{{ctrl.notification}}
بیرجند سرزمین طلای سرخ

بیرجند سرزمین طلای سرخ

شهرستان بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی است این شهر از سمت شمال به قاینات، شرق به درمیان و سربیشه، از جنوب به شهرستان نهبندان و کرمان راه دارد. خراسان جنوبی قسمتی از خراسان بزرگ است این شهر در زمان های قدیم قهستان گفته می شده است. برای سفر به این شهر زیبا کافی است بلیط چارتری و بلیط ارزان چارتری تهران بیرجند را از سایت اس چارتر خریداری کنید و از این شهر تاریخی دیدن کنید.

تاریخچه بیرجند

مساحت این شهر 95،358 کیلومتر مربع است و یکی از استان های شرق ایران است. بر اساس سرشماری که در سال 1385 انجام شده است جمعیت ان 600،568 تخمین زده شده و شهرهای مهم ان فردوس و قائن معرفی شده است این شهر ها در قدیم به علت حوادثی که پیش امد رفته رفته جمعیت خود را از دست داد و بیرجند محبوبیت بیشتری پیدا کرد و جمعیت ان افزایش یافت.

بیرجند به عنوان اولین شهر در ایران دارای سازمان ابرسانی بوده و دومین شهری است که قبل از تهران لوله کشی اب شهری داشته است. بر اساس روایاتی که در عصر سامانی گفته شده است این شهر را زرتشتیان ساخته اند یکی دیگر از نام های بیرجند با نام (گبراباد) شناخته می شود و بعد از عصر صفویه ساخته شده است.

لهجه بیرجندی

لهجه بیرجندی یا گویش ان از گویش های فارسی است که کمتر تغییر یافته است و برای همین بسیاری از ویژگی های زبان فارسی را زنده نگه داشته است. محمود رفیعی در مقدمه واژه نامه می نویسد چون بیرجند نزدیک کوهستان بوده است همین موضوع باعث شده تا کمتر مورد حمله قرار بگیرند و زبان انها مانند فارسی نو نگه داری شده است.

آب و هوا بیرجند

شهر بیرجند بخاطر نیمه بیابانی بودن زمستان های فوق العاده سرد و تابستان های گرم و خشکی دارد بارش و باران در این شهر بسیار کمی است در تنها ماهی که بارش شاید زیاد باشد اردیبهشت است و در زمستان برف بسیار سنگینی را دارا است.

 

محصولات بیرجند چیست؟

این شهر محصولات زیادی دارد که در ادامه به معرفی انها خواهیم پرداخت. زعفران، زرشک،عناب، الو از محصولات بیرجند هستند. جالب است بدانید بیرجند بخاطر تولید محصولاتی مثل زرشک و زعفران سرزمین طلای سرخ نامیده می شود.

محصولات بیرجند

صنایع دستی بیرجند چیست؟

صنایع دستی بیرجند پلاس بافی، پارچه های رودوزی شده، قالی ها و حصیر بافی است.

 

بهترین هتل های بیرجند کدام اند؟

اگر به دنبال هتل با کیفیت در داخل شهر هستید پیشنهاد می کنیم به هتل جهانگردی، هتل قائم، هتل سپهر بیرجند ،سری بزنید اگر هتلی در منطقه کوهستانی می خواهید میتوانید به  هتل بزرگ کوهستان مراجعه کنید و همچنین می توانید برای تهیه بلیط پرواز چارتری خود از سامانه اس چارتر و بخش پروازهای داخلی بلیط خود را خریداری نمایید.

هتل بیرجند

پوشش مردم بیرجند چیست؟

بخاطر اینکه بیرجند در خراسان جنوبی واقع شده است مردم ان هم لباس های محلی جنوب را به تن می کنند. پوشاک مردهای خراسان جنوبی سرپوش، کلاه نمدی، شب کلاه، است. پوشاک بانوان در خراسان جنوبی چارقد، روبند، کلوته، کوله، چادر و پاپوش است.

 

آداب و رسوم بیرجند

شما به هر شهری که وارد شوید ان شهر اداب ورسوم خاص خودش را دارد بیرجند هم از این رو اداب و رسوم جالبی دارد که در ادامه به معرفی انها خواهیم پرداخت.

مراسم درخواست باران، رمضان خوانی، چاووش خوانی، عزاداری در محرم و صفر از جمله اداب و رسوم خاص شهر بیرجند است. در مراسم چاووش خوانی موقعی که فردی قصد دارد به سفر مکه یا عتبات عالیات دارد چاووش خوان ها با صدای زیبایی انها را راهی می کنند.

غذاهای محلی بیرجند چیست؟

اش شلغم، اشکنه بلغور شیر، بلغور پلو، قوروت بادمجان و کشک سالاری از غذاهای معروف بیرجند هستند.

در ادامه به معرفی مکان های دیدنی بیرجند می پردازیم.

غذاهای محلی بیرجند

ارگ بهارستان

این بنا از دوره ی افشاریه در شهر بیرجند است این بنا زمانی پناهگاه لطفعلی خان زند و درباریشان بوده است با توجه به گذر زمان از ارگ بهارستان تنها چیزی که باقی مانده است بخش کوچکی به نام (باغ زرشکی ) مانده است.

ارگ بهارستان

ارگ کلاه فرنگی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بیرجند ارگ کلاه فرنگی است که زیبایی خیره کننده ای دارد همچنین معماری و ساخت بی نظیر این  ارگ باعث شده زیبایی و جذابیت این مکان دو چندان شود. دور تا دور این ارگ محیطی سرسبزی است که روح ادمی را جلا می بخشد. اگر قصد سفر به شهر بیرجند را دارید تنها کافی است با خرید بلیط چارتری از سایت اس چارتر به این شهر رفته و از دیدنی های این شهر نهایت لذت را ببرید.

ارگ کله فرنگی

بند عمر شاه

در رشته کوه باقران که دو کیلومتر از جنوب غربی بیرجند فاصله دارد بند عمر شاه زیبا را میان کوه ها می بینید. این بند که متعلق به دوران فرمانروایی حشمت الملک در دوره ی قاجار است برای مهار کردن سیل ها و ذخیره اب این منطقه احداث شد. بند عمر شاه بخاطر قرار گرفتن در بین کوه ها و اب و هوای خوش ان تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است.

 

قلعه فورک

این بنای تاریخی از دوران افشاریه است که در شرق بیرجند وجود دارد که 5 کیلومتر با بیرجند فاصله دارد. در این روستا قلعه فورک در بلندی این روستا قرار دارد اهمیت این قلعه بعد از قلعه الموت یکی از مهم ترین قلعه های نظامی اسماعیلیان است.

قلعه فورک بیرجند

خواجه خضر

در قسمتی از بافت شهری بیرجند که قدمت ان به دوره قاجار می رسد نزدیک به ارامگاه ها مکان تاریخی با ارزشی برای برگزاری مراسم عزاداری با معماری تک ایوانی ساخته شده است. بنای اجری این مکان بسیار خیره کننده است.

 

باغ شوکت آباد

در مسیر بیرجند به زاهدان در روستای شوکت اباد خراسان جنوبی عمارت یا باغ شوکت اباد با وسعت 8/5 هکتار در فهرست اثار ملی ایران قرار دارد. این باغ در منطقه ای کوهستانی و قدمت ان به دوره ی قاجار و ملک امیر اسماعیل خان و در ان منطقه ییلاقی ساکن شده بودند. این باغ شامل امکانات و درخت های زیادی از جمله کاج، انار، گردو و گل هایی چون شقایق و محمدی دارد .جالب است بدانید این باغ به عنوان تاریخی و طبیعی حیات وحش بیرجند بازدید می شود و قسمت دیگر ان تبدیل به رستوران سنتی شده است .

باغ شوکت آباد بیرجند

قلعه بیرجند

این قلعه را به اسم ته ده و پایین شهر می شناسند بزرگ ترین و قدیمی ترین مکان بیرجند همین قلعه بیرجند است که بر روی بلند ترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند است.

این قلعه در دوران صفویه ساخته شده است و جزوه اولین مکان هایی هست که در شهر بیرجند واقع شده است. ساخت این قلعه با خشت و گل و چینه انجام شده است این قلعه از دوران صفویه تا قاجاریه باعث شده بود تا از مردم در برابر تهاجمات دشمن ها محافظت کند.

 

عمارت و باغ معصومیه

این باغ نزدیک غرب بیرجند واقع شده و قدمت ان به دوره پهلوی میرسد عمارت معصومیه روبه روی استخر هشت ضلعی قرار گرفته و و دارای چند پلان چند ضلعی می باشد و طرح خاصی به عمارت بخشیده است. درب اصلی این عمارت در ضلع شرقی قرار گرفته که متاسفانه دیگر ازان استفاده نمیشود. به جز باغ اصلی این عمارت دو باغ دیگر هم وجود دارد در این باغ درخت کاج و درخت هایی مثل زردالو، زرشک وعناب وجود دارد. عمارت معصومیه در فهرست اثار ملی ایران ثبت شده است.

 

مدرسه شوکتیه

این مدرسه در سال 1284 شمسی در خیابان خاکی (قدیم) و توسط شخصی بهنام محمد ابراهیم خان علم احداث شد. این مدرسه 7 معلم اتریشی و تعدادی مترجم ایرانی و حدود 40 دانش اموز شروع کرد. این سومین مدرسه پس از دارالفنون  تهران، رشدیه تبریز ساخته شد.

 

مسجد چهار درخت

این مسجد در یکی از محله های قدیمی به نام (چهار درخت) است این محله در مرکز شهر واقع شده و در قرن های قبل ساخته شده است. این مسجد برای دوران صفویان است و بخاطر 4 درخت ناردونی که دور تا دور میدان این محله  است چهار درخت نام گرفته است.

 

سینمای بیرجند

دراخرهای دوران قاجاریه اولین سینما در سال 1292 شمسی با پخش فیلم های ساکت فعالیت خودش را اغاز کرد. این سینما توسط شخصی به نام محمدرضا صمصام الدوله، حاکم وقت زابل برگزار شد.این سینما برقش از کارخانه ای به نام مارشال تامین می شد. در حال حاضر بیرجند دو سینما به نام های فردوسی و بهمن دارد. اس چارتر بهترین مراجع ارائه کننده بلیط چارتر پرواز تهران بیرجند می باشد.

date_range یکشنبه 07 شهریور 1400 remove_red_eye 1844 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0