{{ctrl.notification}}
باغ دولت آباد یزد بلند ترین بادگیر دنیا

باغ دولت آباد یزد بلند ترین بادگیر دنیا

از باغ های قدیمی شهر یزد باغ دولت اباد چهار منار یزد است که این باغ بلندترین بادگیر خشتی دنیا را دارد، ارتفاع این بادگیر 8/33 متر است. شما هم اگر می خواهید با بلند ترین بادگیر دنیا اشنا بشوید بلیط چارتری کیش یزد خود را از سایت اس چارتر تهیه کنید و به  این شهر سفر کنید.

تاریخچه باغ دولت آباد یزد

باغ دولت اباد یزد در اواخر دوران افشاریه، در سال 1160 هجری قمری توسط شخصی به نام علی رضائیان صباغ که معروف به (خان بزرگ ) سرسلسله خاندان خوانین یزد بنا شد. این خان ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتر را بنا کرد و اب را از مهریز به یزد و باغ دولت اباد یزد می رساند و پس از ان مجموعه حکومتی را ساخت. مساحت این باغ حدود  000/70 متر مربع و شامل ساختمان ها، حوض ها، ابنما می باشد و همچنین دارای درختان انار و انگور که محیط زیبایی را فراهم اورده است می باشد.

قدمت این قنات به بیش از 200 سال می رسد و از 5 رشته تشکیل شده است، این قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گیرد و پس از به کار انداختن چند اسیاب ابی باغ دولت اباد یزد را ابیاری می کرده است در حال حاضر این باغ توسط چاه نیمه عمیق مجاور ابیاری می شود، همچنین جالب است بدانید باغ دولت اباد یزد در اثار ملی ایران و یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ  دولت آباد یزد

محمدتقی خان بافقی کیست؟

تقی خان بافقی پدر عبدالرضا خان یزدی و جد سلطانعلی خان وزیر افخم و خانواده های افخم ابراهیمی می باشد که مدارک مربوط به این موضوع را در میان اسناد شخصی خانواده افخم ابراهیمی نگهداری شده است.

 

باغ دولت آباد چند بخش دارد؟

بخش بیرونی

باغ دولت اباد دو بخش (اندرونی ) و (بیرونی) جلوخان  دارد که بخش بیرونی برای انجام تشریفات حکومتی، مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده است، دولت اباد از نظر دیدگاه گونه شناسی عملکردی باغ سکونت گاه حکومتی می باشد. این قسمت محل استقرار کاروانها و رسیدگی به امور حکومتی و شامل ساختمان هایی مثل جلوخان و سر در ، تالارایینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه، اب انبار عمومی می باشد. شما می توانید بلیط چارتر خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید.

 

بخش اندرونی

بخش اندرونی بخش خصوصی و اقامتگاهی شمرده می شود که در باغ های سکونتگاهی حکومتی، اندرونی از سایر عرصه ها کاملا متفاوت است و حتی دربان یا حاجبی را برای نظارت تعیین می شده است. بخش اندرونی محل زندگی حاکم و خانواده اش است که شامل ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)، حرامسرا، بهشت ایین، مطبخ، برج دیدبانی، اب انبار خصوصی، اصطبل تابستانه و زمستانه می باشد.

باغ دولت آباد یزد

بادگیر چیست؟

بادگیر سازه ای بلند است که دریچه های ان بر روی سقف خانه ها احداث شده است و باد را به داخل خانه می اورد، زمانی که باد می وزد هوا از طریق دهانه های بادگیر وارد بدنه شده و بعد باد از طریق دریچه هایی که قرار گرفته در سقف اتاق یا تالار، به داخل فضای ساختمان راه می یابد و از همین طریق فضای ساختمان را خنک می کند.

 

معماری بادگیر چگونه است؟

زیر این بادگیر ستونی قرار ندارد و  در این بادگیر هر سه متر پلان چوبی قرار گرفته است که یکی از انها (شاه چوب ) است. یعنی شش چوب دیگر از ان مشتق می شود و در هر سه متر این عمل تکرار می شود، وزن بادگیر پخش می شود و وزن اصلی این بادگیر بر روی دیواره های ضخیم اطراف است. برای بازدید از باغ دولت اباد کافی است بلیط ارزان چارتری بندرعباس یزد را بگیرید و سفر کنید.

 

کاربرد چوب های روی بادگیر چیست؟

کاربرد چوب هایی که از بادگیر بیرون زده شده است به عنوان داربست برای تعمیرات و می باشد که بر روی ان بایستند و هم به عنوان (بادشکن ) برای پایداری بیشتر بادگیر کاربرد دارد.همچنین زمانی که فضولات پرندگان بر روی چوب های این بادگیر می ریخت برای کود در باغ استفاده می شد.

 

ساختمان هشتی

یکی از مهم ترین بخش های باغ که در ان جریان هوا و اب به زیباترین شکل موجود صورت گرفته است. این ساختمان با تلفیق اب و باد که در حوض های داخل ساختمان جریان دارد هوای خنک از زیر بادگیر به قسمت شاه نشین و تالار ها انتقال می یابد، به همین علت به ان بادگیر تابستانه گفته می شود.

این بنا از سه شاه نشین با درهای مشبک، اتاقک، بادگیر، هشتی، دو اتاق پستو تشکیل شده است به طور کلی شکل بنا شبیه هشت ضلعی است و بادگیر واقع شده در ان از نوع هشت تنبوشه می باشد. سقف زیبای میانی ان کاربندی زیبایی دارد که اثر استاد حاج علی اکبر اخوند می باشد و با سیم گل و دمگیری گچی به طرز شگفت اوری درست شده است.

باغ دولت آباد یزد

مطبخ

مطبخ یا اشپزخانه باغ دولت اباد در حال حاضر تبدیل به کافه ای سنتی شده است.

 

برج دیده بانی بادگیر

در دورواطراف باغ دولت اباد یزد یک دیوار بلند خشتی که شامل برج دیده بانی است مشاهده می شود. شما می توانید از اس چارتر، بلیط هواپیما چارتری خود را تهیه کنید و این برج را از نزدیک ببینید.

 

سیستم آبرسانی باغ دولت اباد

از عنصر های اصلی این باغ، اب می باشد که به صورت تمام و کمال در ابنماها و حوض ها قابل مشاهده است، اب این باغ هم از قنات دولت اباد تامین می شود. این چاه که عمقش 150 متر است و برای زمان خشک سالی ایجاد شده است تا باغ دچار کم ابی نشود.

 

عمارت سردر

در باغ بهشت ایین ساختمانی به اسم ( سردر) احداث شده که اصلی ترین بخش این مجموعه است. این عمارت شامل دو طبقه است و به نوعی مرز مشترک بین باغ اندرونی و بیرونی است.

 

باغ دولت آباد یزد کجاست؟

باغ دولت اباد دراصلی ان در خیابان شهید رجایی واقع در محله چهار منار داخل کوچه فردوسی (حسینیه فردوس ) واقع شده است.

در دیگر باغ دولت اباد یزد در بلوار دولت اباد است.

 

ساعات بازدید از باغ دولت آباد چه زمانی است؟

در شش ماه اول سال بین 8 صبح تا 9 شب و در شش ماه دوم بین 9 صبح تا 7 شب  می توانید از باغ دولت اباد دیدن کنید.

باغ دولت آباد یزد

هزینه بازدید از باغ دولت آباد چقدر است؟

برای بازدیدکنندگان داخلی 5000 تومان و بازدید کنندگان خارجی 30000 تومان می باشد.

date_range پنجشنبه 08 مهر 1400 remove_red_eye 1570 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
فهیمه مرادی :

سلام.شما برای پروازی که پر شده میتونید بلیط صادر کنید؟