم حاتمی‌کیا» را شنیده باشید. این فیلم در «جزیره‌ مینو» در مسیر آبادان به خرمشهر تهيه شده است. این جزیره که در گذشته «صلوح» نام داشت، از آبادی‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده که شهر کوچک مینو را به احاطه در آورده‌اند. در جزیره‌ی مینو ۵ نهر جریان دارد و آبیاری نخلستان‌های آن با جزر و مد آب  صورت مي گيرد.

در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر، بسیاری از پرندگان، جزیره‌ی مینو را به‌عنوان زیستگاه موقت‌شان انتخاب و در نتیجه جزیره‌ی مینو را برای عاشقان طبیعت و به‌خصوص دنیای پرنده‌ها به یکی از محبوب‌ترین مناطق‌ دیدنی آبادان تبدیل می‌کنند. رستوران‌های خوب این جزیره ماهی‌های محلی را به شیوه‌ی سنتی کباب می‌کنند و در سراسر سال با خوراک‌های خوشمزه‌ی جنوبی منتظر شما خواهند بود .

جزیره مینو ابادان

سينما شيرين

سینما شیرین آبادان که با قدمتی ۸۰ ساله یکی از چندین سینمای آبادان در قبل از انقلاب بوده است که در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی طراحي و ساخته شد. سینما شیرین تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بوده است . سینما شیرین در دوره ساخت خود نخستین سینمای مجهز آبادان به شمار می‌رفت که دو طبقه سر پوشیده و یک سالن نمایش تابستانی تشكيل مي شد.

پس از جنگ جهانی دوم، با افزودن دو طبقه دیگر به ساختمان، این سینما به بزرگ‌ترین سینمای ایران تبدیل شد و در آن رو ها ،سینما شیرین بعد به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ عراق علیه ایران تعطیل شد و مثل بیشتر سینماهای آبادان هیچ وقت مجدداً راه اندازی نشد و در اثر جنگ خسارت‌هایی هم به این سینما وارد شده است .سینما شیرین آبادان در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت شده است . این سینما اکنون یکی از جاذبه های گردشگری آبادان می باشد و شما کافی است تنها با خرید بلیط چارتری آبادان از این سینما تاریخی بازدید کیند .

پل كابلي

پل کابلی امام رضا آبادان نخستین پل کابلی واقع در خشکی در جهان بوده و در یکی از ورودی‌های اصلی شهر واقع شده است. در کنار این پل می‌توانید یکی از پل‌های اصلی رودخانه بهمنشیر را نیز تماشا کنید كه يكي از مناطق ديدني آبادان است و امكان بازديد از آن تنها با خريد بليط ارزان چارتری آبادان امكان پذير است.

پل کابلی آبادان

آرامگاه ارامنه آبادان

در آرامگاه ارامنه‌ی آبادان،  حدود سی صد و بیست مقبره وجود دارد که یادمان رفتگان را به جای سنگ قبر، روی قالب‌های سیمانی و عموماً به خط و زبان ارمنی نوشته‌‌اند. شماره‌هایی که با رنگ روی یکایک مقابر زده شده است حاکی از این است که ظاهراً، یکبار توسط شورای خلیفه‌گری ارامنه از آن‌ها گزارش و آماربرداری صورت گرفته است . این مکان هم از محل‌هایی است که می‌توانید، در آن از روی سنگ قبرها به گستره‌ی زندگی ارامنه‌ی این شهر پی ببريد ضمنا اين مكان نيز يكي از مناطق ديدني آبادان مي باشد . گردشگران با تهیه بلیط چارتری می توانید بهبازدید از این آرامگاه تاریخی بروید و سفری به گذشته را تجربه کنید .

آرامگاه ارامنه آبادان

date_range جمعه 25 تیر 1400 remove_red_eye 2530 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
Ghasem pil payeh :

Merci as charter ????????????