{{ctrl.notification}}
آشنایی با سی وسه پل اصفهان

آشنایی با سی وسه پل اصفهان

اصفهان دارای پل های زیادی است که یکی از معروف ترین و قشنگ ترین ان سی و سه پل می باشد، این پل که سی و سه دهانه و 295 متر طول و 14 متر عرض دارد از زیباترین پل های اصفهان است. در این مقاله از اس چارتر قصد داریم تا شما را کامل با این پل اشنا کنیم، اگر قصد دارید سری به سی و سه پل اصفهان بزنید کافی است بلیط چارتری کیش اصفهان از سامانه اس چارتر را تهیه کنید. با ما همراه باشید.

تاریخچه سی و سه پل

نام دیگر این پل (پل الله‌وردی‌خان) می باشد که زیر نظر خود  الله وردی خان و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی در زاینده رود اصفهان، و با شروع حکومت صفوی احداث شد.این مکان در قدیم برای برگزاری مراسمی چون جشن اب پاشان و همچنین مراسم خاج شویان ارامنه اصفهان در دوره ی صفویه بوده است. سی و سه پل اصفهان را در سال 1008 هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود امد و در سال 1011 هجری قمری الله وردی خان شخصی به نام سردار مشهور را مامور کرد تا این پل را بسازد. در سفرنامه های سیاحان اروپایی ان زمان، به برگزاری این جشن ها اشاره می شد و در جشن 13 تیر ماه هر سال مردم با پاشیدن اب و گلاب بر روی یک دیگر این مجلس را اغاز می کردند. شما می توانید بلیط ارزان پرواز تبریز اصفهان خود را از سایت اس چارتر خریداری نمایید.

همچنین ارامنه جلفای اصفهان، مراسم خاج شویان خود را در همین مکان برگزار می کردند. این پل نشان دهنده ی شاهکار معماری ایران و پل سازی بی نظیر ایرانیان می باشد.

میرزا علینقى کمره ‏اى که از شاعران دوره ی شاه عباس می باشد در مورد این پل شعری سروده است:

فلک قدر الله و یردى که قدر ز عباس شاه اندر ایام یافت

 

بامداد بیگ ویردى دادگر پلى کدر آغاز و انجام یافت

 

بسعى ملک سیرت آقا حسین بخیر العمل حسن اتمام یافت

 

به دست زبر دست صعب امیر چو بند امیر این بنا نام یافت

 

پى سال تاریخ این پل نیافت کسى خوبتر از پل اتمام یافت

سی و سه پل اصفهان

آداب و رسوم اطراف پل سی و سوم اصفهان

در تاریخ سی و سه پل، مراسم و آداب ویژه ای در کنار آن به ویژه در دوره صفویه برگزار می شود. ارامنه اصفهان در ژانویه سال بعد مراسم حاج شویان را به مناسبت غسل تعمید عیسی برگزار کردند. مراسم دیگری که در کنار سی و شش پل برگزار می شود، مراسم آب پاشی است، این مراسم در ماه ترگان مصادف با جشن ترگان برگزار می شود و مردم برای جشن گرفتن بر روی یکدیگر آب می پاشند. سی و سه پل یکی از مهم ترین مکان ها برای برگزاری جشن های نوروزی است.

 

نام های دیگر سی و سه پل

سی و سه پل نام های دیگری چون پل شاه عباسی – پل الله وردی خان – پل جلفا – پل چهل چشمه – پل سی و سه چشمه دارد که دلیل نام گذاری پل شاه عباسی این بوده که شاه عباس دستور ساخت ان را داده است، اما چون الله وردی خان این پل را ساخته است به ان پل الله وردی خان می گویند.

همچنین جالب است بدانید این پل دارای چهل چشمه بوده است که از هر چشمه اب خارج می شده است و اکنون سی وسه دهانه دارد و به همین سی و سه پل معروف است. این پل محل عبور مردم جلفا بوده است که به همین ان پل را پل جلفا می نامند.

جهانگردان زیادی مثل سایکس می گوید که سی و سه پل از پل های درجه اول جهان  است.

 

پلان شهر اصفهان

همانطور که در بالا گفته شد این پلان از الله وردی خان بود که پل را ساخت، این پلان اصلی شهر اصفهان در زمان شاه عباس چهار باغ بود که از دو محور عمود برهم ساخته شده است و در امتداد یکی از این محور های اصلی برای وصل کردن چهار باغ عباسی به چهار باغ بالا، باغ هزار جریب، عباس اباد و محله جلفا قرارگرفته است.

طبق گفته ها که الفبای گرجی 33 حروف دارد و معمار ان گرجی بوده  است باعث شده تا به همین خاطر سی وسه دهانه ساخته شود و البته بدانید که برخی می گویند عدد 33 مربوط به الهه اب می باشد که نمادی از الهه اناهیتا است.  برای دیدن این مناظر کافی است بلیط هواپیما چارتر اهواز اصفهان بگیرید تا از دیدن زیبایی های بی نظیراصفهان بی نصیب نمانید .

سی و سه پل اصفهان

چند نکته در مورد سی و سه پل

این پل طولانی ترین پل زاینده رود است و مصالحی که در ساخت این پل استفاده شده اجر ، گچ و ملات ساروج می باشد که پس از گذر این همه زمان هیچ اسیبی به  این پل وارد نشده است.

 

چه زمانی از سی و سه پل بازدید کنیم؟

شما در هر زمان که قصد سفر به سی و سه پل را داشته باشید می توانید از این پل بازدید کنید زیرا در هر فصل از سال تماشای این پل قشنگ است و همین دلیل باعث شده تا گردشگران در هر زمانی به اصفهان سفر کنند، همچنین می توانید پرواز چارتری اصفهان خود را از سایت اس چارتر تهیه کنید.

 

سی و سه پل کجاست؟

استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

 

چگونه به سی و سه پل برویم؟

برای رفتن به سی وسه پل می توانید از تاکسی استفاده کنید اما اگر می خواهید با وسایل حمل و نقل عمومی بروید باید ایستگاه مترو سی و سه پل را پیاده بشوید که نزدیک ترین ایستگاه به این مکان است. اگر هم می خواهید با اتوبوس بروید، ایستگاه انقلاب و بلوار ملت بسیار مناسب هستند.

سی وسه پل اصفهان

هزینه بازدید از سی و سه پل چقدر است؟

تماشای این مکان گردشگری رایگان است اما برای بازدید بین یک ساعت تا دو ساعت مناسب است.

date_range پنجشنبه 01 مهر 1400 remove_red_eye 794 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0