{{ctrl.notification}}
امامزاده میرمحمد حنفیه بوشهر

امامزاده میرمحمد حنفیه بوشهر

استان بوشهر یکی از استان‌های جنوبی کشور و پایتخت انرژی ایران در حاشیه خلیج فارس می باشد، که دارای جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیادی می باشد، بوشهر دارای آب ‌وهوای گرم و خشک است، جاذبه های تاریخی و طبیعی نظیر گورستان شغاب، گور دختر، کاخ کوروش، موزه رییس علی دلواری، گورستان سیراف، گنبد نمکی جاشک و عمارت امیریه می باشد. آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی یکی از اماکن مذهبی بوشهر در جزیره خارک امامزاده میرمحمد حنفیه می پردازد، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر هواپیما ارزان مشهد کیش را از سامانه آس چارتر دریافت نمایید.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

تاریخچه امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی و اماکن زیارتی در بوشهر آرامگاه امامزاده میرمحمد حنفیه بوشهر می باشد، قدمت این ارامگاه به دوره سلجوقیان قرن هشتم هجری قمری بازمی گردد، که در سال 738 هجری قمری ساخته شده است، در داخل این بقعه کتیبه ای می باشد که طبق نظریه باستان شناسان این مقبره مختص یکی از فرزندان حضرت علی ع می باشد، که از جور و ستم بنی امیه و بنی مروان از مدینه به بصره مهاجرت کرده است که در بین راه به بر اثر مسمومیت به شهادت می رسد. این آرامگاه یکی از جاها و اماکن مذهبی  خارک است که در بین مردم محلی و اغلیت ها و مذاهب شیعه و سنی بسیار محبوب و ارزشمند می باشد. این مکان مقدس در سال 1377 و در روز 16 آذر به عنوان یکی  از آثار ملی ایران ثبت شده است.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

معماری امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

معماری این بنای 4 گوش تاریخی بی نظیر دارای دو گنبد هرمی مضرس و گنبد کوچک دایره ای شکل می باشد، مساحت این ارامگاه حدود 20 مترمربع است و از مصالحی همچون: از آجر، گچ و آهک و نیز سنگ‌های محل توسط علی بن حسین بخارایی ساخته شده است. این آرامگاه دارای یک محراب با کاشی‌ کاری‌هایی زیبا است که به نیمه‌ نخست قرن ۱۴ میلادی بازمی گردد. دیوارهای داخلی این آرامگاه نیز با كاشی كاری های زرين فام ستاره ای و 8 ضلعی تزئین شده اند که متعلق به عهد مغول می باشد، که برروی کاشی‌ها تاریخ ۷۳۸ هجری قمری دیده می‌شود. کاشی کاری های این آرامگاه به رنگ های آبی روشن، تیره و نیز سفید با لعاب‌هایی از رنگ سیاه می باشد که سبک کاشی کاری آن به اوایل قرن 14 میلادی باز می گردد. همچنین بدون اینکه صدمه ای به بافت اصلی این آرامگاه وارد شود در قرن هشتم بخشی مانند نماز خانه به آن اضافه شده است که ابعادی حدود 20 مترمربع دارد.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

بخش های مختلف آرامگاه محمدحنفیه بوشهر

امامزاده میر محمد حنفیه از دو قسمت آرامگاه و مصلی تشکیل شده است. و می توان قدمت آن را 200 سال بعد ازساخت آرامگاه نسبت داد. این مصلی از بنایی به صورت چهار ایوان تشکیل شده که ضلع های آن برابر 7 متر می باشد. در سمت شرقی ورودی آن قرار دارد. این بنا دارای تزئینات بسیار زیبایی می باشد، کاشی کاری های نفیس و کوکبی شکل که متعلق به دوره ایلخانی می باشد. در حاشیه این کاشی کاری ها با خط نستعلیق اشعاری از شاعران نامی کشورمان سعدی نوشته شده است، اشعار نوشته شده به این مضمون می باشد. ( ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند، تا تو نانی بکف آری و به غفلت نخوری)

گنبد آرامگاه محمدحنفیه بوشهر

این آرامگاه دارای گنبدی می باشد، که شباهت زیادی به گنبد دانیال نبی در شوش دارد، این گنبد حدود 4 متر ارتفاع دارد، که در پایین آن به شکل 4 ضلعی است، و هر گوشه آن دارای لچکی های می باشد. این گنبد مضرسی از نمای بیرونی دارای سه دور 2 ردیفه به شکل پله است، این منشورهای منظم این گنبد را به شکل یک گنبد پیازی شکل در آورده است. همچنین بخش بیرونی و سر درب ورودی این ارامگاه دارای تزئینات مقرنس کاری شده است.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

قبور امامزاده میرمحمد حنفیه بوشهر

در اطراف این امامزاده گورستان کوچکی وجود دارد، در آرامگاه نیز دو قبر وجود دارد، که قبر اصلی دارای ضریحی چوبی مشبک و سنگ قیر بسیار ساده و مقبره دیگر که در کناردیوارتکیه در بخش شمال غربی قرار دارد، که طبق گفته مردم محلی مربوط به معمار این آرامگاه می باشد.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

مسیر دسترسی به امامزاده میرمحمدحنیفه بوشهر

این آرامگاه که یکی از آثار تاریخی بوشهر محسوب می شود در یک کیلومتری مرکز جزیره خارک و 24 کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار دارد. برای دسترسی به این آرامگاه می توانید از جاده استان بوشهر به سمت جزیره خارک بروید.

بهترین فصل بازدید از امامزاده میرمحمدحنیفه بوشهر

بوشهر دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد، از این رو تابستان های بسیار گرم و طاقت فرسایی دارد، بهترین فصل برای سفر به بوشهر ماه ‌های‌ آذر، دی‌، بهمن‌ و اسفند می باشد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد بوشهر در سامانه آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس امامزاده میرمحمدحنیفه: بوشهر، جزیره خارک

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

جاذبه های دیدنی در اطراف امامزاده میرمحمدحنیفه بوشهر

همانطور که گفته شد بوشهر دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که می توانید در حین بازدید از امامزاده میرمحمدحنیفه از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف این مکان زیارتی نیز دیدن نمایید در ادامه آس چارتر به معرفی تعدادی از این جاذبه ها می پردازد.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

بازارقدیم بوشهر

یکی از بازارهای سنتی ایران در شهر بوشهر قرار دارد، این بازار قدیمی در محله ی قدیمی دهدشتی بوشهر است، این بازار در دوره افشاریان تاسیس شده است، و در زمان حکومت قاجار به یکی از مراکز داد وستد و قطب های تجاری در کشور تبدیل شد که در ان زمان تجار زیادی از کشورهای مختلفی همچون انگلیس، آلمان و پرتقال برای تجارت به این بازار می امدند. معماری این بازار به سبک دوره قاجار می باشد. بازار قدیمی بوشهر از بخش های مختلفی همچون: بازار طلافروشان، بازار قصاب‌ها، بازار ماهی‌فروشان، بازار مرغ ‌فروشان، بازار رنگرزها، بازار آهنگران، بازار قالی‌فروشان، بازار کلاه ‌فروشان وتجارت‌خانه تشکیل شده است. این بازار در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ با شماره‌ ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک از دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی بوشهر که مربوط به دوره قاجار می باشد، مساحت این عمارت حدود ۴۰۰۰ متر مربع می باشد. این عمارت توسط محمد مهدی ملک‌ التجار و با معماری معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شده است. این عمارت باشکوه در ۱۷ آذر ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

قلعه نصوری بوشهر

از دیگر آثار با ارزش باستانی در۲۵۰ کیلومتری شرق استان بوشهر که در بندر طاهری شهرستان کنگان قرار دارد، قلعه نصوری می باشد، قدمت این قلعه حدود ۱۸۰ سال  و به دور قاجار بازمی گردد، این قلعه به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شده است و از ان زمان بنام وی معروف گشت. مصالح بکار رفته در این قلعه سنگ‌های بزرگ و ملات گچ و گل اخته می باشد. در معماری بی نظیر این قلعه یک هشتی بزرگ بعد از ورود از درب بزرگ چوبی آن قرار دارد، این قلعه دارای یک ایوان با ستون های های گچ بری شده می باشد.

 امامزاده میرمحمدحنفیه بوشهر

عمارت گلشن بوشهر

از دیگر بناهای تاریخی 170 ساله دوره‌ی قاجار عمارت گشلن است، این عمارت در محله ‌ی بهبهانی بافت قدیم بوشهر قرار دارد. این عمارت کاربرد مسکونی و تجاری داشته است و مالک آن تاجری به نام آقای گلشن بوده است. این عمار باشکوه دارای معماری بی نظیری است و از 3 طبقه تشکیل شده است، بخش های و قسمت های مختلف این عمارت شامل: آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه، اتاقی برای خدمه و در طبقه دوم و سوم این عمارت برای پذیرایی و امور تجاری و همچنین سکونت استفاده می شده است. عمارت گلشن در اسفند ماه ۱۳۷۷ ثبت ملی رسیده است. آس چارتر بهارین مرجع ارائه دهنده قیمت بلیط هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

date_range سه شنبه 04 بهمن 1401 remove_red_eye 90 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
محدثه :

سلام انشالله امسال بریم جنوب حتما میرم ببینم چه جوریه اینجا